Jag andas lite lättare. Andas ut lär jag inte göra förrän framåt nästa sommar... Enligt stallägaren ska det vara säkrat med hö till stallet - bonden har fått in bra med hö från sina vallar. Puh. En liten tagg av oro för att det ska ändras sitter kvar i mig (tex att det ringer massor av folk i vinter, och bonden råkar sälja av så att det inte finns tillräckligt kvar sen.. Hen är schysst och ärlig, men misstag kan alla göra och stallet har inte möjlighet att förvara stora mängder utan hämtar ett lass i taget.). Men sägs det att det är lugnt så lär jag ju lita på det!
Vi ger nu av första lasset av årets skörd, jag ska skicka in analysen framöver när jag samlat ihop ett prov. Har köpt några balar lucernhack och ett par säckar lucernpellets, ifall att. Jag räknar med att behöva ge åtminstone en liten giva av det i vilket fall, baserat på tidigare år och mina planer/förhoppningar framöver. Hade det funnits plats hade jag nog velat köpa hem en pall med hack, men nu har jag iaf ca 100kg hemma till att börja med (pellets blöter jag upp och får inte i hästen mer än ca 0,5kg/giva. Blandar främst mineraler etc i det.). Lär invänta analysen och räkna på giva innan jag köper på mig mer. Och checka av att hästen inte dissar lucernhack - hon har fått det förr men det är ingen garanti.