Grovfoder till flock m väldigt varierande behov

the_connemara

Trådstartare
Både lättfödda till svårfödda i samma hage (liten flock hemma på lösdrift) o fd fri tillgång men det klarade inte de lättfödda av. Dvs portioneras o de svårfödda stängs in för o äta viss del av dygnet.

Hur löser man grovfoderfrågan lämpligast om man bara vill ha en sort? Anpassa till lättfödda o bara ge svårfödda energi extra? Köpa en kvot på 6? Eller något med lägre protein o ev komplettera till lättfödda m protein o hoppas att de svårfödd äter tillräckligt för o täcka behoven (ev inte möjligt)? Tänker att de svårfödda kanske blir svårare o hålla i hull om grovfodret har högre kvot?

O om man har möjlighet o köpa två sorter (eller tex hösilage o hö m olika värden). Hur gör man smidigt då? Ett blötare hösilage m högre kvot o lågt innehåll (i hagen) och hö med massa energi o hyfsat m protein (till de svårfödda)?

I dagsläget ingen analys o blandade partier men öppen för förslag åtm till nästa vinter o jag vill gärna ha bra input o komma med :)
 
I mitt fall så har jag en halvblodshingst på 2,5 år och en miniatyr på 11 år i samma hage. Jag har löst det så att jag lägger höt i en höbalja. Dvs jag har spikat upp brädor runt 4 träd. Så högt upp att ponnyn inte kommer åt, men så lågt att den stora inte behöver jobba för det. Och får en naturlig ätställning. Det är en glipa mellan marken och nedersta brädan. På så sätt kan den lille komma åt maten fritt, men får jobba lite för det.

Har man samma storlek på hästarna är det nog bättre att dela på dem om de inre har samma behov av mat. Att köpa ett sämre hö kommer nog bara ge bukiga hästar.
 
Frågan var VAD för grovfoder som löser problemet bäst o på vilket vis. Blir de bukiga har de ju knappast ätit en balanserad foderstat? De delas ju redan på för matbehovet men det är inte aktuellt o dela flocken hela dygnen eftersom det är en liten flock som inte går i modell "rasthage".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 603
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·
Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 248
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 904
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp