grundövningar (utbildningsschema)

E

emmiz79

Hej hoppas jag lagt min fråga i rätt forum...
Undrade bara om någon kan hjälpa mig att rada upp de absolut mest grundläggande övningarna/skolorna som hästen bör kunna för att "kallas inriden" eller vad man ska säga, och sedan vad för skolor man kan bygga på med när dessa sitter? och gärna i vilken ordning man bör introducera dem! Typ som ett utbildningsschema...

Säg en ny insutten häst, vad börjar man med att lära den? (bortsett från svänga och stanna typ...) Jag menar saker som ställa/böja nacken både inåt och utåt, rida på volt, skänkelvikning, öppna, sluta, rygga osv... Vid vilken punkt kan man börja introducera övningarna i trav, eller ska allt sitta i skritt innan man går över till att börja med trav?

Kort sagt, hur skulle du gått tillväga med utbildningsmomenten om du skulle rida in en häst? Tack på förhand

Senast ändrad av en moderator:
Sv: grundövningar (utbildningsschema)

Jag ska försöka ge min syn på det här med inridning, det finns ju så många olika sätt att rida in hästar på :) Man få helt enkelt plocka ut det man tycker är bra och köra sitt eget rejs. Jag är 18 år och kan långt ifrån allt (!), men så här gör jag;

De hästar jag ridit in (från shettis till stor häst) har jag jobbat väldigt mycket med från marken från de att det varit små; löshoppning (från 2-3 månaders ålder, endast bommar på marken såklart), tömkörning (vid 2-3 års ålder), lösgaloppering för att stärka sig innan ryttaren sätts på dem o.s.v. Gått promenader och haft dem med som handhästar ute i skogen/varierad terräng. Jag har laggt på dem "konstiga" saker från de att de varit mycket unga, t.ex. plastdukar, gossedjur på ryggen, skärp runt magen (löst såkart) o.s.v. Låt fantasin flöda! ;)
Allt sådant underlättar inridningen! Men sen när de är insuttna så har jag börjat med skritt korta stunder, sitter max 5-7min på dem första gångerna. Jag gör upprepade halter och provar att vända dem över ridbanan (provar svänga med andra ord). Bara de enklaste grunderna. Jag är en av dem som inte tycker att unghästarna ska jobbas mycket på volt, utan att de bör stärka sig först och lära sig att bära sig på raka spår innan man går in på volt. Det är lätt att felbelast hästarna när de inte är balanserade i sig själva. Jag är alltså ganska så emot longering av den unga hästen, låter den istället springa fritt utmed spåret och lära sig kommandona där. :)
Att bara skritta, stanna, framåt, svänga jobbar jag med i början på varje ridpass. Men så fort hästen kan en rörelse/ett kommando lägger jag till något litet, bara så att hästen tycker att det är kul och inte tappar bjudningen och viljan att lära sig. Det kan vara en bom på marken som jag skrittar över, ett par koner jag går i mellan eller liknande. Hästarna ska hela tiden tycka att det är kul, och det ska vara lätt. Beröm är a och o, och de märks på dem när de blir stolta över sig själva ;)
Jag börjar, så fort hästen kan kommandona för stanna, sväng och framåt, att rida ut ganska tidigt med dem i utbildningsfasen. Gärna med en annan häst med som "ledare". Detta gör att de bibehåller framåtbjudningen och viljan till arbete, och det är utomordentlig träning att få lyfta på hovarna i skogen!
Jag brukar rida ut vart tredje ridpass (om det funkar bra på banan) och de andra två så jobbar jag lungt på ridbana/ridhus och lär där hästen nya saker.
När hästen kan svänga, stanna, framåt så börjar jag trava den (ca 4:e "riktiga lektionen"). Bara en långsida på ridbanan, sen saktar jag av och berömmer. Brukar bara göra det en gång första ridpasset, sen går jag direkt tillbaka till något jag gjort många gånger förut och som hästen tycker är lätt.
Så jobbar jag hela tiden, så fort den lärt sig något nytt lämnar jag det tills nästa gång och går istället tillbaka till något den redan kan.
Jag travar bara korta stunder, kanske en långsida sen saktar jag av och travar igen efter ett litet tag. Hitta på nya saker/övningar så ofta som möjligt. Lägg ut bommar som du sedan går i mellan, bestäm att där ska det var halt, där ska vi skritta, där ska vi trava. Var hela tiden ett steg före och planera din ridning noggrant. Men glöm inte bort att ha kul! "Lek" med hästen, även om det är allvar. Rid inte varje gång, utan lösgaloppera, löshoppa, åk iväg til nya plater med den o.s.v. under utbildningens gång. När det är dags för galoppen så brukar jag ha lärt den kommandot för galopp från marken, med rösten. Smackning eller ett ord som hästen förknippar med galopp. Det använder jag sedan när jag gör den riktiga galoppfattningen från ryggen. Det kan ta ett tag innan hästen förstår, i början travar de för det mesta sig in i galoppen. Men det låter jag dem göra till att börja med. Beröm så fort hästen fattar galopp. Galoppera bara en långsida i början och bryt sedan av. Detta gör jag i båda varven första gången, sen går jag tillbaka till något "gammalt".
När detta sitter något sånär så börjar jag från marken att lära hästen att flytta sig undan för tryck från skänklarna, förbereder för skänklevikning. Något som jag börjar med ganska så tidigt. När den förstår så gör jag likadant från ryggen, det kan behövas hoppas av hästen ibland och börja om. Det gäller att få dem att förstå, och inte bli irriterad. Vissa lär sig snabbt, andra tar det tid för. Variera träningen så mycket som möjligt, vissa träningspass kan du slipa på sådant som hästen redan kan och andra så kan du introducera något nytt. Jag kräver inte form av hästen förän den själv är redo, det brukar märkas när de börjar söka sig lite nedåt och framåt. Först brukar jag lära den att ställa på volt och därefter lär de sig ganska snabbt att jobba rätt. Jag använder ALDRIG hjälptyglar i inridningen! De skapar mer problem än vad de löser. Kanske inte märks för stunden, men det märks garanterat längre fram i utbildningen.

Jag brukar säga att hästen är inriden när den kan svänga, stanna, galoppfattningar, tempoväxlingar, flytta för skänklarna och ev. är introducerad på hinder. Men det finns det olika åsikter om :)

Vidare så börjar jag med bommar på marken, trav och galopp. När hästen bär sig bra över bommarna så går jag vidare till små låga kryss som rids an i trav med hjälpbom framför. Jag har nästan alltid hjälpbomar i början för att ge hästen självförtroende. När jag ska introducera nya hinderyper låter jag det ske i löshoppning först.
Gärna att man tar hjälp av tränare när introduceringen i hoppning ska ske, det är lätt att det blir bakslag om det blir fel.
När hästen kan hoppa enklare banor, är i bra kondition och musklad så tar jag med dem ut på terrängbanan. Även om det är en blivande hopp-/dressyrhäst. Tycker att det ingår i grundutbildningen att hästen ska ha sett naturhinder. Och hästarna tycker dessutom att det är kul! Men man får inte göra det för svårt, hellre ta ett steg tillbaka om något känns fel så man inte pressar pållen för mycket eller går för fort fram. Bygga långsamt är mitt tips.
Resultatet man får är en häst med bra självförtroende, bjudning och inställning till arbete. Och en häst som har förtroende för ryttaren och som håller i längden.
Dressyrarbetet och miljöträning är också a och o, jobba med lydnadsövningar, mjukgörnade övningar och häng upp konstiga saker där du jobbar din häst. Plastpåsar, presseningar, paraplyer och annat "kul" du kan hitta på. Sitt såklart inte på hästen när du hängt upp sådana grejjer, utan låt den själv få undersöka det först. Visa att det inte är farligt.
Jag föreslår att du inte tittar alltför mycket i böckerna, avstånd mellan hinder är det jag brukar kolla upp och tips på övningar. Men det blir lätt att man bara följer böckerna, och det passar inte alla hästar. Testa dig fram vad som passar din häst bäst, vissa kan man gå ganska så fort fram med och andra får man ta det väldigt långsam med.

Ang. vilodagar och hur många jobbdagar i veckan så brukar jag låta den unga hästen (som precis är inriden) arbeta ett (ca) 10-minuters pass två dagar i rad, sedan vila två-tre dagar och sedan jobba två. Ja, så fortsätter jag i ett par veckor, lägger på ett par minuter i veckan. Därefter låter jag den gå i 1-3veckor. Jag tycker att det är viktigt att hästen får gå och tänka igenom vad den lärt sig, gärna en låååång vintervila om den är inriden på hösten. Och såklart mjukstart i början på våren. Men det märker man ofta på hästen, hur mycket den behöver vila, olika för olika hästar oftast.

Ja, mer går att skriva med nu måste jag ut till mina pållar :) Fråga gärna om du undrar över något, eller om det är något du inte håller med om ;)

Sv: grundövningar (utbildningsschema)

Tack så jättemycket för ditt svar! (även om mitt tack kommer lite sent ;))

Men vad finns det för olika övningar/skolor då? Och vilka räknas till grundläggande och vilka till mer avancerad vidareutbildning?

Och med vila... Om det inte handlar om en unghäst, utan om en "äldre" häst som lärt sig något nytt, kan en vila lika gärna vara att rida kravlöst i skogen? eller ska det vara helt vila? och ska man befästa det man lärt sig först eller bara introducera...

Hoppas någon vill svara ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama