grundvaccination

Merwen

Trådstartare
Hur är det med grundvaccinationen, är det två eller tre sprutor som gäller? Jag har hört både och, så jag blir lite förvirrad :crazy:
Hur lång tid ska det gå mellan första och andra sprutan?

Sv: grundvaccination

Förvirringen beror på att man dels talar om vad SvRF kräver för att få tävla, dels om maximalt skydd.

Men för att få tävla, och jag pratar nu om influensa (A2) så 2 sprutor med 21 - 92 dygns mellanrum och därefter 1 spruta senast ett år efter föregående.

För maximalt skydd rekommenderas 4 v mellan spruta 1 och 2 och sen en tredje spruta efter 3-6 månader och sen revaccination var 6:e månad. (Att det skiljer beror på att olika tillv rek lite olika)

Det skydd som SvRFs regler ger anses ge ett godtagbart skydd. Inom galoppen och även ridsporttävlande internationellt har man dock ändrat till att kräva var 6:e månad.

Men, 2 sprutor i grunden och sen 1 spruta årligen för influensa är nog vad de flesta kör, och helt okej =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
598
Senast: fejt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025