Grovfoderanalys

Tovabylin

Trådstartare
Hej!
Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att kvoten smältbart råprotein/energi ska vara minst 6. På vårat foder är kvoten 5 så något extra proteinrikt kraftfoder/lucern lär jag ge. Men när jag gjorde en foderstatberäkning på nätet så stod det att det är onödigt mycket protein, förstår att det också är mycket energi och att det är det som gör kvoten för liten. Men hur ska man tänka nu, adderar jag mer protein så kvoten blir bra kommer ju det enskilda värdet protein bli ännu större? Förklara gärna för en okunnig😀
Här är hela analysen, är det någonting annat speciellt jag borde tänka på?

Bifogade filer

• 20210127_133959.webp
    20210127_133959.webp
    16,9 KB · Visningar: 72
Hej!
Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att kvoten smältbart råprotein/energi ska vara minst 6. På vårat foder är kvoten 5 så något extra proteinrikt kraftfoder/lucern lär jag ge. Men när jag gjorde en foderstatberäkning på nätet så stod det att det är onödigt mycket protein, förstår att det också är mycket energi och att det är det som gör kvoten för liten. Men hur ska man tänka nu, adderar jag mer protein så kvoten blir bra kommer ju det enskilda värdet protein bli ännu större? Förklara gärna för en okunnig😀
Här är hela analysen, är det någonting annat speciellt jag borde tänka på?
Jag tror du fastnar för mycket i kvot-tanken.
Foderstaten ska täcka hästens behov av energi och protein. Det man vet är att normalhästens behov är ungefär motsvarande 6 gram protein/MJ, men det är därmed inte hugget i sten att kvoten måste ara 6.
Om foderstatsprogrammet säger att det är för mycket protein så lär det vara ett större överskott av energi också.

Det ser ut som att du har en kvot på 5, vilket kan funka bra till många hästar (inte alla, de är ju individer så man får testa sig fram tills man vet vad som funkar). Jag tror att det som har hänt är att du helt enkelt har skrivit in en för stor giva mot vad du borde ge enligt foderstatsprogrammet. Då hamnar du över behovet på både protein och energi. Testa dra ner lite på mängden så får du ner både energi och protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 695
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar