Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Billigare med hö?? Jag skulle just skriva motsatsen...Billigare med Hö oftast tycker jag dessutom och lätt att hantera för hand.
Tvärtom här hos mig! Får tag i småbalshö för 1-2 kr kilot, hösilage åtminstånde 3 kr, oftast mer. :-)Billigare med hö?? Jag skulle just skriva motsatsen...
I den här delen av landet får man betala mellan 3-5 kr/kg för välbärgat småbalshö.
Hösilage kan jag få tag i från 1 kr/kg ts, ibland ännu billigare... (gäller att ha rätt kontakter )
Jag ger hösilage av två skäl, dels för att det är det billigaste alternativet när man har flera hästar. Och dels för att jag ställer ut rundbal för fri tillgång i hagen, för att minska det dagliga slitet med att köra ut hö.
Sen är också min uppfattning att hösilage, som inte är helt torrt, överlever lite regn bättre än vad torrt hö gör.
Jag brukar dock försöka ha småbalshö hemma som jag fodrar med inne, men i år är planen att alla ska gå på lösdrift.
Det borde funka för 2 hästar, jaSett att man kan köpa 40kg hösilage balar som borde gå åt till mina två innan de blir gammalt. Kan man ha hösilage utomhus utan något tak? Fryser de på vintrarna?
Om du googlar på foderstat program häst. Får du fram program som hjälper till med uträkning och information. Det finns enkla gratis program och det finns sådana man köper.Hej, alla tack snälla för svar!
jag har två hästar dom går på lösdrift på gården. De finns en lada som tidigare ägare förvarade hö i vet att de finns en fläkt där för att förhindra att de blir för fuktigt.
Sett att man kan köpa 40kg hösilage balar som borde gå åt till mina två innan de blir gammalt. Kan man ha hösilage utomhus utan något tak? Fryser de på vintrarna?
tanken är att jag ska försöka ha hästarna på fri tillgång på grovfoder och då hoppas på att de inte blir för feta, för då får jag ändra på detta.
Hur tolkar man analyser? Finns det någon sida med bra information så man kan läsa sig till så att man lär sig. Vi har två hobbyhästar som rids medelhårt ca 5 gånger i veckan på 6 och 9 år och är lättfödda. Tänker att de bör finnas några riktlinjer på vad ett bra grovfoder ska innehålla så man vet om de är något man bör tillföra som saknas.
Tacksam för alla era svar
Vi ger vilket som beroende på analys. Vi har bara en leverantör på torrhö i småbal vi är nöjd med kvalitetsmässigt. I år är hans hö lägre i protein och högre i socker än vad jag vill ha. Vi kommer att komplettera/byta ut med silage i 20kgs balar.Hej.
Funderar på om jag ska fodra mina hästar med hö eller hösilage?
Mina hästar är inte hostkänsliga vet att det ofta är ett argument till varför en del använder sig av hösilage.
Är nyfiken på era argument varför man bör välja det ena framför de andra.
Jag har ingen möjlighet att förvara torrt hö på ett bra sätt hos mig, och därför fodrar jag med hösilage istället. Jag köper småbalar (ca 60 kg) hösilage till två stora hästar. Får hemlevererat ett helt års förbrukning på en och samma gång, och det förvaras utomhus på pallar hela året utan problem. Har köpt från samma leverantör i ca 6-7 år, en leverantör som har mycket bra kvalitet på sitt hösilage (alltid analyserat). Hästarna älskar det och mår bra av det.Hej.
Funderar på om jag ska fodra mina hästar med hö eller hösilage?
Mina hästar är inte hostkänsliga vet att det ofta är ett argument till varför en del använder sig av hösilage.
Är nyfiken på era argument varför man bör välja det ena framför de andra.