Grumliga ögon

Sv: Grumliga ögon

Tack till er båda för peppning!
I dag bokade jag operationstid, vänsterögat har sett fint ut i över en vecka nu och så fint har det aldrig varit! Det har klarnat till och från då och då men nu har det varit stabilt i bästa läget. Jag kommer alltid att vara helnojjig för det ögat känner jag! Isopto maxidex droppar 1-2 ggr om dagen och saltsalva efter behov, är den tänkta framtida behandlingen.

Nästa onsdag sker operationen. Högra ögat ser inte så ont ut längre men det är fortfarande bubligt på den vita fläcken som var såret.

I går operarades högra ögat bort. Allt ska ha gått bra säger dom. Hon är fortfarande lite dämpad tycker dom så hon får stanna där tills i morgon. Magen verkar funka men aptiten är lite dålig. Hon ska få en dos smärtstillande och se om hon piggar på sig. Längtar efter min älskling!!

Håller tummarna att allt nu går bra för er och att fröken pålla snart kommer hem ;)

Mia

Håller tummarna för att hon redan fått komma hem och att allt har gått bra! Hoppas vänster öga håller sig fint med behandlingen. Tror tyvärr inte att nojjan över det friska ögat går över, jag har inte lyckats släppa min iaf. Men det är ändå underbart att få "extra tid" med sin pålla, trots enögdhet. Min har börjat ha huvet lite på sned ibland, ser lite gulligt ut. Tog lite tid för henne att vänja sig vid att inte se på ögat, märktes främst när jag tog ut henne ur boxen. Då ville hon gärna att jag gick nära och styrde henne, kan fortfarande vara lite så. Annars märks det inte så mycket så ibland glömmer jag bort att hon inte ser på ena ögat...

hon fick komma hem i fredags och det är så skönt att ha henne hemma! Blev mycket piggare så fort vi började gå mot transporten!

Såret ser torrt och fint ut och hon är pigg och lika energisk som vanligt. Dock är det rätt svullet än så länge. det ser lixom ut som ögat är kvar. Detta ska inte vara faligt utan är bara vätska säger dom. Hon har ingen feber så det är skönt. Hon verkar inte särskilt påverkad av att bara ha ett öga, man får bara komma ihåg att prata med henne på den sidan innan man klappar.

Det vänstra såg disigt ut när jag hämta henne så då blev jag lite besviken men det klarna upp över natten och nu har det hållt sig fint igen! Puh!! Man blir verkligen nojjig!!

Ögnade precis igenom tråden lite snabbt. Har ett varmblod som fick diagnosen kronisk uveit på strömsholm förra året i januari. Innan dess hade hon haft uveiter som kommit men försvunnit av beh ca 3 ggr föregående år. Ögoninflammationen hon hade när vi var på strömsholm har varit upp och ner, den ha aldrig försvunnit helt, och det pendlar mellan båda ögonen. För tillfället ska hon få ultracortenol i båda ögonen 2 ggr/dag och ciklosporin i båda ögonen 2 ggr/dag samt nacl-salva 1 gång/dag. Men eftersom hon får sår i hornhinnan av kortisonet så får hon för tillfället fuchitalmicsalva i höger öga. Hon hade ett sår i vänster öga för drygt en månad sedan, behandlades med fucithalmic och blev bra. Hon har fått kalkbildningar i vänster öga, men efter den kuren försvann det som var dimmigt i vänster öga.
Vänstra ögat har fått en strimma av kalkbildningar av kortisonet och varit dimmigt i främre delen innan hon fick fucithalmic-salvan. hon har 2-3 blodkärl som växer innåt i ögat, och som kortisonet ska göra så att de drar tillbaka sig, men tycker inte det verkar hjälpa.. i hö. öga har hon på sista tiden blivit mer dimmig i över kanten, och har även där blodkärl som börjat växt in. Nu har hon dock ett sår som hon fått av kortisonet, vilket innebär att hon bara får nacl-salva och fucithalmic i detta öga.
Pratade med vet. igår om ev. operation av båda ögonen, men då hon är ett amerikanskt varmblod täcks detta inte av försäkringen. Vet. sa att hade det vart ena ögat så skulle man tagit bort detta, men eftersom det är båda känns en operation onödig och det skulle va lättast att ta bort hästen tycker dom..
Dom vet dock inte varför den här kroniska inflammationen uppstår, några blodprov eller bakt.odlingar har aldrig gjorts. Någon som har haft en häst med samma problem som kanske har några tips? Öppen för alla förslag just nu, då jag inte vill ta bort henne, men kanske blir så illa tvungen :(

Åh vad tråkigt med din häst!
Jag vet inte om min häst räknas som kronisk. Nu är det vänstra ögat klart och fint. man ser bara en liten blå strimma under ögonlocken. Jag känner inte till preparaten du nämner men din häst får alltså sår av kortisonet? Låter jobbigt!! Hoppas någon av de andra duktiga i ämnet kan ge dig råd!

jo, i och med att hon långtidsbehandlats med kortison så har de gått hål på hornhinnan. Tycker inte kortisonet verkar ha så bra effekt på inflammtionen i ögat heller. Funderar på om det finns några alternativa metoder, ex. nå örter man kan ge som kanske kan påverka att inflammtionen blir bättre. Spelar ingen roll om hon kommer få gå på ögondroppar hela livet, bara man får ner inflammationerna så att hon själv inte lider av det..
Det jag funderar på är ju om hon kan ha någon bakterie i kroppen eller brist på något ämne som utlöser inflammationerna.. Därför tycker jag det är konstigt att dom inte vill ta några blodprover elelr baktodlingar heller.. :/ har fått klart för mig att detta inte är så vanligt i sverige iallafall.. Men vore kul om man kunde få tips av någon som haft samma problem..

På min häst tog de både bakterieprov och blodprov, de ultraljuda även ögonen. Sen gjorde de ett serum på hennes blod som jag skulle droppa så ofta jag kunde i hennes värst skadade öga. Men som sagt gav vi upp med det sen och tog bort det, men serum sägs kunna ha dunderverkan och är helt narturligt. Detta var för hornhinnesåret. Inflammationen i ögat verkar svårare att behandla för Maria förklarade för mig att det inte gick så bra att behandla inifrån då de sjuka delarna inte hade någon blodtillförsel. Därför verkar det vara ögondroppar som gäller.

Jo, det är ju i och för sig sant. Tänkte mer om det kanske är någon hon har brist på eller något hon har i kroppen som kan ge ögoninflammation... finns ju massa olika saker som kan ge det som symptom, som inte behöver innebära att de är just ögonen det är fel på..
Jag var till strömsholm 2 ggr förra året, och inga odlingar eller blodprov har tagits, utan diagnos och behandling ställdes bara utav att Maria tittat på ögonen.. Men hur är det med din häst nu? står den på någon kortisonsalva i ögat som är kvar? eller har du inte behövt ge nå sådant mot inflammationen?

Det kvarvarande ögat behandlas med Isopto Maxidex (kortison), Mydriacyl (pupillvidgande) och saltsalva 2 gånger om dagen. Idag så var tyvärr ögat grumligt igen efter tre veckor som klart. Suck!! Jag vet inte hur länge till jag orkar kämpa och gå och vara orolig... Får diskutera med Maria den 23 när vi ska på återbesök. Fy för ögon!!!

Lider med er båda!!! Ögon är inte alls kul när det börjat strula.

Kortison kan reta hornhinnan och då kan det bli sår. Tror även jag läst på biverkningar till Ultracortenol att den kan tunna ut hornhinnan, det borde ju göra att det lättare bildas sår... Jag hade oxå ultracortenol till min. Min pålla hade ju "bara" problem med hornhinnan, så jag har ingen erfarenhet av hur det funkar på inflammationer i ögat. På min fungerade kortisonet väldigt bra att hålla inflammationen borta. Vet tog inte några prover på min. På frågan vad som utlöst inflammationen kunde de inte svara, kunde vara allt ifrån yttre våld eller stress till en inflammation någon annanstans i kroppen. Vet fortfarande inte vad orsaken var. Kom på nu att vi gjorde blodprov, fast det var för att kolla upp en hosta hon hade förra vintern. Visade inte på något konstigt vad jag kommer ihåg.

Blodkärlsinväxt brukar oftast vara tecken på att något är fel. Beroende på hur blodkärlen ser ut kan det vara mer eller mindre allvarligt. Så det bör man kolla upp!

Jag har inte koll på några örter eller annat man kan ge, däremot testade jag Biolight under ca 1 månads tid (efter ok från vet). Enligt dem ska det går att få bort inflammationen osv. Men jag märkte ingen skillnad på min. Kanske behandlade jag för kort tid, kanske hade inflammationen varit för länge, kanske så funkar det inte... Jag valde som sagt att spruta ögat på min då det bara var ett öga som var dåligt.

Jag vet även att jag och Maria pratade om att spruta, fast i en mycket mindre dos, i förhoppningen om att få bort inflammationen men inte döda ögat. Kan kanske vara ett alternativ. För mig var det inte det, då min hade så stort grumligt område och lite för instabil hornhinna för att det skulle vara värt att testa.

Vad är anledningen till att det inte täcks av försäkringen? Min är också travare, men svensk. Och nästan allt har gått på försäkringen.

Usch!!! Vad tråkigt, håller tummarna för att det klarnar upp igen. Det har ju hänt förrut!

Kämpa och oro verkar vara något man får vänja sig vid med ögonproblem... Det går upp och ner mest hela tiden. Blev alldeles livrädd när jag en dag hittade min med vad som såg ut att vara en söndertrasad hornhinna på en fjärdedel av hennes friska öga. Det visade sig som tur var att hon bara fått in skräp i ögat och det blev inget mer av det. Men innan jag visste hur det var så var det verkligen hemskt! Nu har det dåliga ögat "peppar, peppar" hållit sig problemfritt ganska länge, men det är fortfarande med en liten klump i magen jag kliver in i stallet innan jag vet att ögat är ok. Är fortfarande orolig för sår och andra problem som kan komma.

Skönt ätt höra att det finns fler lika nojjiga!
katjainmyheart:
Tänkte bara skriva att min är oxå travare och försäkringen har täckt "allt" (har betalat 21000 ur egen ficka) hitintills men de sa att de inte skulle ersätta laserbehandling. Det trodde Maria dock att de skulle göra. Så försök fråga försäkringsbolaget igen eller be Maria.

Usch jag hade inte hoppats jag skulle behöva skriva detta.. Men det är såhär att min älskade Lady fick somna här ute på fältet i dag.

Ögat blev jättedåligt helt plötsligt så då kände jag att det var dags. Hon förlorade dessutom synen så det fanns inget mer jag kunde göra kände jag. Saknar henne enormt men en känsla av lättnad har ändå infunnit sig när jag vet hon ligger begravd här utanför huset och slipper ha ont mer.

Nu vill jag glömma de sista månaderna och istället minnas henne såhär:
27694115.jpg

Linn Forsström har tagit bilden på tävlingarna i Kumla förra året

Vilken vacker häst!! Beklagar verkligen sorgen! Men tycker att du gjorde rätt.

Usch jag hade inte hoppats jag skulle behöva skriva detta.. Men det är såhär att min älskade Lady fick somna här ute på fältet i dag.

Ögat blev jättedåligt helt plötsligt så då kände jag att det var dags. Hon förlorade dessutom synen så det fanns inget mer jag kunde göra kände jag. Saknar henne enormt men en känsla av lättnad har ändå infunnit sig när jag vet hon ligger begravd här utanför huset och slipper ha ont mer.

Nu vill jag glömma de sista månaderna och istället minnas henne såhär:
27694115.jpg

Linn Forsström har tagit bilden på tävlingarna i Kumla förra året

Nej, vad tråkigt! Verkligen sorgligt att det skulle gå så.

Tröstkramar till dig!

Enligt försäkringsbolaget så täcks inget då det klassats som en kronisk inflammation.. Hade det varit en sårskada hade det täckts..
Under sommaren blev hon ganska bra i båda ögonen..
Nu senaste veckorna har det bara blivit värre igen.. Hela höger öga är täckt av en hinna, hon har fått småsår på ytan och blodkärl har kraftigt fläckvis börjat växa in..
Vänster öga är till hälften täckt av en tjock gulaktig utåtbuktande hinna, även där har hon fått ett rödaktigt parti, och en svag "dimma" som börjar komma bakifrån där ögat fortf ser bra ut..
I och med att det är båda ögonen och det har kommit och gått i början så tycker inte veterinären att op är något alternativ heller.. Hon är ju inte frisk i vänster öga heller, utan det försämras..
Efter besöket förra veckan bestämdes det att hon skulle få ciklosporin 2 ggr/dag, ultracortenol 2 ggr/dag, nacl.salva 1 gång/dag, zilkeye 2 ggr/dag och fucithalmic 2 ggr/dag i höger öga, då hon hade skrapat lite i höger öga på det vitaste stället i ögat..
Efter ca en veckas beh så har hon nu börjat visa smärta när man ger henne ögondropparna, vilket hon inte gjort tidigare. (får bara fuc i höger eftersom hon har sår där).
Ny behandling igen med finadyne.. Har nu gett henne finadyne i 4 dagar och hon har bara blivit värre. Från igår kväll vill hon bara öppna höger öga till hälften..
Kortisonsalvan tycker jag inte ger någon verkar heller.. Den hjälpte bra i början, men har inte samma effekt. 2 ggr har hon fått sår i ögat pga långvarig kortisonbeh..
I och med att båda ögonen blir sämre, trots all behandling vi testat, och hon visar smärta så kanske det inte finns något alternativ kvar än att låta henne somna.. :( Hon har haft dessa problem i dryga 2 år nu.. Och den inflammation hon fått på sista tiden verkar inte vilja gå ned något, utan tvärtom, blir bara sämre.. Sitter och väntar på veterinären nu.. I och med att hon haft dessa långvariga problem och i och med att hon inte svarar på behandlingen längre, och börjar få ont, så måste jag kanske tyvärr ta det beslutet att låta henne somna..
Hon är pigg och frisk i övrigt, hade det bara vart synen som blivit sämre hade jag inte alls funderat på detta.. Men hon har ont.. Och det verkar som att det inte går att göra någonting mer.. :(
Det är ingen som vet vad orsaken till hennes sjukdom är heller.. Så känns väldigt tråkigt :(
Första gången problemen med ögonen började var när hon var 3,5.. Sen har det kommit och gått, och förra våren fick hon diagnosen på Strömsholm.
Ända sedan den gången har hon aldrig vart helt bra.. Det har kommit och gått, men aldrig vart så illa som det är nu..

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
375
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Lyan
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka