Sv: Grumliga ögon
Skönt att det gick bra ändå! Håller tummarna för att det blir bättre nu. Har ni bytt någon medicinering eller ska ni köra på samma som tidigare? Verkar ju väldigt märkligt (men bra!) att det gick åt rätt håll, även om det bara var för en kort stund. Undrar oxå om vi såg varandra, var inte där så länge, mellan 10 och 11. Var ensam där, med grå jacka. Försökte kolla bland hästarna i boxarna, men såg ingen med dimmiga ögon. Har nog blivit miljöskadad för jag kollar alltid ögonen på alla hästar jag ser...
Jag upplevde samma sak med min, att trycket gick ner från första mätningen (tror hon hade nästan 60!!!!) till att vara nere på 40 vid nästa mätning (i samband med operationen). Tydligen tål hästar ett högre tryck än tex hundar, en anledning som jag hört är att trycket blir högre i ögat när hästen tar ner huvet (tex betar) och lägre när de tar upp huvet. Kan tydligen skilja en hel del i tryck beroende på huvudposition... Lät logiskt, men det verkar inte finnas så mycket studier.
Tycker Maria är kanon och så bra på att förklara saker. Min häst fick godkänt på kontrollen. Hon blev så glad över att det var bra och att se henne igen att hon tog med en annan veterinär för att visa hennes öga när jag ställt tillbaka henne i boxen.
Jag hade nojjat en hel del över ögat sedan vi sprutade det i höstas/vintras. Hennes inflammation i hornhinnan och ödemet ville inte ge med sig och när det blev sår på hornhinnan (vilket det blev ibland pga trycket från ödemet) så kunde jag inte behandla med kortisonet och då blossade inflammationen upp och orsakade nya ödemet... Det kändes som en ond spiral och efter nästan två års kämpande så tog jag beslutet att spruta ögat så det dog. Nu slipper jag behandla flera gånger om dagen med kortison och saltsalva och hästen slipper äta massa Finadyne.
Ingen solskenshistora kanske men jag är oerhört glad att det löste sig ändå, hon har ju trots allt ett bra öga att se med, det andra sitter bara kvar som protes... Så här i efterhand känns det faktiskt bra att jag försökte rädda synen, annars hade jag nog gått runt och funderat på om det skulle kunnat gå. Ett bra tag såg det faktiskt ut att bli bättre, men på slutet så gick det som sagt bara åt ett håll. Hoppas verkligen att det går bättre för er med grumligheten! Uppdatera gärna med hur det går.