Grundvaccination

Piek

Trådstartare
Jag blir så förvirrad!
Jag håller på med grundvaccineringen på min häst, det är nu 5 månader sen hon fick andra sprutan så det börjar bli dags för den tredje. Men överallt står det olika för vad det är som gäller!

På en sida stod det att det var 5-6 månader mellan andra och tredje sprutan, en annan sida 4-6 månader och på en sida 6-7 månader!
Vad är det som gäller?
Det skulle vara sjukt skönt om det gick bra med månad sju. Jag har galet dåligt med pengar nu. Men självklart ska hästen ha vaccinationen under rätt tid!

Hästen har vart grundvaccinerad tidigare, jag slarvade och missade sprutan förra året därför gör ajg nu om den.

Sv: Grundvaccination

För att få tävla är det bara 2 sprutor som behövs och sen 1 spruta om året.

För att gå efter tillverkarens rekommendation så får du läsa på vad den tycker och ge sprutorna efter dens intervaller.

Jag gjorde om grundvaccineringen på min töss i våras, tredje sprutan fick hon i höstas.
Min vet sa att jag skulle höra av mig och boka tid när det gått 6 månader och att det var ok att ta sprutan mellan 5 och 7 månader.

Kram, Maya

Jag gav aldrig min häst nån tredje spruta. Vet sa att det absolut inte behövdes, var bara påhitt ungefär.. ;)

Jag gav aldrig min häst nån tredje spruta. Vet sa att det absolut inte behövdes, var bara påhitt ungefär.. ;)
Säger de något på tävlingsplatsen då? Knapplån: Jag funderade nämligen på det där om hur folk tittar på intyget på tävling. Låt säga att det är en äldre häst som fått sina vaccinationer en gång om året i många år. Tittar man då på om hästen är grundvaccinerad? Alltså första tre plus den senaste? Någon som har någon erfarenhet? Inte för att jag inte skulle grundvaccinera, men ändå? Fråga nummer två är att jag missade årets vaccination (januari) av olika anledningar. Jag har hästarna hemma och har inte för avsikt att åka iväg med dem. Trots det så ska de ju vaccineras. Hela kittet från början, eller den vanliga sprutan men bara försenat? Vad säger ni?

När stallkompisen missade den årliga vaccinationen på sin häst sa veterinären att det är bara att börja om från början, alltså grundvaccinera igen! Och denna häst är ingen tävlingshäst så den är inte ute och far nåt direkt.

// Elsa :)

Jag missade också datumet på den årliga vacc. (är grund vacc) det var med ca 3 veckor "över" tiden. Vet sa att för skyddets skull spelade det absolut ingen roll. Men att det kan bli tvärstopp på ex. tävling. Så av den anledningen måste hon grund vacc. igen. Men inte pga att den inte gör sitt syfte så att säga :)

Säger de något på tävlingsplatsen då? Knapplån: Jag funderade nämligen på det där om hur folk tittar på intyget på tävling. Låt säga att det är en äldre häst som fått sina vaccinationer en gång om året i många år. Tittar man då på om hästen är grundvaccinerad? Alltså första tre plus den senaste? Någon som har någon erfarenhet? Inte för att jag inte skulle grundvaccinera, men ändå? Fråga nummer två är att jag missade årets vaccination (januari) av olika anledningar. Jag har hästarna hemma och har inte för avsikt att åka iväg med dem. Trots det så ska de ju vaccineras. Hela kittet från början, eller den vanliga sprutan men bara försenat? Vad säger ni?

Nej för för att tävla behöver man BARA de TVÅ första sprutorna och sen den årliga efter det

Nej för för att tävla behöver man BARA de TVÅ första sprutorna och sen den årliga efter det
Okej, men tittar de på vaccinationsdatumen för grundvaccinationen på en häst som är t ex 20 år? Blir ju rätt många år sedan grundvaccinationen gjordes menar jag;)

När stallkompisen missade den årliga vaccinationen på sin häst sa veterinären att det är bara att börja om från början, alltså grundvaccinera igen! Och denna häst är ingen tävlingshäst så den är inte ute och far nåt direkt.

// Elsa :)
Okej, tack för info. Rätt ska vara rätt så det blir grundvaccination av båda pållarna då. Tror jag börjar i mars denna gång. Blir så besvärligt när man ska få in en tid i mellandagarna varje år. Huvudet blir så fullt av julklappar och annat under den perioden:o

Okej, men tittar de på vaccinationsdatumen för grundvaccinationen på en häst som är t ex 20 år? Blir ju rätt många år sedan grundvaccinationen gjordes menar jag;)

Det beror nog på var man tävlar. Vissa klubbar är jättenoga med att "följa upp" och se så att det är ordentligt, att det inte gått över tiden någon gång och sedan bara flytit på.

På en ridklubb där jag var förra hösen kollade de bara i passet och sa något i stil med att man kunde följa tillbaka till 1800-talet. :crazy:

Då tävlade jag en 19årig ridskolehäst som blivit vaccinerad den 23 december sedan han kom till ridskolan för 14 år sedan. Inte Många som kollade i vaccinationsintyget där grundvaccinationen fanns, utan de kollade bara de som fanns i själva passet.

Jag kollar så att vaccinationerna följer varandra ink grundvaccination 2 st .

Mia

Själv har jag kollat tillbaka till grundvaccination när jag suttit i sekretariatet, det har varit en del som har fått åka hem faktiskt. Men jag tycker det är vanligast att den veterinär som ska påbörja ett nytt vaccinationskort/överföra till passet kontrollerar att grundvaccinationen är gjord, och sedan intygar detta och revaccination i en ruta, när nya kortet påbörjas (eller börjar föras in i passet).

Så har vi bett att få gjort när det har varit tid för nytt kort alt. föra in i passet.

Lånar gammal tråd för att inte behöva göra ny. Hoppas det är ok!

Min ponny blev vaccinerad mot stelkramp i början på april. Den vet. tyckte att det var onödigt att vacc henne mot influensa "eftersom vi ändå inte tävlar/far på träningar med henne". Var på tandraspning för 3v sen, skulle då ge andra grundvaccinet. Då tycker den vetten att man ABSOLUT ska ge influensa också. Då fick ponnyn alltså influensa+stelkramp, den första sprutan var liksom "onödig". Nu ska hon då ha en ny spruta 21-92 dagar, alltså börjar snart kunna ge. MEN ska jag då ge influensa PLUS stelkramp eller bara influensa. Hon har ju fått 2 stelkramp. Behöver man sen ge en tredje efter 6mån? gäller det då BÅDE stelkramp och infl? Eller räcker det med 2 st grund och sedan 1/år?

Blir riktigt förvirrad....:confused:

Jo, det vet jag, men jag undrade hur ofta folk hade varit med om att de som kollar vaccinationen även var noga med att kolla att hästen är grundvaccinerad.

2 av mina bekanta fick inte ens lasta av, bara att åka hem igen. Dom hade missat nåt i grundvacc. Förra ägarna alltså.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: malumbub
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 118
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V