Grundvaccination

C

CindyLou

Jag har en unghäst på 2 år som ska få sin första spruta för grundvaccination i morgon eller fredag. Kan jag skicka honom på sommarbete med andra hästar och ge honom den andra sprutan när han går på betet eller måste jag vänta och ge honom den andra sprutan här hemma innan jag skickar iväg honom?
Hemma går han bara med sällskapsponnyn. Stället han ska åka till är ett bete på 8Ha med 6-15 andra hästar i varierade åldrar.

Sv: Grundvaccination

Om det är influensavaccinering du tänker på så kanske du i så fall borde ta kontakt med betesägaren o kolla att det är ok att komma med en häst som inte är grundvaccinerad.

men finns det risk för min unghäst att bli smittad om han nu får första sprutan i morgon,åker på bete om ca 2 veckor och får andra sprutan när han är på betet 4-8 veckor efter?

Jag tänkte tvärt om. De på betet kanske kan få för sig att din häst kan smitta de andra hästarna.

Det kan det vara om inte de andra hästarna är vaccinerade. Din häst har ju inte fullgott skydd. Ring och kolla. Är alla vaccinerade är det förmodligen inga problem. Hästar kan faktiskt få en mild släng av influensa trots vaccination.

Vaccinationen skyddar bara den vaccinerade hästen. Hästar som är vaccinerade kan bära smitta och därmed smitta ovaccinerade hästar.

Den enda häst som riskerar något är den ovaccinerade hästen, därför tycker jag det är en helt omotiverad regel som vissa stall och beten har, att de inte tar in en ovaccinerad häst. Det ligger ju främst i ägarens intresse. Däremot förstår jag försäkringskravet bättre...

Jag hade inte vågat skicka iväg en icke fullvaccinerad häst på bete med andra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 451
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka