lil-sis

Trådstartare
Om man bara vill börja nosa lite på western för att komplettera och förtydliga lite för ponnyn, vad är lämpligast att börja lära in?

Hon flyttar framdel för trängande/neckreining, alltså hon svänger om vi är i rörelse och flyttar framdelen om vi är stillastående. Hon backar äver för "darr" på tygeln. Allt användbart även för mig när jag tävlar "engelskt".

Och jo det finns instruktörer i närheten men rent träningsmässigt sett så har jag inte råd med båda just nu utan vill istället ha lite tips på vad vi kan träna på själva hemma.

Det är väldigt svårt att ge tips såhär utan att sett vad ni kan. Grunderna dressyr/western är ju i princip lika, med den stora skillnaden eftergift. Eftergift direkt då hästen gör rätt, men hästen skall bibehålla det den gjorde. Tex lägg hästen på en volt, upp med bogen osv men ge då hästen gör rätt. Tappar den formen eller den runda volten, visa tills hästen gör rätt och ge igen..
Bob Mayhew(en tränare från england) sa en gång för många herrans år sedan: "Trust the horse to go wrong" Det är så sant...
Inte mycket till tips, men som sagt det är svårt utan att se er.
Kan hästen stoppa enbart för sätet? Annars är ju det något att träna på. Många tror att de stoppar bara för sätet men när de släpper tyglarna och ber om stopp så händer inget. Likaså med ryggning. Det går att göra båda utan tygel. ;)

Stanna är ngt hon kan, ja :crazy: Det är vi allra bäst på ;) Kan stanna henne mitt i en busomgång med bockningar etc (iofs då för tygeln) och börja fippla med sadeln och hon står blickstilla.

Man jobbar iofs med eftergift "annars" också men kanske inte lika extremt som att släppa tygeln.

Plocka fram en massa bommar och träna på att inte slå i dom,öka och länga steg.Rygga genom bommar lagt i ett L.Koner kan man lägga i ett möster och rygga genom.
Träna att stanna hästen enbart med sitsen,ingen tygel.Rygga enbart med sitsen.
Lek med pressenning,gå över,släng över hästen.Paraplyn kan man också använda och rida med.
Rida med en hand kan du göra.Svänga med neckreining+sitsen.

Några övningar iaf :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur