Diamant

Trådstartare
Hej.
Funderar på om jag ska fodra mina hästar med hö eller hösilage?
Mina hästar är inte hostkänsliga vet att det ofta är ett argument till varför en del använder sig av hösilage.
Är nyfiken på era argument varför man bör välja det ena framför de andra.
 
Två viktiga frågor är: 1. Kan du lagra höt tillräckligt bra? Framför allt i södra Sverige är det jättesvårt att lagra hö utan att det kommer fukt i det. Fukten gör att det blir mögelsporer i höt - en del hästar reagerar på det direkt, för andra tar det längre tid innan man märker att de blir dåliga av det. 2. Hur ser tillgången ut? Finns det det ena eller det andra med rätt värden för dina hästar? Det mest ekonomiska är ju att hitta det grovfoder som funkar bäst.
 
Och hur många hästar ska äta av det? Dvs hur fort gör du av med en öppnad ensilagebal?
 
Hö om du har plats att förvara torrt! Jämnare värden på balarna, håller sig fräschare om man som sagt kan lagra dom rätt. Hösilage är svårare att fodra med tycker jag då det kan ha blivit ett pyttelitet hål som förstört hela balen. Ojämnare i kvalite ofta och tar mkt plats om man inte har småbal. Billigare med Hö oftast tycker jag dessutom och lätt att hantera för hand.
 
Billigare med Hö oftast tycker jag dessutom och lätt att hantera för hand.
Billigare med hö?? Jag skulle just skriva motsatsen...
I den här delen av landet får man betala mellan 3-5 kr/kg för välbärgat småbalshö.
Hösilage kan jag få tag i från 1 kr/kg ts, ibland ännu billigare... (gäller att ha rätt kontakter :p )

Jag ger hösilage av två skäl, dels för att det är det billigaste alternativet när man har flera hästar. Och dels för att jag ställer ut rundbal för fri tillgång i hagen, för att minska det dagliga slitet med att köra ut hö.
Sen är också min uppfattning att hösilage, som inte är helt torrt, överlever lite regn bättre än vad torrt hö gör.

Jag brukar dock försöka ha småbalshö hemma som jag fodrar med inne, men i år är planen att alla ska gå på lösdrift.
 
Billigare med hö?? Jag skulle just skriva motsatsen...
I den här delen av landet får man betala mellan 3-5 kr/kg för välbärgat småbalshö.
Hösilage kan jag få tag i från 1 kr/kg ts, ibland ännu billigare... (gäller att ha rätt kontakter :p )

Jag ger hösilage av två skäl, dels för att det är det billigaste alternativet när man har flera hästar. Och dels för att jag ställer ut rundbal för fri tillgång i hagen, för att minska det dagliga slitet med att köra ut hö.
Sen är också min uppfattning att hösilage, som inte är helt torrt, överlever lite regn bättre än vad torrt hö gör.

Jag brukar dock försöka ha småbalshö hemma som jag fodrar med inne, men i år är planen att alla ska gå på lösdrift.
Tvärtom här hos mig! Får tag i småbalshö för 1-2 kr kilot, hösilage åtminstånde 3 kr, oftast mer. :-)
 
Såvida höet och hösilaget har bra kvalitée - vilket jag förutsätter - annars är ju valet lätt, det med bäst kvalitee går före. Båda har sina för och nackdelar. Så är det inte "fodret i sig" som får avgöra vad jag väljer.

För mig är tre frågor avgörande.
1.förvaring - har jag möjlighet att få hemlevererat hö/hösilage, kan jag förvara höet/hösilaget (även rundbalar tar plats)
2.hantering - hur fodrar jag? fri tillgång/portionerade påsar, hur kan jag förflytta grovfodret till den tänkta utfodringsplatsen - mer en fråga om jag har lösdrift.
3. vilket foder kan jag få tag på till ett rimligt pris?
 
Jag fodrar med hö och skulle enbart ge silage i krisfall dvs om det rådde total brist på hö i hela landsdelen.

Varje ny hösilagebal är som ett foderbyte, många hästar reagerar med magproblem. Det är jättesvårt att få till en vettig analys pga att du inte kan ta hål på en bal utan att förstöra den. Samma sak om det blir hål på annat vis, tex möss eller fåglar.

Bra hö ska inte vara dammigt!
 
Hej, alla tack snälla för svar!
jag har två hästar dom går på lösdrift på gården. De finns en lada som tidigare ägare förvarade hö i vet att de finns en fläkt där för att förhindra att de blir för fuktigt.
Sett att man kan köpa 40kg hösilage balar som borde gå åt till mina två innan de blir gammalt. Kan man ha hösilage utomhus utan något tak? Fryser de på vintrarna?
tanken är att jag ska försöka ha hästarna på fri tillgång på grovfoder och då hoppas på att de inte blir för feta, för då får jag ändra på detta.
Hur tolkar man analyser? Finns det någon sida med bra information så man kan läsa sig till så att man lär sig. Vi har två hobbyhästar som rids medelhårt ca 5 gånger i veckan på 6 och 9 år och är lättfödda. Tänker att de bör finnas några riktlinjer på vad ett bra grovfoder ska innehålla så man vet om de är något man bör tillföra som saknas.
Tacksam för alla era svar
 
Sett att man kan köpa 40kg hösilage balar som borde gå åt till mina två innan de blir gammalt. Kan man ha hösilage utomhus utan något tak? Fryser de på vintrarna?
Det borde funka för 2 hästar, ja
Är det väl plastat går det utmärkt att förvara det ute, utan tak. Man får bara ha koll så inga fåglar (eller lekfulla ungar...) tar sönder plasten.
Om det är väldigt hög vattenhalt kan de frysa till en isboll på vintern, men oftast är vattenhalten så låg att man egentligen bara märker att fodret är kallt.
 
Hej, alla tack snälla för svar!
jag har två hästar dom går på lösdrift på gården. De finns en lada som tidigare ägare förvarade hö i vet att de finns en fläkt där för att förhindra att de blir för fuktigt.
Sett att man kan köpa 40kg hösilage balar som borde gå åt till mina två innan de blir gammalt. Kan man ha hösilage utomhus utan något tak? Fryser de på vintrarna?
tanken är att jag ska försöka ha hästarna på fri tillgång på grovfoder och då hoppas på att de inte blir för feta, för då får jag ändra på detta.
Hur tolkar man analyser? Finns det någon sida med bra information så man kan läsa sig till så att man lär sig. Vi har två hobbyhästar som rids medelhårt ca 5 gånger i veckan på 6 och 9 år och är lättfödda. Tänker att de bör finnas några riktlinjer på vad ett bra grovfoder ska innehålla så man vet om de är något man bör tillföra som saknas.
Tacksam för alla era svar
Om du googlar på foderstat program häst. Får du fram program som hjälper till med uträkning och information. Det finns enkla gratis program och det finns sådana man köper.
 
Skulle silaget frysa kan man alltid såga upp det i lämpliga bitar.

Jo. Vi kände oss lite udda där ett tag, men vad gör man? Funkade utmärkt, hästarna hade inga som helst problem med att äta det.
 
Jag hade småbalar ett år, de stog ute och det funkade bra - inga som gick sönder eller frös. Jag har hört att man helst inte ska ha dem på typ jord för då kan sorkar gräva hål, men vi hade våran på våran uppfart/hårdgrusat. tips till "småbalarna" om ni har lättfödda hästar är att köpa ett riktigt stort hönät (alltså inte sånt slowfeedernät utan vanliga hönät fast i modell XL - finns i de flesta hästbutiker) och trä över hela balen - minskar spillet oxå, jag hade lastpallar med pallkragar (ca 3st som är fastknutna) och sen knyter jag fast snöret till hönätet i botten av lastpallen. funkar super.
 
Jag har valt hö till mina.

-jag har bara 2 hästar (som max har det varit 2 hästar och 1 a ponny).

- Hö är billigare än små inplastade här.

- När jag jobbat i stall som fodrar med inplantat har jag fått använda handskar när jag hanterat fodret för att inte få stora utslag på händerna.

- Har inga problem med lagringen av hö trots att jag bor på västkusten, jag har halmbalar runt Höt.
 
Hej.
Funderar på om jag ska fodra mina hästar med hö eller hösilage?
Mina hästar är inte hostkänsliga vet att det ofta är ett argument till varför en del använder sig av hösilage.
Är nyfiken på era argument varför man bör välja det ena framför de andra.
Vi ger vilket som beroende på analys. Vi har bara en leverantör på torrhö i småbal vi är nöjd med kvalitetsmässigt. I år är hans hö lägre i protein och högre i socker än vad jag vill ha. Vi kommer att komplettera/byta ut med silage i 20kgs balar.

Torrhö i stora balar har för dålig kvalitet - iaf häromkring och silage i storbal går inte åt sig med 2 hästar och några får.

Kvalitet går före pris. Förr om åren provade vi köpa hö från olika småbönder men allt möglade tillslut. Vår bonde har stora torkar som går hela hösten så då är höet garanterat torrt. Kostar förståss därefter..
 
Hej, alla nu har jag läst på en del och funderar på om hösilage är bättre ur den synpunkten att hästarna kan äta mer utan att bli lika feta. Vi ska testa och ha fri tillgång på grovfoder till hästarna.
Tittade på en analys av hö där de stod att TS var på 82% per kg foder är inte det för lågt? Ska de inte vara minst 84% för att de inte ska mögla?
 
Föredrar hö av samma anledningar som @Centaur

Hästarna tycker om det, enkelt att förvara om man har möjlighet till det och kvaliteten blir jämnare. Behöver inte oroa sig för att det hinner bli dåligt. Enda nackdelen är att hö är dyrare här.
 
Hej.
Funderar på om jag ska fodra mina hästar med hö eller hösilage?
Mina hästar är inte hostkänsliga vet att det ofta är ett argument till varför en del använder sig av hösilage.
Är nyfiken på era argument varför man bör välja det ena framför de andra.
Jag har ingen möjlighet att förvara torrt hö på ett bra sätt hos mig, och därför fodrar jag med hösilage istället. Jag köper småbalar (ca 60 kg) hösilage till två stora hästar. Får hemlevererat ett helt års förbrukning på en och samma gång, och det förvaras utomhus på pallar hela året utan problem. Har köpt från samma leverantör i ca 6-7 år, en leverantör som har mycket bra kvalitet på sitt hösilage (alltid analyserat). Hästarna älskar det och mår bra av det.

Eftersom jag köper småbalar så blir det blir dyrare än att köpa hö, men jag har inte så mycket val eftersom jag nu inte har lagringsmöjligheter för hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 955
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp