Grunder för bedömning, här tänker jag på typen.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppsann
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 873

hoppsann

Trådstartare
Har kikat på typ poängen på de hästar som hittills har deltagit i bedömningarna i år. Hur kommer det sig att en häst som är 158-159 cm får en 8 på typ?
När avelsmålet är satt till 162-168 cm på ston?
Är medveten om att man kan ha dragit ned ett poäng, men ett par har fått diplom, och typpoängen för övriga diplomhästar har legat på samma typpoäng.

Oavsett, så måste ju en 8 stå för ett mycket bra avelsmål?
Är en häst på under 160 ett mycket bra avelsmål?

Vill poängtera att jag inte har något emot mindre hästar, utan det är kriterierna för hur poängen sätts, som jag intresserar mig för.

Är det någon som har varit på någon av platserna och sett och kan jämföra och dela med sig?

mvh

Sv: Grunder för bedömning, här tänker jag på typen.

Likadant har jag funderat när jättehästarna får höga typpoäng...

Japp, jag är helt enig med dig.

Har du varit ute och kikat något i år?
Jag får ta och sätta mig i bilen och åka iväg, när jag får barn och hästvakt!

mvh

Nej tyvärr, inte iår. Har ett högdräktigt sto här hemma så jag har knappt vågat mej från knutarna ;) Hade planerat in att åka till Uddevalla, Hässleröd å titta, men då det tydligen är flyttat till Nuntorp så vete fasen om jag tar mej dit :crazy:

Mitt sto fick 8 på typ trots att hon är 159 cm. Jag tror att hon skulle fått en 9:a om hon inte varit så liten, så det är helt enkelt ett poängs avdrag -

Jag vet att förra året var det nån bjässe på över 175 (3-års eller möjligen 4-års) som fick 10 på typ, DET tycker jag är än mer häpnadväckande

Har blivit mankhöjdsnörd i år när jag kollar in resultaten från 3-års, just för att jag har en pytte hemma på 2 år, som om hon inte växer radikalt under det närmaste året får stå över 3-års, eftersom poängen blir så låga.

Men jag har noterat att det inte alls innebär att man får 6:or och 7:or om stoet är under 160 cm vilket jag trodde när jag läste avelsmålen. Förmodligen är det väl så att de tänker att hästen växer några centimeter till så det lägre mankhöjdsmålet nås när hästen är färdigväxt.

De hästar som har varit 156 cm har dock fått 6 på typ - sedan vet man ju inte hur mycket av det som beror på mankhöjd....

Att jag aldrig lär mig att låta bli kolontecknen!

Jag tycker också det är märkligt!
3 åringarna kan ju växa i rocken, men bjässarna kan ju inte krympa...
Men är det någon som vet om det finns riktlinjer? Och hur mycket det skall dras av?
Det är ju sådant man tex går igenom på dressyrdomarkurser, och finns ju säkerligen nedskrivet någonstans vad gäller exteriörbedömningarna.

Eftersom det är en av grunderna för blupen, så är det ju extra intressant att veta?

Om din pålla visas på kvaliteten, så lär hon få sin rätta betyg, eftersom jag misstänker att hon lagt på sig! :D

Men oavsett, om vi nu jämför typ poängen med benpoängen, så blir det lite skev fördelning?
Är det tex 2 hingstar som har 9 på ben?
Varför har de en 9a och inte en 10a?
Nöjaktigt korrekt (avelsmålet) ger ju som regel en 8a?
Det dräller inte direkt av 9or på ben bland mina bekantas hästar!
Finns kanske någon, men ingen jag kommer på just nu.

Jag är ute efter hur mallen eller idealet ser ut! :)

mvh

Jag är inte centimeternörd, men har noterat samma som du.
Jag är snarare ute efter avvikelser åt alla håll och dess inverkan på poängen. :D
Och nyfiken och vetgirig är jag fortfarande!
mvh

Hon visades på kvalitén !

En fråga som då infinner sig är - bedömmer man typen avseende storlek olika på en treåring och en fyraåring ?

Jag tror att faktiskt kommer att sluta på 160-161. Även om hon inte gör det så blir hon alldeles lagom åt mina pygmé döttrar.

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka