Grovfoder i hagen

Sv: Grovfoder i hagen

*kl*

En ponny och en häst på lösdrift, fodrar i höhäck/ar av lådmodell. Fungerar bra! Väldigt lite spill. Fodrar ibland inne i lösdriften, om det är riktigt dåligt väder. De gångerna lägger jag direkt i halmen.

De har fri tillgång på hö.

I ena hagen läggs höet direkt på marken, i andra hagen finns en cementplatta där höet läggs ut på. De får lunchhö vid ca 12.
I ena hagen går två storhästar, andra hagen en stor häst o en minishettis - lite klurigare att lunchfodra.

Har två hästar som samsas väldigt bra. Fodrar med grovfoder i en trälåda gjord av pallkragar på en lastpall. Funkar super. Förr la jag höt på marken, med jättemycket svinn. Nu är allt uppätet.
Ska sätta upp lunchgrind om ett tag och även där använda trälåda.

kl

Fodrar direkt på marken har för tillfället två hästar ställer ut en minirundbale till dem fyller på vid behov

Tre hästar på lösdrift. I hembyggda stora, låga lådor, ser ut typ som lastpallar med kragar. Det är skönt att slippa få det nedtrampat i lera.

Jag har en riktig foderbalja. En rund plåttingest med ca meterhög kant.

Fungerar riktigt bra, men gamla damen här hemma får inte äta ur den när flockledaren står där, så det blir också två högar på stenen en bit bort.

Har tre hästar och två av dom är ute dygnet runt (lösdrift) så det är så gott som fri tillgång som gäller.

Däremot har det börjat bli lite lerigt där nu, så baljan kommer snart flyttas upp på hårdare mark.

Så här:
hohack2.jpg

Eller så här:
zandra_mars.jpg

(obs! ponnyn på bilden är högdräktig, inte fet!)

Har två hästar som samsas väldigt bra. Fodrar med grovfoder i en trälåda gjord av pallkragar på en lastpall. Funkar super. Förr la jag höt på marken, med jättemycket svinn. Nu är allt uppätet.
Ska sätta upp lunchgrind om ett tag och även där använda trälåda.

Kunde varit jag som skrev. :laugh:

Efter lite gnäll att de lämnade när det lades på backen införskaffade jag ett par pallkragar och en lastpall. Pulade ihop dom till en låda. Nu blir det bara lite spill av det som flyger iväg när de lyfter huvudet med en stor tugga och för huvudet bortanför lådan, men det är minimala mängder.
Nu kan jag ge mer ute också då de går tillbaks och äter flera gånger. Förut när det låg på backen så ville de inte äta efter att de lämnat det en gång. Antar att det drar åt sig smakämnen från leran.

Vi har en stor stenhäll mitt i hagen där vi lägger höet så det inte blir nertrampat i geggan. Vi har just nu tre hästar i hagen, snart kanske det kommer en till. Min kära far håller på att bygga små lådor vi kan lägga höet i sen, har en just nu ute i hagen men eftersom alla tre hästarna är tjurskallar när det gäller mat får bara en äta där, så därför ska vi bygga några fler :)

Än så länge får de hö på marken, men jag ska införskaffa några stora murarbaljor och ge dom i sen tänkte bara borra ett gäng med hål i botten och sidorna så det inte blir ståendes massa vatten i dom.

har ett galler från en enkubikstank som plasttanken är borttagen ifrån den stitter fast på en pall.den fyller jag med hö alla kan äta från den oavsett storlek på häst:) har 5 hästar i hagen:=

Jag införskaffade stora murbruksbaljor och borrade hål i men unghästen ska absolut kasta ut höet i från dessa:mad: Hon kör ner hela huvudet under höet och skyfflar ut alternativt tar hon en hel kaka i munnen och kastar ut den. Och hon ger sig inte förrän baljan är tom. De andra äter fint och stillsamt från baljorna tills unghästen kommer och tömmer den baljan med. Så ligger allt på marken i alla fall :( Hur ska man kunna få henne att sluta med detta?

På marken. 4 hästar, 3 halvblod och 1 kallblod. Ägaren till stallet. "slänger" ut hö på morgonen så det räcker till lunch. Sedan kommer de in vid 17.00 och får hö igen.

På våren i tv stora plastbaljor. På höst/vinter i en hemmagjord höhäck på några meters bredd som sitter på en vägg. Blir lätt lerigt så vi har lagt singel vid höhäcken i år och än så länge funkar det ypperligt. Höhäcken har förlängt ättiden med 1 1/2 timme! Två hästar.

Så gör vi också:laugh: pallar med pallkragar på, funkar bra!!
majeld

För att de trampar ner...
Först när det fryser på, får vi fodra i hagen.
Stallägaren har en foderhäst.:mad:

Att de trampar ner höet. Får ej fodra i hagen förrän det har frusit på.
Min får dessutom inte hel höpåse på vardagsmorgonar, bara på helgerna...:devil:

nu får vår i avsågade blå tunnor med sement i botten, tycker att detta fungerar bra för varje häst har oftast "sin egen" tunna och det blir sällan bråk. vi har max fyra hästar i varje hage.

i mitt förra stall fick de stora rundbalar i hagen, vilken även fungerade mycket bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025