Grumliga ögon

Sv: Grumliga ögon

28 angavs som övre gräns i den artikel jag läste. Antar att det stämmer!

Det låter förnuftigt med 27. När jag skrev 50 hos hund så menade jag ju alltså den kritiska gränsen, som om den överskrids under längre tid leder til blindhet.
Jag vill tro att det är ca samma hos häst, men TS, fråga din vet om det också imorgon!

Stackare! Måste bara kommentera och kanske ge lite hopp... Förhoppningsvis har du redan pratat med Maria, hon är den vet jag haft till min ögonhäst. Min hade oxå högt tryck i ett öga pga uveit. Vi laseropererade för snart två år sedan och resultatet håller fortfarande i sig. Så det finns absolut hopp om att sänka trycket i ögat. Det är ju inte hundra att operationen funkar på alla, tror Maria hade en häst som inte blivit hjälpt. De vet heller inte hur länge resultatet håller i sig, men det kan ju vara värt att prova om du inte vill avliva. Operationen verkar hyfsat lindrig och vi fick ta med hästen hem samma dag.

Vad jag hört kan hästar gå med högt tryck längre än andra djurslag, som någon tidigare nämnt. Bara hästen får smärtstillande så klarar den sig säkert tills du får tid för operation (om du väljer det). Vet hur du känner dig, hoppas det går bra! Håller tummarna. Uppdatera gärna hur det går.

Hej! Tack för ett härligt svar!
Tid är bokad för operation Maria tyckte det var värt att försöka (70% chans hade hon sagt). Min veterinär ringde Maria istället för mig, kändes säkrare! Tänk att igår stog man och grät mot hennes hals för att hon kanske ska dö för att i dag stå likadant för att hon kanske ska få leva!!

Du som har behandlat din hur har efterbehandlingen sett ut? Är det livslång behandling med ögondroppar? Bara en sort? Nu har jag tre.. Kommer hon behöva smärtlindrande?

Det tråkiga är att mitt försäkringsbolag tyckte att laser var en för osäker metod så de vill inte stå för kalaset.. Min veterinär har jagat dom hela dagen för att genom deras veterinär kanske få dom att ändra sig! Tänk att man har haft upp till ca 15 hästar på en gång försäkrade där under ca 15 års period och bara utnyttjat försäkring 2 gånger (en tarmvred och en fölunge som vi ville röntga). Hästen har aldrig under sina 17 använt sin försäkring. Så man är lite arg på alla tusen man betalat till dom i alla år faktiskt!

Nu får hon:
Kl 07:00 Metacam, Isopto-maxidex 2 dr, Azopt 2 dr
Kl 12:00 Izopto-maxidex 2 dr
Kl 19:00 Izopto-maxidex 2 dr, Azopt 2 dr, Mydriacyl (1 dr bara i höger öga, det med tryck 40)
Kl 23:30 Izopto-maxidex 2 dr

När är bästa tillfället att ge Mydriacyl, som ska få pupillen att vidga sig i det högra ögat? Detta har vi precis inlett enligt Marias inrådan.

Senast ändrad:

Skönt att du har fått lite hopp igen :) Ska försöka svara så gott jag kan.

Kommer inte ihåg om det var någon kortare efterbehandling, men vi har inte haft någon långvarig behandling i alla fall på grund av trycket. Tror att det kan ha varit en kortare period med smärtstillande (min har ätit Finadyne pga sin uveit så jag är inte hundra på vad som var behandling för vad). Kan kolla hemma i sjukjournalen vad vi blev ordinerade. Vi blev ordinerade att kolla trycket i ögat regelbundet (4 gånger om året) för att se att det inte stigit igen.

Märkte samma problem med försäkringsbolaget, vet att Maria haft en hel del diskussioner med iaf Agria... Hoppas ni kan få försäkringsbolaget att ändra sig. Fattar faktiskt inte varför de inte vill ersätta, alternativet är ju ofta att operera bort ögat och det kan ju inte vara billigare för dem...

Vet inte när det är bäst att ge pupillvidgande, spontant skulle jag göra som du. Dvs ge på kvällen då man ändå släcker ner för natten i stallet. De kan bli känsliga för ljus när de inte längre kan reglera pupillen som tidigare, så min gick med en modifierad flughuva i hagen, ett tag hade hon den även på i boxen. Sydde för halva huvan med fleecetyg på insidan för att skydda ögat mot väder, vind och ljus.

Jag har inte riktigt förstått vad de ska göra med lasern. De ska minska trycket men jag fick för mig att man måste ge droppar hela livet för att de inte skulle bli tryck igen. Hoppas att jag slipper det då!

Operationen startar kl 8 så jag kanske kan få hem henne samma dag.
Hon ser så läskig ut tycker jag ögonen som är helt ljusblå ser ut som i en skräckfilm! Hur såg din häst ut?

När jag anmälde henne för operationen anmälde jag samtidigt direktreglring. För strömsholm trodde försäkringsbolaget skulle betala men om nu försäkringsbolaget krånglar, då måste jag alltså ha fört över pengar på kortet så jag kan lösa ut henne? Eller kan man ha direktreglering och sen få betala till försäkringsbolaget (AGRIA) i efterhand?

Tack för svar!

Ska försöka sammanfatta det jag kommer ihåg från infon om operationen. Att hästen har högt tryck i ögat beror på att det är för mycket vätska, antingen kan det vara fel på "avtappningen" från ögat eller så är det cellerna som producerar vätska som är överaktiva. Det man vill med operationen är att döda en del av de celler som producerar vätska, så att trycker ska minska. Om operationen fungerar så ska balansen i produktion och "avtappning" bli normal igen, vilket innebär att så länge effekten kvarstår så ska man inte behöva behandla för att sänka trycket. Men ni kommer säkert behöva åka på kontroller för att kolla så inte trycket stiger igen.

Såg i mina papper att jag medicinerat en tid efter operationen med Atropin (pupillvidgande). Men annars inget annat mer än smärtstillande. Min ser oxå läskig ut i ögat, men man vänjer sig. Hon har ca en fjärdedel av ögat som ser ut som vanligt, resten är ljusblått... Måste rätta mig själv oxå, min har kronisk keratit och inte uveit som jag skrivit tidigare.

Om försäkringsbolaget inte vill direktreglera så tror jag att du måste lösa ut hästen och betala hela summan när du tar hem henne. Eventuellt kanske du kan få betala på faktura om du pratar med Strömsholm i förväg, men jag är tveksam.

Om allt går bra med operationen tror jag att du få ta hem henne samma dag. Om jag inte minns fel så får man skriva in hästen ändå om den skulle behöva vara kvar. Men är lite osäker då jag var hemma och höggravid när min opererades. Snälla mamma och en tjej från stallet körde min till Strömsholm för operationen. När har ni fått tid? Kommer de även undersöka henne för att kolla vad grumlingen kan vara?

Håller tummarna för att operationen lyckas!

ok jag blev så osäker när jag tittade på henne idag om de verkligen ska kunna göra något. Det högra ögat verkar hon inte reagera på så mycket längre men det vänstra ser hon i allafall på, hon är ju totalt blå i båda sina. Undra om man kan rådfråga Maria hur hon tror resultatet blir innan hon sätter igång.

Om hon ska få leva vill jag att hon kan få ha ett trevligt pensionärsliv ute i hagen. För att kunna gå ute i våra naturbeteshagar måste hon ju se lite i allafall. åhh jag blir så osäker!! men skönt att höra om dina erfarenheter!

Kl 8.00 på tisdag är det dags!

Senast ändrad:

Fråga Maria, jag tycker hon är kanonbra! Håller massa tummar för att allt går bra!

Skönt att ni fick tid så snart, väntan är jobbig när alla tankar bara snurrar... Vi ses kanske där förresten, har återbesök imorgon kl. 10.

Hej
Undra om vi såg varann? Jag var där enda tills 3.. Två muppar, varav en i röd jacka (jag).

Resultatet för idag är att Lady är med hem (levande)! Träffade en helt underbar veterinär vid 8-tiden på morgonen och åkte därifrån vid 15-tiden. Det blev ingen laserbehandling för hon bedömde inte att det var glaukom eftersom hon hade ett normalt tryck i ögonen, dock olika tryck.

Hon är kollad f... Visa merör tumörer via ultraljud, kollat värden med blodprov.. ja allt men de kan inte hitta ngt.

Det som sker en vecka framöver är att se om trycket kan stabiliseras till återbesök på tisdag. När vi hade lämnat henne för att gå och äta och kom tillbaka hade två klara fält uppstått mitt i det blåa vilket veterinären kallade ett mirakel, hon hade aldrig sett något sådant hända. Hennes avlopp hade plötsligt börjat fungera lixom. Dock har de suddats ut vad jag kan se nu. Men det "positiva" är att det händer något i allafall så kanske det kan gå att få någon bättring! Diagnosen lyder Uveit på båda ögonen, för dagen normalt tryck. Diagnosen Glaukom står inte kvar.

Skönt att jag valde att åka dit!

Skönt att det gick bra ändå! Håller tummarna för att det blir bättre nu. Har ni bytt någon medicinering eller ska ni köra på samma som tidigare? Verkar ju väldigt märkligt (men bra!) att det gick åt rätt håll, även om det bara var för en kort stund. Undrar oxå om vi såg varandra, var inte där så länge, mellan 10 och 11. Var ensam där, med grå jacka. Försökte kolla bland hästarna i boxarna, men såg ingen med dimmiga ögon. Har nog blivit miljöskadad för jag kollar alltid ögonen på alla hästar jag ser...

Jag upplevde samma sak med min, att trycket gick ner från första mätningen (tror hon hade nästan 60!!!!) till att vara nere på 40 vid nästa mätning (i samband med operationen). Tydligen tål hästar ett högre tryck än tex hundar, en anledning som jag hört är att trycket blir högre i ögat när hästen tar ner huvet (tex betar) och lägre när de tar upp huvet. Kan tydligen skilja en hel del i tryck beroende på huvudposition... Lät logiskt, men det verkar inte finnas så mycket studier.

Tycker Maria är kanon och så bra på att förklara saker. Min häst fick godkänt på kontrollen. Hon blev så glad över att det var bra och att se henne igen att hon tog med en annan veterinär för att visa hennes öga när jag ställt tillbaka henne i boxen.

Jag hade nojjat en hel del över ögat sedan vi sprutade det i höstas/vintras. Hennes inflammation i hornhinnan och ödemet ville inte ge med sig och när det blev sår på hornhinnan (vilket det blev ibland pga trycket från ödemet) så kunde jag inte behandla med kortisonet och då blossade inflammationen upp och orsakade nya ödemet... Det kändes som en ond spiral och efter nästan två års kämpande så tog jag beslutet att spruta ögat så det dog. Nu slipper jag behandla flera gånger om dagen med kortison och saltsalva och hästen slipper äta massa Finadyne.

Ingen solskenshistora kanske men jag är oerhört glad att det löste sig ändå, hon har ju trots allt ett bra öga att se med, det andra sitter bara kvar som protes... Så här i efterhand känns det faktiskt bra att jag försökte rädda synen, annars hade jag nog gått runt och funderat på om det skulle kunnat gå. Ett bra tag såg det faktiskt ut att bli bättre, men på slutet så gick det som sagt bara åt ett håll. Hoppas verkligen att det går bättre för er med grumligheten! Uppdatera gärna med hur det går.

Jag tror jag och Mirre var och fikade vid den tiden. För Maria skulle ha en annan patient då, måste ha varit du! Min häst är lätt att missa då hon tillbringade varje sekund med att genomsöka ströbädden efter lämningar av hö!

Trycket i Skara var 40 i hö respektive 28 i vä och vid första mätningen i Strömsholm var det 21 i hö och 15 i vä vid andra mätningen utan lugnande 28 i hö och 21 i vä.

Maria sa att det inte fanns några bristningar på ögat som brukar finnas vid/efter högt tryck. Så därför var hon tveksam till mätningens korrekthet i Skara. Det ska bli spännade att åka dit på tisdag igen och se vad trycket är då. Jag vet inte vad jag ska våga tro om framtiden än men just nu väljer jag att hoppas på det bästa och vara glad att jag har henne hemma!

Nu har jag varit på Strömsholm igen. Dagens resultat var positivt kan jag tycka. Trycket var lågt, mellan 13-15 på båda ögonen. Vänstra ögat såg fint ut och det högra hade oxå förbättrats lite. Tyvärr hade det blivit en retning i det högra av att det varit lite bubbligt. Detta syntes vid infärgning. Fick upphöra med isopto maxidex där och börja med salva igen. När såret är läkt ska jag börja trappa ner finadynet.

Den högra pupillen har lite samanväxningar men den vänstra ser ut att fungera. Maria tycker det är mystiskt att ögona klarnar upp i bland! Men förhoppningsvis klarar Lady sig på en låg underhållsdos av Isopto Maxidex i framtiden. Att operera bort ögat är inte aktuellt i nuläget tyckte vet. det finns fortfarande hopp för att det högra ögat ska pigga på sig.

Jag är så glad att jag ska få ha min uderbara häst ett tag till! Det enda som är synd att hon måste ha sina ögondroppar i framtiden annars skulle man ju till och med kunnat tävla några dressyrklasser med henne. Jäkla onödigt att jag var så snabb att lösa min regionala licens och anmäla sig till Lamicell cup! Men men allt blir inte som man tänkt sig! Jag är jättelycklig för varje dag vi får tillsammans!

Återbesök om 2 månader, och min veterinär här hemma ska komma och färga ögat om tio dagar.

Såhär ser hennes behandling ut nu:
HÖGER:
en droppe/sträng Fucithalmic 2ggr dag
en sträng NaClsalva 2 ggr dagligen
en droppe Mydiacyl 1 gång dagligen

VÄNSTER:
en droppe Isopto Maxidex 2 ggr dagligen
en sträng NaClsalva 2 ggr dagligen
en droppe Mydiacyl 1 gång dagligen

En påse finadyne 1 gång om dagen, Fucithalmic ska bytas mot isopto maxidex om förändingen på ögat är borta. Finadyne ska fasas ut

Vad skönt!!! Blir nästan lite tårögd för din skull att det ändå verkar ok. Hoppas på att bubblorna läker fort, min häst har också haft en del retningar och uppehåll i kortison. Bubblor brukar läka fortare än om det blivit sår. Men ett uppehåll i kortisonet har inte varit bra för min häst, för då har inflammationen blossat upp igen. Håller tummarna för att det inte blir så i ert fall! Lyckat till nu och hoppas det fortsätter att gå åt rätt håll framöver.

nu är jag rädd för att just det du beskriver håller på att hända.. nu såg högra ögat sämre ut.. suck! Får ringa och rådfråga. Hur gjorde du när det blossade upp igen? fick du fortsätta med salvan tills såret var borta ändå?

Ånej! Ring och kolla med Maria. Det jag fick göra var att öka Finadyne under tiden som jag inte kunde ge kortison (är ju antiinflammatoriskt). Sen gäller det att försöka få bubblorna att läka ut så fort som möjligt. Jag har använt serum som veterinären hjälpt till att göra. Man drar blod från hästen och separerar de vita blodkropparna. Serumet droppar man i hästens öga flera gånger om dagen. Hjälper till att läka sår på hornhinnan väldigt bra och fort. Nu kanske din hästs bubblor läker hyffsat fort ändå, om de inte var så stora. Men som sagt kolla med Maria vad hon tycker. Kanske är läge att ha veterinärkoll på om det läkt tidigare än 10 dagar...

En liten uppdatering. I fredags förra veckan åkte vi till atg örebro för att det högra ögat blivit svullet och det lilla såret blivit stort. Tog baktprov och gav kortison i musklerna. Fortsätter med ögonsalva och lägger iCiloxandroppar 4ggr /dag.

Åkte till Maria i tisdags. Svullnaden gått ner men såret var stort. Bakterieprovet påvisar rätt snälla bakt så vi har iaf rätt medicinering dock lite väl tilltagen. Tar bort ögonsalvan men gör ett serum på hennes blod.

Beslutar oss för att högra ögat ska bort, dock vill jag avvakta lite så jag ser att vänster håller sig fint. Annars känns operationen onödig och då bestämde jag hon skulle få somna. Nu har vänsteögat hållit sig kanonfint i 5 dagar i rad. Helt kristallklart!! Men det kan pendla upp och ner säger maria. Min vet kommer och checkar det nu i nästa vecka och då ska jag boka tid för operation.

Slutsats är att högra ögat inte går att rädda pgr av hornhinnesår och invändliga fel men förhoppningsvis kan älskling få leva vidare med ett öga! Känns lite läskigt med operationen, särskilt när vänster öga oxå har krånglat även om inte så mycket! Trycket låg på 12 i vänster.

Oj, det var ju ingen rolig vändning det tog... Inte kul med bakterier i såret. Har serumet hjälpt något? På min var det en riktig mirakelmedicin. Spelar kanske mindre roll om det även är massa invändiga problem i ögat. Tyckte också att operation kändes läskig, jag hade ju turen att ha alternativet att spruta ögat, och valde det istället. Hoppas operationen går bra! Hur blir behandlingen på vänster öga sen? Kanske ni inte diskuterat, men jag har hört (av annan veterinär än Strömsholm) att man bör behndla läääänge med kortison för att undvika att inflammationen kommer tillbaka. Vet inte om det stämmer...

Lider verkligen med dig och din häst .

Håller tummarna att vänster ögat fortfarande ser fint ut även om det är fruktansvärt tråkigt med högerögat att du får operera bort det.

Håller tummar och tår att vänster fortfarande ser fint ut .

Mia

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
375
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Lyan
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka