Grr, vad är det för fel på hundfolk?!?!?

lady_vip

Trådstartare
Precis hemkommen från min ridtur och det bubblar inte ur öronen längre, men lite av ilskan finns ändå kvar...

Rider på ett stort gammalt militärt övningsområde flera gånger i veckan, de senaste 4 åren har jag haft hundarna med mig. Det är ganska mycket folk som rör sig där, men mina hundar är inte så intresserade av varken hundar eller folk så det är inga problem. Ibland har vi träffat någon rabiat jycke, men ingenting har hänt och de får aldrig, ALDRIG hälsa på någon.

Idag hade min häst glömt hjärnan hemma så jag var lite smått irriterad på hennes flamsighet, men vi red på med hundarna bredvid. På hemvägen möter vi ett annat hästekipage med sulky, ganska smal väg och dåligt med plats, men jag berede väg för henne genom att gå ut på sidan.
Där bestämmer min häst sig för att flippa ur en aning, fråga mig inte varför, förklaringen är att det ändå är en häst:cool:

Hundarna står bredvid, men eftersom det är lite dålig terräng vill de ju inte stå kvar bredvid knäpphästen och piper upp på vägen, förbi sulkyekipaget utan att titta på dem och väntar på mig där.
Hon i sulkyn sa inget utan började prata smått med mig om ras osv samtidigt som jag kokade över på min häst.

Iaf, samtidigt som detta sker ser jag hur en bil stannar 150 meter bortåt vägen, precis innan jag ska vika av. Hon släpper ut en malle som sticker 20 meter bort och kissar och sedan tillbaka till matten. "Skönt" tänkte jag, hundägare med koll är alltid ett plus.

Men när jag har 100 meter kvar börjar hon skrika på mig att om mina hundar kommer till henne så hugger hennes hund.

-Eh, jaha?

- Ja, håll för f*n koll på dina hundar!!

- Jag har koll, annars hade de ju inte gått lösa...?

- Jag såg ju hur det gick nyss!!! Ska du gå förbi mig så får du ha koll annars biter min hund!!

Ville skrika många saker tillbaka, men höll det inom mig och gick förbi, med båda hundarna bredvid hästen och de tittade inte ens mot hennes hund...

Vad är det för fel på såna människor???? Jag räknade snabbt ut att hon var rädd för något, men vad ger henne rätten att hota mig?

För övrigt en helt normal hundförare med kombi och regnkläder, som borde ha lite vett tycker jag.

Sv: Grr, vad är det för fel på hundfolk?!?!?

Hon kanske egentligen var livrädd för hästen å flippade ur på grund av det. Ibland blir det ju så fel när man blir rädd/arg...
Annars verkar det ju konstigt att hon tog i så där.

Fast ärligt. Utgår du själv ifrån att alla som har sina hundar lösa har koll på dem? Det gör inte jag, långt ifrån.

Sen håller jag med om att hennes ton inte direkt var den trevligaste. Men jag ser det inte som att du blev hotad, snarare varnad? Uppenbarligen har hon en ostabil hund som hugger.

Men en sån hund ska inte vara lös där man kan möta andra hundar.

Hundägare, ja jösses vad man blir arg. Flera gånger i veckan! Man måste släppa det när man kommit in från promenaden, annars får man väl hjärtproblem till sist. Berättar vad som hände nu senast.

Sambon kom hem med våra två från prommisen häromdagen, helt andfådd och förbannad. Vad har hänt nu då tänkte jag... En gigantisk svart/vit hund (pyreneisk mastiff eller liknande, typ) dyker plötsligt upp ur buskaget där våra hundar stpr och pinkar och bajjar. Min sambo är lite rädd för lösa hundar så jag tror alla tre blev lika förskräckta. Mina hundar skäller och morrar som galningar och sambon får dra dem därifrån på bakbenen i princip. Hunden följer efter (han är alltså lös) och går tätt tätt intill våra, den ena av våra skäller fortfarande och står på bakbenen. Ingen husse/matte i sikte och min sambo vågar inte stanna, han är rädd att de ska ryka ihop, men den lösa hunden skäller inte. Han hör inte ifall den morrar för det är ett jävla liv på vår ena. Han går typ 100 meter med den här hunden i släptåg, vår hund fortfarande galen...

Så sambon får till sist vända och gå tillbaka mot buskaget. Där får han syn på en pundare i rullstol som sluddrar fram "Hit Bonzo, Bonzo kom" med noll resultat. Då gick hunden och luktade på mina hundars pink och sambon kunde smita hemåt. Jävla hundägare. Den lär ju ha skrämt ett antal småbarn i grannskapet.

Hade det varit jag hade det kanske gått bättre, jag hade nog stannat och väntat ut husse lite tidigare. Men det är ju ändå inte min sambos fel, skönt att hunden inte var aggresiv!

Klart jag inte gör, men jag ställer mig inte och skriker på dem i förebyggande syfte...

Hon kunde ju, efter att jag hade gått förbi, tex tackat eller gjort vad som helst för att visa att hon uppskattade att jag faktiskt hade koll...

Uhum. Var han tvungen att *släpa* hundarna därifrån?

Den ena ville inte gå därifrån frivilligt, nej. Han gick baklänges, men nej han släpade inte hunden bokstavligt talat. Jag antog att ni förstod vad jag menade, hunden skäller som en galning på hunden som gick 10 cm bakom honom i 100 meter. Sambon fick honom inte att gå med nosen framåt så att säga.

Dålig ton, men ändå schysst på nått sätt.
Dock brukar jag välja att uttrycka mig "Min hund gillar inte andra hundar, så att du vet!" om jag misstänker att någon kan komma för nära...och de är mest för att vara artig. Dock ser jag till att min hund är kopplad, så den andra personen känner sig trygg också (jag har själv varit med om att MIN(familjens) hund blivit påhoppad vid uteritt) vilket är lika viktigt, dina hundar måste ju veta att om du säger "va här" så ska de gå där och inget händer dem...

Fast gallskrika på 100 meter?

Det lustiga i kråksången är dessutom att hennes hund stod också lös, vilket jag kan se som lite konstigt om man står och gastar på någon annan...

Jag kan ju förstå om någon har en jycke som örlar runt och verkligen kollar in den mötande hunden att man varnar. Tyvärr kan jag ju inte ha dem kopplade när jag sitter till häst och det är inte heller nödvändigt.

Lite trevligare ton hade ju inte varit fel!
Förstår att du blir sur.

Och om nu hennes hund var så farlig kunde hon väl kopplat den isåf!

Man förundras ständigt över hur folk beter sig :confused: Varför hade hon sin hund lös om den hugger??

Jag har en granne som är precis lika knepig. Om hennes hundar löper får jag inte gå förbi hennes hus med min hane (i koppel!), då sticker hon ut huvudet och hojtar åt mig. Trots att min hund aldrig har brytt sig ett dugg om hennes fula hundar.

KL
När jag bodde på landet hade jag 1 km till postlådan, så jag brukade hämta posten med häst och vagn. Bakom sprang min dåvarande tik.
Vid postlådan ligger en gård där det bodde två hundar. En gråhund och en spanniel. Hundarna sprang oftast lösa på tomten utan staket.

En dag när jag stannade vi min postlåda kom hundarna farande. Gråhunden högg efter hästens hals (men fick tack och lov bara tag i selens brösta), medan spannieln försökte våldta min tik! Tiken skrek, och jag skrek!

Då kom gårdens fru ut och sa med en nasal stämma: "Vad gaaapar du om"?
Jag skrek åt henne att ta hand om sina hundar. Hon kom fram och tog dem i halsbanden, varpå hon ger mig en ordentlig utskällning!

Bland alla svordomar och skällsord lyckades jag fatta att enligt henne skulle man inte ha varken hästar eller tikar på vägen! :rofl:
Vilka underbara människor det finns!

Varför inte?
Min hund biter lika hårt även om hon är kopplad. Är hunden lydig är det strunt samma om den gillar andra hundar eller inte.

Jag varnar också andra ekipage där hunden är lös och en bit bort från föraren. Detta för att de verkligen ska se till att deras hund inte rusar fram. Det är ju däremot fullständigt onödigt att vara otrevlig.

Nog hade en trevlig ton varit mer passande i ert möte! Och, som många sagt, om hennes hund hugger så borde den vara kopplad. Sen att hon vill varna dig så att du (om du nu inte skulle haft benhård kontroll) kunde skyddat dina hundar. För, även kopplad hade den ju bitit om dina hundar kommit fram. Jag tror hon menade väl men sa det helt fel.

OT:
Ja, det där med andra hundägare...

Vi låter inte vår hund hälsa särskilt mycket på hundar vi möter på gatan (han har sina kompisar som han träffar under ordnade former), och ALDRIG på lösa okända hundar. Framförallt inte om matte/husse inte syns till eller verkar särskilt aktiv.

Så i vårt område finns ett tantgäng med sina tussar. Och de tycker typ att vi är djurplågare eftersom Keo inte får springa fram hur han vill och hälsa och leka med deras hundar. Det är nästan med gråt i rösten som de lite anklagande och lidande/medlidande? frågar "Varför får han inte vara lös här i parken?" "Varför får han inte hälsa?"

Jag vet inte hur många gånger vi har förklarat att "den dagen han kan uppföra sig och gå förbi andra hundar utan att flänga och slänga - då kan vi låta honom hälsa. Det kommer aldrig vara han som avgör om han får hälsa och vi vill ha kontakt med ägaren först." Eller "nej, han kan inte vara lös för vi har inte den kontrollen på honom ännu." (Och så vill man vara modig och tillägga "det har inte du på din hund heller så du borde inte ha den lös alls.)

VARFÖR har detta tantgäng gjort Keos hundmöten till sin största sorg i livet??? Vad har de med det att göra? Och när vi förklarar situationen, varför inte erbjuda sig att träna tillsammans med oss istället för att bara låta tussen flaxa runt i flexikoppel halvvgäs ut i gatan?

...om de nu är så bekymrade, menar jag?

Det där med möten brukar vara en sån grej jag tar upp på valpkurs, att de inte ska lära sina hundar möta andra och det brukar bli en hiskelig debatt.
Sen efter några tillfällen inser de vad mycket roligare det är att ha en hund som hälsar när man säger "okej".

Men innan de förstår att det är Vi människor som har lärt dem att de ska tvungen hälsa så brukar det vara med gråten i halsen de gör övningarna.

Jag varnar också andra ekipage där hunden är lös och en bit bort från föraren. Detta för att de verkligen ska se till att deras hund inte rusar fram. Det är ju däremot fullständigt onödigt att vara otrevlig.

Men visst kan man varna, men att börja skrika och vara otrevlig är ju som du säger helt onödigt.
Dessutom tror jag att hon stressade sin hund mer med att stå där och gasta än om hon hade vänt och gått åt andra hållet.

Tänkte att hon möjligtvis mött något annat ekipage med häst och hund som hade noll koll, men jag har aldrig mött någon annan. Men där är folk som håller valp och spårkurser där uppe och än så länge har vi aldrig varit med ofrivilligt:D

Det där med möten brukar vara en sån grej jag tar upp på valpkurs, att de inte ska lära sina hundar möta andra och det brukar bli en hiskelig debatt.
Sen efter några tillfällen inser de vad mycket roligare det är att ha en hund som hälsar när man säger "okej".

Men innan de förstår att det är Vi människor som har lärt dem att de ska tvungen hälsa så brukar det vara med gråten i halsen de gör övningarna.

men är inte det upp till var och en att avgöra? vi har en liten grupp här i området som träffas i stort sett dagligen och låter hundarna leka. det är deras största lycka med hundägandet, att få se sin hund kuta runt samtidigt som de kan snacka lite skit med de andra hundägarna. detta behöver ju inte betyda ett dåligt hundägande, utan är båda nöjda finns det ingen anledning att inte ha det så.

jag brukar jämföra med hundar som tigger. en del tycker att det är det värsta som finns, och att tiggande hundar är ouppfostrade. andra VILL att deras hundar ska tigga, och delar mer än gärna med sig av sin mat. det finns inget rätt och fel här, det finns olika val.

jag hade nog inte sagt att man måste lära hunden att låta bli andra hundar, utan gett dem ett val. antingen får hunden leka med alla hundar, eller så får du lära den att matte/husse hälsar först. att kombinera blir allt för svårt för de flesta hundar.

när det gäller den skrikande matten så visst var det onödigt hårt. men det hade kunnat vara jag en dålig dag. folk brukar hålla lite extra koll om jag meddelar att deras hundar riskerar att bli uppätna om de kommer på besök.

Visst, men på vår klubb ingår det i valpkursen möten där hundarna INTE ska hälsa.

Sen att man låter sina hundar leka är en helt annan sak tycker jag.

Visst, men på vår klubb ingår det i valpkursen möten där hundarna INTE ska hälsa.

Sen att man låter sina hundar leka är en helt annan sak tycker jag.

Jag håller helt med! Självklart ska hunden få träffa andra hundar om de klarar det och man som ägare tycker att det är passande! Men som sagt: det är när JAG tillåter det/finner det passande. Inte när han vill det. Och inte med "alla" innan han lärt sig att låta bli om jag inte ger tillåtelse.

Men detta tantgäng verkar tycka att alla hundar som inte får springa lösa vind för våg i parken och själva avgöra när/hur/på vem de ska hälsa är "hårt hållna och synd om". (När deras tussar kommer framflygande och de själva är på andra sidan parken...inte tusan avbryter deras hundar och kommer vid en inkallning. Och i sådana lägen tycker jag de gör fel, hur stor glädje de än har av att stå där och snacka skit och se sina hundar leka. JAG vill inte ha fram deras hundar till min, vilket blir hiskeligt svårt att avvärja om ägaren är ignorant till tusen.)

På en valpkurs ser jag det som naturligt att man övar på vissa saker som kan vara bra och användbart i vardagen. Sedan är det upp till var och en att implementera det i sin uppfostran eller inte. Att få träna det och få känna på det känns helt naturligt tycker jag!

/Syrsa

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 148
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 895
Senast: nejlica
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 985
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 916
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka