Grovt silage, fri tillgång, mineraler.

B

Bluey

Var idag tvungen att köpa ett par balar silage, då vi inte har möjlighet att hämta hem hö där vi brukar av diverse orsaker.. :crazy: Silaget har nästan exakt samma energi och proteinvärden per kg ts som höet har, vilket är jättebra för då slipper jag ändra i foderstaten mer än att ge lite mer grovfoder, men jag har vissa funderingar ändå; Silaget är väldigt grovt i strukturen och jag undrar om det påverkar hur hästen kan tillgodogöra sig fodret (har nämligen en gammal häst), vad har ni själva för erfarenheter? Äter hästarna mindre av ett grövre grovfoder eftersom der blir mer att tugga? Sen undrar jag också hur ni brukar göra när ni går från att ha begränsad grovfodergiva till att ha fri tillgång? Ökar ni fodergivan succesivt? Och slutligen, i detta silaget finns det ingen analys på mineralerna. Jag ger nu mkt lusern också så därför ger jag miner vit. Hur skall jag göra med mineralerna nu? Jag har räknat lite på olika alternativvärden för mineralerna i silaget och kommit fram till att det skulle funka rätt bra med de mineralerna jag ger idag, fast bara öka lite i fall att fosfor- och magnesiumhalten i silaget skulle vara låg.

Sååå tacksam för alla svar!!! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hästen går sen början på december på lösdrift med fri tillgång i nät. Hon äter som hon hade ackord och det mer än räcker till för...
Svar
17
· Visningar
1 692
Senast: aramis
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama