Grovfoder?

Soffan74

Trådstartare
Nu har jag glömt bort hur man räknar ut grovfoderbehovet i TS för halt. Var ett tag sen man gick ut skolan. :smirk:
Är det: 1,2kg TS per 100 kg/kroppsvikt? :confused:
1,5 kg HÖ per 100 kg/kroppsvikt? :confused:
Hösilage?
Fråga 1: Min pålle äter analyserat hö med TShalt 84%. Visserligen fjolårshö, men jag får hem av årets hö efter nyår, oxå med analys.
Kbltravare, val, 23 år, 158 cm hög, väger nu ca 660 kg, är liite överviktig. Ska helst gå ner 30-35 kg enligt vet, men det är svårt att banta en häst som knappt får motioneras. Bara lugna :o , korta (20-40 min) skritt-turer 2-3 gg i veckan.
Han får nu 9 kg hö om dagen. Får det uppdelat på 2-4-3. Lämnar för det mesta 0,5 -1,5 av morgonhöet, eftersom han har bråttoom ut på morgon. Så MER hö kan jag inte ge honom. Ska äta MKT fibrer enligt pga sin dåliga mage.
Står på halm, men äter bara lite, beroende på halmsort.
Får enbart liite kraftfoder för att blanda i brunalger, biotin, glucosamin och andra tillskotten + som krubbskrammel.
Fråga 2: Stallets hösilage, som min pålle inte får äta eftersom han ej tål hösilage, har en TShalt på 67-69%. Hur räknar man där?
 
Sv: Grovfoder?

MINST 1 kg TS/100 kg häst, men GÄRNA 1.5 kg/TS per 100 kg häst.

1 kg TS/100 kg blir med hö (TS 84%) 1.2 kg hö/100 kg häst.

Det där dock absoluta minimum och man bör ligga högre.

Hö har en TS-halt på 84%. 1 kg hö är alltså 0.84 kg TS.

Hösilage så har det 50% TS är 1 jg hösilage 0.5 kg TS. &%% TS så är ett kg hösilage 0.65 kg TS osv.

TShalt på 67 - 69% är alltså 0.67 - 0.69 kg TS per kilo hösilage.

660 kg Lyrik ska således ha MINST 6.6 kg TS men GÄRNA 9,9 kg TS.

I HÖ blir det MINST 7,8 kg hö (8 kg) men GÄRNA 11,7 kg hö (12 kg).

Du räknar ut hur mycket hästen behöver genom att ta kroppsvikten delat på 100 (660/100=6.6) och sen ta summan du får fram delat med TS per kilo foder (med hö 6.6/0.84= 7,85). Den summan är hur mycket hö hästen minst behöver.

Räknar du med hösilage använder au aktuellt TS att dividera med. T ex om TS är 68% blir det i ditt fall 6.6/0.68 = 9,7).

Och som sagt 1 kg TS/100 kg häst är MINIMI, idealet är fri tillgång, och om det inte går så helst 1.5 kg TS/100 kg häst.
 
Sv: Grovfoder?

Då räcker det att han får 9 kg HÖ per dag? Äter ej upp mer. :mad:
Förändras värderna på mitt fjolårshö? Har ca 1000 kg kvar av det.
Ska beställa hem av årets hö (samma bonde) efter nyår. :bump:
Värderna på mitt fjolårshö som han får nu 9kg/dag:
TS 84%
Råprot 86g/kg foder
SMB råprot 46g/kg foder
Energi 7,1g/kg foder
Kalcium 2,7g/kg foder
Fosfor 1,8g/kg foder
Magnesium 1,2g/kg foder
Kalium 18,4g/kg foder
Vill gärna ge honom MKT hö eftersom han har sina knasmage :eek: som kräver MKT fibrer.
 
Sv: Grovfoder?

9 kg hö täcker TS-behovet ja, men inte mycket mer, men vill han inte ha mer så är det ju inte mycket att göra.

Det enda som förändras i fjolårshö är att vitaminerna sjunker, protein och energivärdena förändras inte alls.
 
Sv: Grovfoder?

Är ett fjolårshö som mitt med lågt protein ( :confused: ) bra att ge en liten tjockis som min?
Alla säger olika.
Får ju hem "nytt" efter nyår, med analys.
Kan prova att ge honom 10 kg hö/dag, 2-4-4. På morgonen snurrar han bara runt i boxen och vill ut, äter bara upp minidosen av Hestekraft och morötter + ca ½-1 kg av höet.
 
Sv: Grovfoder?

Lyrik skrev:
Är ett fjolårshö som mitt med lågt protein ( :confused: ) bra att ge en liten tjockis som min?
Alla säger olika.
Får ju hem "nytt" efter nyår, med analys.
Kan prova att ge honom 10 kg hö/dag, 2-4-4. På morgonen snurrar han bara runt i boxen och vill ut, äter bara upp minidosen av Hestekraft och morötter + ca ½-1 kg av höet.

Du har inte lågt med protein i det där höet.

46 gr SRP/kg foder och 7.1 MJ per kilo foder ger en SRP/MJ-kvot på 6,5 (6,47) och det är alldeles utmärkt det.

Om du skulle ÖNSKA så skulle du egentligen önska dig LÄGRE MJ. Men samma kvot. Då får knubbisen i sig mindre MJ och kommer gå ner.

Men det där är BRA hö du har! Och inga fel på proteinhalten i det inte! Däremot (eftersom han är knubbig) lite för högt med MJ sett uur ett idealperspektiv, å tredje sidan är det svårt att få ner MJ sådär jättemycket lägre på just hö (hösilage är en annan femma)
 
Sv: Grovfoder?

Ok. Då hade min kompis helt fel. :banana: Hon tyckte att det var lågt i protein. Stallgubben med.
Kan min pålles tjockhet bero på proteinbrist?
Han har ALLTID varit extremt svårfödd ända tills han flyttade till nuvarande stall nov-00. Blivit smal som ett staket januari- februari.Ett h-vete att få upp honom i hull. Först på sommaren fick han normalhull. :crazy:
Sen har han blivit lättfödd. Hösilaget som han fick de 2 första åren (äter inte det nu, tål ej) har varit MKT kraftig, nästan för kraftigt att ge till hästar.
Varit konvalencent till och från maj-01 :cry: , stått länge i sjukhage i omgångar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi har en häst som inte har några tänder. Tidigare har han haft tänder bak men inga fram så han har kunnat äta utan problem. Förra...
2
Svar
20
· Visningar
2 699
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp