Grundvaccination influensa

Immer

Trådstartare
Min ena häst grundvaccinerades mot hästinfluensa för snart fyra år sedan. Hon fick två sprutor med fem veckors intervall.
Häst nummer två köpte jag för en månad sedan och konstaterade genom en koll i passet att han blivit grundvaccinerad mot influensa i våras, dvs två sprutor med ungefär fem veckors intervall.
Igår råkade jag se ett (tomt) vaccinationsintyg, där det stod att grundvaccination mot influensa är TRE sprutor: max sex veckor efter första sprutan ger man den andra, och sedan ska den tredje ges efter ytterligare fem månader.
När ändrades reglerna för grundvaccination från två till tre sprutor? Innebär detta att ingen av mina hästar anses vara grundvaccinerad?

Immer

Sv: Grundvaccination influensa

Något lugnad, sedan jag hittat detta på SvRF:s sida:

"Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i tävlingar (inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling och elittävling) måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjort senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav)."

Men, varför rekommenderar då vaccintillverkaren TRE sprutor?
Jag är tämligen konfunderad....

Immer

Sv: Grundvaccination influensa

Ja, tanken slog mej att det kan vara så....

Immer

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·
Hästvård Funderar över vaccinering, en häst i stallet fick grundvaccin 3/3 i år och andra sprutan 5/4. Förr skulle man ju vaccinera 5-7 månader...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Santoxen
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 126
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar