Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

dressyrtant

Trådstartare
Ibland blir man ju bara så sur. :mad:

För lite drygt ett år sedan polisanmälde jag exet för egenmäktigt förfarande när han helt sonika (med hjälp av/på order av sin personlighetsstörda mor) bestämde att barnen skulle flytta med honom, trots att vi hade kommit överens om något helt annat.

Barnen var där i 5 veckor innan jag fick hem dem med interimistiskt förordnande och han hann skicka in adressändring (som inte gick igenom, för jag ringde magistraten och varnade dem för vad som var på gång och skrev inte under adressändringen).
Samt att han satte äldstingen i förskola (han var 6 år då, skulle just fylla 7) på sin ort.

Polisen i min hemkommun la ner undersökningen. I protokollet stod "Orsak: ej brott". Så då fick jag ju bara försöka acceptera att lagen är sån... Tills nu. :mad:

Fick precis höra att en annan kommuns polisväsen tolkar saken som att om barnen är borta en längre tid (dvs inte bara ett veckoslut eller en vecka typ) och den som för bort dem skickar in adressändring och sätter barnen i dagis/skola, så ÄR DET ETT BROTT.
Men preskriberingstiden är - ETT ÅR... :eek:

Fan också. Gissa hur DET känns. :mad: :mad: :mad: :devil: :mad:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Hade jag varit du hade jag definitivt kontaktat massmedia och andra organisationer, hur kan preskriberingstiden bara vara ett år! Upprörande.
Du har absolut min fulla sympati, men jag vill bara påpeka att ord som personlighetsstörd inte är så kul för mig eftersom jag har anhöriga med diagnosen personlighetsstörning. Och de vill inte förknippas med den idioten till mor. (sen kanske hon har en personlighetsstörning iofs men i den här betydelsen används ju det som skällsord).
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Du har absolut min fulla sympati, men jag vill bara påpeka att ord som personlighetsstörd inte är så kul för mig eftersom jag har anhöriga med diagnosen personlighetsstörning. Och de vill inte förknippas med den idioten till mor. (sen kanske hon har en personlighetsstörning iofs men i den här betydelsen används ju det som skällsord).
Jag är ledsen för din skull, men vet inte hur jag annars skulle uttrycka mig. :confused: Det är ju hennes (narcissistiska) personlighetsstörning som gör att hon uppför sig som hon gör. Och det är inte lite hon hittar på. :(
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Hade jag varit du hade jag definitivt kontaktat massmedia och andra organisationer, hur kan preskriberingstiden bara vara ett år! Upprörande.
Jag kommer att gå vidare med det. *gnisslar tänder* Just nu sitter jag fast på jobbet, och har alla papper hemma med handläggarens namn och sånt. Bara jag får tid att ta itu med det kommer det att bli hett om öronen för den lokala polismyndigheten. *morrar* :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Jamen då förstår jag! Jag trodde du bara slängde ur dig ett begrepp som t ex att någon är CP (fast personen inte alls är det utan bara knäpp). Språkförbistring tror jag. Lycka till med din process!!
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tack! :bow: :bow: :bow:

Jag är riktigt, riktigt sur på dethär. Det är ju för just denhär händelsen som barnen har mått så dåligt. Skulle gärna se att även min lokala polismyndighet skulle se det som brottsligt. :devil: Ingen praktisk betydelse för mig längre, men för alla barn framöver som hamnar i samma situation! En brottsanmälan som tas på allvar kunde säkert skynda på t ex det interimistiska förordnandet så att inte barnen behöver vara bortförda i flera veckor och itutas en massa lögner och elände. :cry:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Woooohoooooo!!! :banana:
Hittade idag denhär informationen:
"Stadgandena för preskriptionstiden av åtalsrätten ändrades på många punkter från och med början av år 2006 då lagstiftningen (se författningssamling nr 297/2003) trädde i kraft.

Vid äventyr av preskription bör åtal väckas enligt den i kap. 8 § 1 strafflagen stadgade tiden:

Straff kan ej ådömas med mindre åtal väckts inom
1) tjugo år, om det för brottet stadgade svåraste straffet är frihetsstraff på viss tid över åtta år,
2) tio år, om det svåraste straffet är frihetsstraff över två till och med åtta år
3) fem år, om det svåraste straffet är frihetsstraff över ett till och med två år,
4) två år, om det svåraste straffet är frihetsstraff till och med ett år eller böter.

Gissa vem som kommer att besöka polisstationen rätt snart. :devil:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Kan inte göra mycket annat än önska dig lycka till!! :bump: :banana: :bump:

/Timsetim
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tack! :love:

Skulle kännas förbannat skönt att få nån slags upprättelse för alla kränkningar och allt skit.

Funderar på att även anmäla för datorintrång och datastöld, när jag ändå är igång (han har ju t o m själv erkänt i domstol att han har brutit sig in i min dator och stulit filer i samband med vårdnadsprocessen, så det torde finnas protokollfört).

Brotten av mer intim karaktär orkar jag inte med processerna kring. Men jag har ju annat jag kan försöka fälla honom för. :devil:

Djävulen i mig vädrar morgonluft. :devil:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

:bow: :bow: :devil: :bow: :bow:

Skitbra, hoppas du får som du vill nu!!!! Håller tumarna för dig!!
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tack! :love:
Jag tänkte faktiskt ha is i magen och inte förstöra allas sommar med att anmäla saken igen. Istället kan jag ägna sommaren åt förarbete. :devil:
Skaffa bra advokat, dubbelkolla alla paragrafer, samla bevismaterial...
Jag menar, vi har redan en icke-fungerande relation med exet, och det skulle vara aptråkigt för barnen om sommarens besök inte skulle funka.
Sen när hösten faller på och allt är i vanliga gängor igen har jag också mer tid och ork att ta itu med sånthär på allvar. But I'm getting there... :devil:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tack! :love:
Jag tänkte faktiskt ha is i magen och inte förstöra allas sommar med att anmäla saken igen. Istället kan jag ägna sommaren åt förarbete. :devil:
Skaffa bra advokat, dubbelkolla alla paragrafer, samla bevismaterial...
Jag menar, vi har redan en icke-fungerande relation med exet, och det skulle vara aptråkigt för barnen om sommarens besök inte skulle funka.
Sen när hösten faller på och allt är i vanliga gängor igen har jag också mer tid och ork att ta itu med sånthär på allvar. But I'm getting there... :devil:

Skrattar gott åt det du skriver!!:D Det är ju jättebra att du använder sommaren till förarbete, då kommer han åka dit så det smäller om det! Förstår mig inte på att polisen tolkade det som att det inte var brott, klart som korvspad att det är ett brott att flytta i väg ungarna utan den andra förälderns tillstånd!!!! Det måste det vara ju!
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tänk om det varit mamman som flyttat med barnen dommen mot kvinnojouren ger fingervisning
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Ja, det tycker ju jag med. Varför finns det annars en lag emot det??? :confused:
I vilka fall ska lagen tillämpas då, om inte just vid de tillfällen som lagen anger? :confused:
Jag har varit arg LÄNGE. Inte minst har jag varit rasande över den totalt oskyddade situation barn försätts i om denhär lagen tolkas sådär slappt. :mad:
Så nej, jag har inte varit nöjd alls. Men innan så hade jag så mycket annat, viktigare, att ta itu med. Nu när inte det är så akut har jag tid att göra dethär. Vilket jag kommer att göra. :devil:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tänk om det varit mamman som flyttat med barnen dommen mot kvinnojouren ger fingervisning
Om några år kan jag säkert se något utanför min egen situation. Nu orkar jag inte göra det.
Det är inte bara bortförandet. Det är VÄLDIGT mycket annat som har hänt också.
Jag är glad att jag inte tappade förståndet.
Jag är glad att jag överlevde.
Jag är glad att jag känner att jag är under återuppbyggnad.
Jag är glad att barnen mår bättre (även om de senast igår kväll grät över saker de är besvikna på när det gäller pappa/farmor).

Bara för att någon har gjort en klantig dom nånstans tänker inte jag låta brott mot mig och mina barn passera. För jämlikhetens skull. Det skulle inte falla mig in.
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Tack! :love:
Jag tänkte faktiskt ha is i magen och inte förstöra allas sommar med att anmäla saken igen. Istället kan jag ägna sommaren åt förarbete. :devil:

Och, dethär vågar du skriva på ett öppet forum?:confused:

Nu gjorde jag dig säkert både paraniod och rädd, det var inte meningen.

Men Yes! Håller tummar och tår.:bump:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Mannen får göra precis vad han vill med ungarna. Mamman får inte göra det minsta fel då blir hon av med vårdnaden.

Hör av dig till mig o berätta om du skulle nå nån vart med allt men tyvärr kan jag inte ge några uppmuntrande ord på din väg då jag vet min historia o hur sjukt samhället är!

Exet här började med egenmäktigt förfarande (tog sonen en vecka o hörde inte av sig) stal pengar, snokade här, gjorde inbrott här osv osv men han har fått hela vårdnaden. Han har anmälningar inne på sos om vanvård av barn men inget händer. Han är hjärnskadad dessutom men han fick hela vårdnaden dömd till sig ändå.

Jag har inte varken hört ett ljud från grabben eller träffat honom mer än ett par minuter på hans födelsedag i april sen feb i år...
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

:eek: :eek: :eek: Det är ju fruktansvärt! :cry:
Jag slet som ett djur när det begav sig. Sov knappt. Ringde runt till ALLA instanser. Överallt. Sparade allt bevismaterial, bandade samtal, följde alla regler och stadganden, var in till kärnan ärlig mot soc (som jag har fått mycket hjälp hos). Det var en pärs. Men jag fick ett interimistiskt beslut om boende hos mig och sen fick jag i beslutet om vårdnad etc enskild vårdnad och boendet. Pga ex-makens schabbel.
Men det skulle inte ha gått så om jag inte hade satsat precis allt.
Jag hade inte klarat det utan soc och advokat. Det var alldeles fruktansvärt.
Men jag förstår precis hur det kan gå så.
Skaffa hjälp och stöd och ge INTE upp. :bow:
 
Sv: Grrrr!!! Och NU får jag veta det...

Jag antar att du menar att du anmält ditt ex för egenmäktighet med barn och inte egenmäktigt förfarande?

Och att du med strafflagen menar brottsbalken? Förstår dock inte vart du får kap. 8 ifrån? I Brottsbalken gäller kap 8 stöld och rån så jag förstår inte vad du menar. I kap 35 i brottsbalken står om preskription vid brott o där gäller två år i ett fall som ditt.

Att lägga märke till är att i kap. 7 § 6 framgår att åklagare inte ska väcka åtal vid egenmäktighet med barn om det inte är påkallat ur allmän synpunkt Det är alltså samhällshänsyn det måste vara fråga om. Kan vara väldigt svårt att få till i ditt fall eftersom jag antar att ni har gemensam vårdnad, men att barnen ska bo hos dig?

Kontakta en advokat redan nu och fråga om dina chanser. Tänk dock på att din kontakt med ditt ex inte lär bli bättre av att du anmäler honom och att det är barnen som får ta smällen.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag känner mig mer än lovligt nervös. Barnets far kommer för att umgås med vår son och jag har äntligen fått honom att gå med på...
2
Svar
21
· Visningar
4 467
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 463
Senast: kryddelydd
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 537
Senast: zabby
·
Övr. Barn Att säga att man inte har ork kvar är väl rätt normalt som förälder, det är ingen nyhet. ;) Men nu måste jag tömma tankarna.:o Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 504
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp