Grovfoder i hagen

Sv: Grovfoder i hagen

____________________________________________________________________________________________________________
Ett undantag från trådens ämne..
Direkt på marken, 4 hästar.
Men nu får vi ej fodra i hagen för stallägaren, så hästarna är utan mat 8-20...:mad:

För x antal år sedan hade mina f.d. grannar 3 hästar som fick mat ca 06:00-08:00 morgon, och nästa fodring var ca 18:00-20:00. Pga att de inte begrep bättre och var lite halvt bönder som menade (lite grovt) att "hästarna klarar sig alltid"/"människor som ger hästarna mat 4-5ggr per dag överdriver"/"hur skulle hästarna överlevt förr i tiden annars" osv.
Ja ni känner säkert igen det.

Hästarna fick kraftfoder på kvällen också, rätt mycket som bestod av t ex korncross, havre, pellets, mineralder och fodermorötter samt oljor, linfrö eller dyl.
Hästarna var/blev aldrig sjuka och var normalhull dock, såg friska och pigga ut, tävlades osv. Men det kan ju aldrig varit hälsosamt för dem. Dessutom var det ju inte en kort period, utan hela tiden som de var där, och det var flera år. Borde de inte blivit sjuka?

Fråga (nyfiken): Om hästarna bara kan få mat 2ggr/dag dvs morgon/kväll - men - har fri tillgång till halm - Är det lika uselt eller skulle det vara bättre så att hästarna inte utsätts för hälsorisker? Många människor som jobbar och har eget stall, samt ingen annan som kan fodra åt dem kan kanske inte lösa det på annat sätt, menar jag.

Sen undrar jag om man t ex har endast 2 hästar och fri tillgång på hösilage så borde det ju inte hinna ätas upp innan det blir dålig kvalité på det? Dessutom om hästarna är lättfödda så borde det vara lika dåligt om de äter för mycket?
____________________________________________________________________________________________________________
Till frågan
Våra (2 st) hästar får grovfodret direkt på marken, runt trädstammarna där det inte blir nedtrampat.

Senast ändrad av en moderator:

Våra hästar går 3+1, fodrar direkt på marken. Har inte speciellt smetiga hagar, ens när det regnar som mest på hösten så det funkar utmärkt.

2 hästar i hagen. vi fodrar (lunchen, resten äter dom inne) direkt på marken, 2 högar. dom håller sams bra.

Hela silagebalar, en på vår höst och två på vintern. Våra går 3+2+1, han som går ensam kör vi skottkärror med silage och lägger i en låda (pallkragar typ) Vi har våra på en mycket låg balkärra med ett byggt tak på så det ej blir blött (bara ta traktorn, koppla på kärran, iväg och hämta nya och sen ut i hagen igen) Funkar fint!

förut fick de direkt på marken, men har nu skaffat pallar med pallkragar!
2 hästar i hagen, varsin höhäck=)

16-november-011_61218595.jpg

16-november-012_61220780.jpg

:D

I vårt stall finns 4 hästar + 1 ponny och de fodras i vad vi kallar för "uterummet" :) 2 hästar är lite mer "glupska" än de andra och får äta sitt hö med Green Guard på, på så vis äter alla i ungefär samma takt och får i sig nästan lika mycket :)

Hästarna samsas bra och har inga problem med att stå alla 5 i uterummet samtidigt. Nu på vinterhalvåret får de även fri tillgång på halm i uterummet :)

dghj.jpg

Våra hästar fodras med hö ute morgon och lunch. Antingen lägs det på marken eller i tomma vattenkar av plast som sitter fast i bildäck. Går 2 och 2.

Fråga gällande pallkragar.... hästarna gör sig inte illa på dessa ? Skulle vara rädd att någon sätter i ett ben ...Annars väldigt smart lösning.

I fjol hade vi pallar med kragar att lägga utehöet i och det var ingen häst som lyckades skada sig såvitt jag minns. Dock var det väldigt populärt att klia sig på dom, vilket medförde att man ständigt fick bygga ihop dom, och det var lite halvtrist, särskilt under de allra värsta höstdagarna...

Men nu får vi ej fodra i hagen för stallägaren, så hästarna är utan mat 8-20...:mad:

Om jag vore du hade jag försökt prata vett med stallägaren, alt fodrat själv inne på dagen om du har möjlighet till det. För det där är inge bra!

Jag hade själv min häst i ett stall med dessa rutiner och de sa att vi inte fick fodra i hagen för "hagarna trampades upp och förstördes". Suck! Försökte i början ta in honom varje dag så han fick äta några kilo mitt på dagen, men det funkar inte i längden. Så jag sökte helt enkelt upp ett annat stall.

Min häst tappade alla muskler, allt hull och stod bara i hagen på samma ställe i stort sett hela dagen. Han gick inte att rida/longera/gå ut och gå med heller, då han var otroligt stressad och nervig, pga att han helt enkelt var hungrig.

Lycka till med stallägaren, och i annat fall, hoppas du kan hitta en annan stallplats snart!

I mitt nuvarande stall får de frukost, lunch o eftermiddagshösilage ute. Fodras direkt på marken i högar. Hästarna går 2 och 2. Eller ensamma.
Funderar på om man skulle snickra ihop något att lägga hösilaget i.

På marken / gräset. 3 hästar. När dom har storbal så ligger den i en betongring.

KL

Fodrar frukost och lunch i hagen direkt på marken.
Jättetrist nu när det är så lerigt, ska nog försöka bygga ihop någon form av höhäck.

Har försökt, men de fattar inte.:(
De påstår att höet bara trampas ner i hagen. Men att fixa fodringsbaljor kan de inte.
Dessutom får min häst inte allt hö han ska ha på vardagsmorgonar:devil:, bara på helger (förutom de helger då stallägaren fodrar:mad:). Får kanske bara 1 kg på morgonen då.
Tar in honom på em, när jag är där. Men när jag har kväll eller helgmorgon, blir han utan middag...:(
Letar stall.

De påstår att höet bara trampas ner i hagen. Men att fixa fodringsbaljor kan de inte.
Dessutom får min häst inte allt hö han ska ha på vardagsmorgonar:devil:, bara på helger (förutom de helger då stallägaren fodrar:mad:). Får kanske bara 1 kg på morgonen då.
Tar in honom på em, när jag är där. Men när jag har kväll eller helgmorgon, blir han utan middag...:(
Letar stall.

De låter precis som de resonerade i mitt förra stall. Försök hitta annat, för din hästs skull. Det går fort sen när det går utför. Min häst mådde jättedåligt under den perioden.

Lycka till i stall-letandet! :)

:eek: Mer kommentarer till detta längst ner. :mad:

Fråga (nyfiken): Om hästarna bara kan få mat 2ggr/dag dvs morgon/kväll - men - har fri tillgång till halm - Är det lika uselt eller skulle det vara bättre så att hästarna inte utsätts för hälsorisker? Många människor som jobbar och har eget stall, samt ingen annan som kan fodra åt dem kan kanske inte lösa det på annat sätt, menar jag.
Det bästa är om de kan få en foderhäck som de kan äta sakta ur under dagen då kanske, eller en timer som öppnas.
Men fri tillgång på halm dagtid funkar också, då får de iaf tuggbehovet tillgodosett.

Letar stall.
Det är DITT ansvar, och endast DITT, att se till att DIN häst mår bra.
Du har alltså 2 alternativ, se till att det blir ändring på detta OMGÅENDE eller så flyttar du hästen någonannanstans!

Det är djurplågeri och skadligt för hästen(arna)!

kl

I ena hagen går 2 st, de har varsitt badkar att äta ur. Det fungerar rätt bra, inga dräll hästar än så länge iaf. Badkaren står på uppgrusad plats.

Den andra hagen går också 2 hästar. de får för tillfället direkt på marken, fungerar sådär, också uppgrusat där höet läggs. Blir ej lerigt iaf. men de sprids ut rätt mkt.

3dje hagen går 5 st och de har en foderhäck av denna modell:

http://www.kellfri.se/se/images/FHB_2009.jpg

Kan tillägga att de som äter ur badkar får 5 kg hö morgon var, 3 kg lunch och 2 kg em. Kväll/natt inne

Då morgon kl 5-6 och lunch 11-12, em får de vid 3-4, ibland får de em inne då om det är träning lr liknande. 1 halblod och ett svårfött fullblod

De två som äter från backen är ett halvblod och en shettis, de får dela på 4kg morgon, 3 kg lunch och 2 kg em, samma tider där och ibland går de in så em höet serveras inne. kväll/natt inne

De som har häcken har fri tillgång, skulle tippa på att min får i sig runt 10 på en dag, svårt att uppskatta, men om man ser på magen hennes så stämmer det nog rätt bra. :D Inte helt opimalt att ha en lättfödd häst på fri tillgång, men har för tillfället inget val.

De får en tuss hö när de kommer in och sen kväll och natt också inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025