Grundvaccination, vad gäller vid tävling?

walkaway-

Trådstartare
Hej! Jag har funderingar på hur det egentligen går till när man grundvaccinerar sin häst.. hur många gånger skall de vaccineras, och inom vilka tidsperioder?

Vad är det sedan som gäller vid tävling? :)

Jag köpte min häst helt ovaccinerad, och börjar nu komma till det stadiet när insett att jag måste ju vaccinera min häst! .. och självklart så är det ju en tävling jag gärna hade velat vara med och tävla på i mitten av nästa månad..

Kommer jag hinna grundvaccinera min häst?

Sv: Grundvaccination, vad gäller vid tävling?

Tyvärr hinner du inte grundvaccinera hästen innan.

Det är 2 sprutor som ska tas med 21-92 dagars mellanrum och för att få starta så ska det ha gått minst 7 dagar efter senaste vaccinationen. Detta enligt svenska ridsportförbundet.

I svenska tillägget till FIPO står det följande om vaccinering:

Vaccinationsintervall
• Grundvaccinationinnebärtvåvaccinationer(A+B)medettintervallav21‐92dagar.Därefterär
hästensstartberättigad.
• Därefterskahästenrevaccineras(R)inom365dagarförattvarafortsattstartberättigad.Förattfå
startamåstedethagåttminstsjudagarsedansenastevaccination.

.... Och:
Överskridande av vaccinationsdag
 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.
 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas det som en ny A-vaccination.
 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två
R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination
om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Lite mer att tänka på ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka