Grovfoder till häst med Cushing

paronet

Trådstartare
Har två shettisar varav en av dom har Cushing. Undrar lite kring grovfodret nu i vinter till hästen med Cushing då det är första året vi har honom. Han är en shettis på 20 år och undrar hur ni tänker kring hö/hösilage. Är ont om hö här i trakterna med vi har hittat plastat hö som har lägre ts-halt än vanliga höet och det är taget sent och är därför inte lika näringsrikt. Vad är skillnaden på plastat hö och vanligt? Är den enda skillnaden att det är inplastat eller är det i plastat för någon speciell orsak? Hört att plastat hö är lite mer åt hösilage?

det är taget sent och är därför inte lika näringsrikt.

Har du analys på det så att du faktiskt vet vad det innehåller? "sent taget" är inte alltid samma som "mindre näringsrikt", hö är bra mycket mer komplicerat än så.

'Plastat hö' till skillnad från ensilage har inget tillsatt konserveringsmedel, detta gör att det kan bli dåligt, även om plasten är hel. Det är också lättare att det går hål på plasten innifrån när strån gör hål i plasten.

Plasta hö gör man väl mest för att det skall vara lättare att hantera/förvara.

Min häst har cushings och huruvida höet är plastat eller inte är ganska oväsentligt. Min häst lättfödd så jag behöver ett grovfoder med hyfsat lågt energiinnehåll. Med andra ord så är det hur hästen fungerar som är det viktigaste. En del hästar med cushings har svårt att hålla hullet och då behövs mer energirikt foder men har man en lättfödd som min så behövs mindre energi.

Är ont om hö här i trakterna med vi har hittat plastat hö som har lägre ts-halt än vanliga höet och det är taget sent och är därför inte lika näringsrikt.

Varför tror du att en häst med PPID ska ha näringsfattigt grovfoder?

PPID hästar kataboliserar, dvs. bryter ner, muskelvävnad p.g.a. en hög kortisolhalt i blodet. Protein behövs både för att reparera muskelvävnad och för att bibehålla ett starkt immunförsvar.

Ett sent slaget hö ska du undvika eftersom proteinhalten är låg.

Det du bör undvika är ett grovfoder med hög sockerhalt eftersom hästar med PPID ofta även är insulinresistenta (IR) eller blir IR med tiden.

Min häst har cushings och huruvida höet är plastat eller inte är ganska oväsentligt. Min häst lättfödd så jag behöver ett grovfoder med hyfsat lågt energiinnehåll. Med andra ord så är det hur hästen fungerar som är det viktigaste. En del hästar med cushings har svårt att hålla hullet och då behövs mer energirikt foder men har man en lättfödd som min så behövs mindre energi.
Tack för bra svar!!

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 044
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 998
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama