L

Love_Maya

Hej!

Är lite förbannad på stallet där jag har min häst inhyrd ! Jag ger, tillsammans med en kompis, min häst får fri tillgång till hösilage på hösten, vintern & våren pga att hon går ner i vikt annars. Dem andra i stallet ger deras hästar 2 kg på morgonen, 2 kg på lunchen & 2-4 kg på kvällen. Min plutt behöver äta mycket eftersom hon är en travare & går ner i vikt lätt, fastän man bara rider 3-4 gånger i veckan. Hon får kraftfoder också såklart. Dem andra i stallet gillade inte att vi hade hösilaget, men vi bestämde tillsammans att vi fick ha hösilaget ute i hagarna men inte i stallet.

Jag är ju inte med i styrelsen i stallet & dem hade möte den 15/6. Då har dem satt upp protokollet i stallet, den punkten jag störde mig på var den här :

Angående åtgång på hö bestämde styrelsen att allt hö köpes in av klubben. Ingen får köpa grovfoder till eget bruk. Det beslutas också att det ej ska användas hösilage, varken i stallet eller i hagar. Detta beslut träder i kraft omgående!


Alltså kan jag inte ha kvar min häst i det stallet då & det finns nästan inga stall på det här lilla stället. Vi var ju inte där och kunde "protestera". Min häst måste äta mycket & jag kan inte ge henne mer mat än dem andra i hagen (mer än 2 kg) för hon är lägre i rang & då tar ju dem maten. Är det hästarna som bor i stallet eller människorna?? Jo, det kan man fråga sig. Varför dem inte ville ha hösilaget i stallet var ju för att det luktade illa :eek: Men då har vi ju fått klart för oss att det är människorna som bor där :smirk: "Maya" får hö inne på kvällarna, det är inga problem men på morgonen/förmiddagen/eftermiddagen vill jag att hon ska ha fri tillgång till hösilage på hösten/vintern/våren. Är så ledsen på dem där människorna där uppe.. :( Vad ska jag säga till dem för att dem ska förstå att min häst behöver MAT?? Jag & min "kompis" har försökt så länge att vi börjar ge upp hoppet.

kram Jacquline
 
Sv: Grovfoder

Puttar :angel:
Ingen som vill svara? :) Allvarligt problem ! :o
 
Sv: Grovfoder

Synd att inte folk vet bättre. Det är vikitgt med grovfoder till hästarna. Vet de inte vad den rekomenderade minimum givan är eller. För om de ger sin häst 2x3= 6 kg hö om dagen. Om de nu inte har en ponny annars är det lite tycker jag.

Det kan du ju trycka på. Och om du köper in extra hö med din kompis så drabbar väl inte det de andra istallet heller?????
Är de ren snålhet eller vill de bara jävlas med er????

Håller tummen för att det löser sig för dig.....
 
Sv: Grovfoder

Hur kan de bara göra så? Det är ju din hästs välmående det handlar om.. o ensilage luktar inte alls så mkt:confused:

Du får ta ett ordentligt snacka med dem...

Lycka till!
 
Sv: Grovfoder

Men jag fattar inte ... Kan de inte få fri tillgång på hö ute i hagen? Samma som när de fick fri tillgång på hösilage?
 
Sv: Grovfoder

Jag skrev värsta långa inlägget ang. denna tråden, som självklart försvann!
det gick iallafall ut på att du borde söka upp "högsta hönset" i ditt stall och diskutera detta, det handlar om din hästs hälsa, DU vet ju hur din häst fungerar! Kan ni kanske dela av hagen så era hästar kan gå tillsammans och då få fri tillgång till hö/hösilage. Eller kan man ha som argument att det lika gärna kan vara dom andra hästarna som ska rätta
sig efter era-och då också ha fri tillgång på hö/hösilage och bli smällfeta som att era ska rätta sig efter de andra och bli magra!
jag HOPPAS verkligen att det löser sig för er!
Hör gärna av dig till mig om hur det går för er!
VARMASTE KRAMAR Emma
 
Sv: Grovfoder

Det är ren snålhet & för att det "luktar illa".. Jag betalar fortfarande för 6 kg hö som min häst får på kvällen men min kompis betalar inte för något så dem tycker att hon ska göra det, därför får vi inte ha hösilaget..

Jo, dem ger ca 6 kg hö till en stor fjording, 2 d-ponnysar (147-148 cm) & 1 b-ponny. B-ponnyn & den ena D-ponnyn har haft fång. Så D-ponnyn får INGET kraftfoder, lite mineraler kanske & sen 6 kg hö. Gissa om han är smal ? B-ponnyn får alldeles för mycket kraftfoder istället & för lite hö = bukmage & den andra D-ponnyn ser smällfet ut på vintern men när sommaren kommer & hon få äta gräs blir hon mycket smalare ?? Då har hon väl bukmage på vintern.. & fjordingen är FET, för fet nästan = 3-4 dagars ridning i 10-30 minuter, dem får absolut INTE bli svettiga då dör dem.. Typ :smirk:

Glimfeather:

Jo, det kan dem ju men jag vill hellre ge hösilaget för stallets hö har ingen höanalys & då vet jag ju inte om det är dåligt eller så. & det lättaste är ju att köpa en stor rundbale som dem äter upp på 2 veckor.

När vi hade hösilaget denna vintern så fick dem andra hästarna nästan ingen mat allas på lunch. För dem jobbar & går i skolan så dem kan inte ge dem. Så dem fick lunchen på morgonen istället, hur bra är det? Dem äter ju upp 4 kg hö på 1 timme eller nåt. Så då fick dem stå där & hänga med inget hö, inga täcken i kanske 10 timmar utan mat.. :( Tyckte lite synd om dem men vad kunde jag göra? Jag gick ju också i skolan. Och jag vill inte att min häst ska få svälta!


derficutly:

Det "högsta hönset" är typ en som är uppe i stallets man.. Han vet INGET om hästar.. SMART av dem att sätta dit en sån som "högsta hönset". Vem jag än skulle fråga & försökt berätta för så kommer dem inte förstå. ! Jag är så arg & ledsen.. Hellre att hästarna blir smällfeta än magra tycker jag. Om dem så gärna vill kan jag rida deras hästar varje dag för att dem inte ska bli feta, bara min får mycket mat! :) Jag ska försöka prata med dem. :idea:

Tack så mycket allihop! Ni är så snälla.
 
Sv: Grovfoder

Men du kan ju göra analys på höet så vet du vad det innehåller och sedan ger du fri tillgång på hö i hagen. Den som ger frukost ger så mycket så det räcker hela dagen och kvällen...
 
Sv: Grovfoder

Ja vad säger man.. detta är anledningen till att jag aldrig står inhyrd..

Jag avlivar hellre mina hästar än att stå inhyrd en gång till!

Det är så ledsamt att höra folks okunskap när det gäller häsatr och bara vill sätta dit folk..du är ett bekymmer för dom och dom passade väl på att bestämma när du inte var där!

Hoppas du finner ett nytt stall och jag skulle prata om dom och säga hur kan ni bestämma vad jag ska och inte ska köpa till MIN häst?
 
Sv: Grovfoder

Jo, det skulle jag kunna göra men jag tycker att stallet kunde göra det. Dem har 72000:- på sitt konto.. Sen skulle dem ALDRIG gå med på att lägga ut så mycket hö & min kompis skulle ALDRIG betala för så mycket hö, då måste min häst gå ensam = spring i hagen hela tiden & rasa i vikt ändå.

Gazzan:

Får hoppas att jag hittar ett nytt stall. Har hittat några där ingen annan har sina hästar men får se hur det blir. Det har alltid varit så i det stallet.. Ingen får bestämma över sin egen häst, jo, dem som är "högst i rang" .. :mad: En gång sa en utav dem VUXNA personerna till min syrra (var 13 år då) att hon var dum i huvudet bara för att en före detta misshandlad häst (våran nordis) kom lös pga att han var öronrädd & hon skulle sätta på grimman, då sprang han runt inne i stallet. Så jag tycker inte om någon uppe i stallet speciellt bra.. :( Jo, 2 stycken då. Men ska försöka snacka med dem & förklara.. Om det funkar..

Kram
 
Sv: Grovfoder

Jag lider med dig. Jag har haft nästan samma problem. Och nu har dom inte något bete kvar till våra hästar och min behöver masser eftersom han växer. Bara för deras hästar går upp lätt i vikt så behöver ju inte alla hästar göra det. Så nu får min stackars 2 åring gå på sparlåga. Jag sa upp stallplatsen förra veckan och alla blev skit sura. Dom verkar inte fatta vad en unghäst som lätt tappar hull behöver. :mad:
 
Sv: Grovfoder

Jag kan nog inte hjälpa dig men jag hoppas att du eller någon kan banka in lite hästvett i huvet på dom:devil:
Hösilage luktar gott tkr jag:o Eller jag tkr inte att det luktarr illa iaf:D

LYCKA TILL
 
Sv: Grovfoder

Okej, min kompis häst växer också, stallet har mycket bete men på vintern behöver den också mycket mat. Det är en 1-årig..

Jojjo811,

Jo, hoppas dem får lite vett i huvudet! :bump: Men det kommer väl aldrig hända :angel:

Kram
 
Sv: Grovfoder

Finns det absolut inget annat inhyrningsstall där du bor..?!
Jag gillar hö-silage bättre då det inte dammar och är så torrt. Det kan du ju säga till om; att det är bättre för hästarna med hösilage oxå. Det är väl inte mattar/hussar som ska stå med näsan i höet, ang lukten.. Själv skulle jag nog kunna ta mig en tugga..:rofl:
 
Sv: Grovfoder

Ja, hihi. Men nu har min kompis beslutat att låta sin häst äta 2 kg hö på morgonen, 2 kg hö på lunchen & sen vet jag inte hur mycket på kvällen. :( Vi har tittat på en ladugård med 3 rätt stora boxar, det var ju inte snyggt men det fanns fina hagar och vi fick använda hösilage men hon tycker det skulle bli för dyrt! Så nu är jag ensam med att vilja ha hösilage typ. Vet inte vad jag ska göra. Får väl skaffa en häst till & ha ute i det andra stallet ;) haha. Men mamma kommer väl aldrig gå med på det :angel:

Kram
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
364
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp