Grovfoder - fetma!!?

Självklart är grovfodret det allra viktigaste! Det hoppas jag att alla här förstår. Men det kan ju bli för mycket av det goda också, eller hur?

Hästarna har varit gräsatare i miljoner år, skriver du. Men jag vill tillägga att de inte har varit fritidshästar särskilt länge... Deras behov har förändrats.

Min märr får i stort sett enbart hö (plus en aning kli och mineraler). Det går utmärkt, och jag är jätteglad för att vår bonde producerar så bra hö. Dock ger jag inte ponnyerna som står i lätt arbete fri tillgång till ett hö med 8,3 MJ/kg foder...

Du frågade vart jag har läst om detta..
Läst och läst..Men jag har oxå frågat.
Min märr är ju inte som en ponny fast hon kanske ser ut som en om ni tittar på min användarnamnbild....
Hon får bättre hull av att få lite kraft och mer hö.

Okej, de andra som sa att deras hästar blir ändå feta av att äta grovfoder kanske det kan vara så, eller så innehåller höet av för mkt protein eller energi.

Ponnyer behöver inte för mkt protein pga fångrisken, däremot lite energi.

Om de säger att hästen blir fet av grovfoder och inte av kraftfoder...Då ska man alltså dra ner på höet och öka lite kraftgivan?? Kanske risken finns att hästen får kolik??

En bekant till mej vars häst dött av tarmvred, den hästen fick små givor hö morgon och kväll och ganska stora givor kraft. Hon var ganska rund och mkt pigg.
Stod på torv.

Jag tycker bara att hö är bra och att hästen inte behöver så mkt kraft, men vid hård träning/tävling så ...

Okej, de andra som sa att deras hästar blir ändå feta av att äta grovfoder kanske det kan vara så, eller så innehåller höet av för mkt protein eller energi.

Helt klart kan hästar bli feta utan kraftfoder, och Quells hästar som går utan hö fortfarande va ju också feta...

Om de säger att hästen blir fet av grovfoder och inte av kraftfoder...Då ska man alltså dra ner på höet och öka lite kraftgivan?? Kanske risken finns att hästen får kolik??

Nej men kanske endast dra ner på höet o inte ge ngt kraftfoder, varje fall jag anser att de kan bli feta av både hö och kraftfoder. Bästa är ju att motionera hästen mer så att man slipper dra ner alls på maten(ska ju fortfarande vara runt 1,2-1,5 kg hö/100kg häst) De som tror att hästen går ner av mer kraftfoder och mindre hö kan väl inte ha tänkt igenom det riktigt..? så mycket hö som möjligt och så lite kraftfoder som möjligt tycker jag är det bästa! :)

Stackars din bekantas häst, den dog säkert just därför att den fick så litet hö. Antingen är det du skriver ett skämt annars är det du som är ett skämt. Varför så jäkla obstinat? Läs på litet om fång oxå, eller fråga nån som vet. För du har fel där med.

Och du, det vi säger är att hästen blir fet av för mycket MJ och SRP i förhållande till dess behov. Sen skit samma varifrån det kommer.

Varför dra in kraftfoder alls? Hästen klarar sig på grovfoder, om det är bra näringsmässigt. Det är ju ingen här som ifrågasatt att hästen ska ha ordentligt med grovfoder, var har du hittat det???

Jag tycker du ska läsa på innan du uttalar dig om fångrisker! Protein och fång är inte kopplade!
Jag har fått kunnigare kommentarer från Kraffts foderrådgivare :mad:
Inte konstig att hästar får fång! *suck*

Vissa av mina hästar (yngre avelsston) fullkomligt *rullar* fram.. fast utan s.k *dallrande, hängande fettpåsar*.. ryggrad, revben & höftknölar får man dock leta efter, härliga pälsar.. behövs inga täcken:D!!!

De får huvudsakligen hö/halm och morötter samt endast minimalt med havre (0,5kg) betfor (0,2kg) selen/E och mineraler..för balansen i foderstaten fram till högdräktigheten!

Ett gammelsto (22 år) får 1kg havre och 1kg lucernpellets + det övriga (se ovan), och en gammelhingst (24 år, går med stoet dagtid) får 1kg havre, 1,5kg lucern, 1,5kg krafft groov + betfor selen/E & morötter.. dessa gamlingar är mkt fina i hullet!

Dessutom är dom alla pigga och glada, och rör på sig i hagarna.. hoppar diken mm!

Jag har en bonde, som gör jättefint hö. Hans hö innehöll sist 9,6 MJ per kg foder och året innan var det 8,1 MJ per kg foder.

Här var proteinet på det sista 55 g/kg foder och det första 41,8 g/kg fodrer.

Detta år har jag köpt in sent skördat ängshö med örter, som jag inte analyserat.

Lena

Jo, jag har läst igenom tråden. Den är bra, men jag är inte intresserad av att tilläga soja och dylikt som jag inte tycker är etiskt.

Jag vill ge så litet "tillägg" som möjligt. Nu går de på vila i stora hagar, men när de är hemma får de betfor, alger och Dodson&Horrell Pasture Mix. En av hästarna är havreallergisk så därför D&H. Det hela går på deciliter-mått.

Jag ger mitt hö, som nu är ett sent skördat ängshö med lågt värde o hästarna får 6-7 kg per dag, med start kl 06 på morgonen o kvällshö vid 22-23. Om jag skall ge halm, vilket skulle bli havrehalm, vetehalm äter de inte - är det möjligt med tanke på min havreallergiska häst? Om de klarar sej fint på det lågvärdiga höet, utan o bli smälltjocka, är det ju bra.

Jag tycker, att med ett hö med lägre värden, kan de få så de har o äta större delen av dagen. Det är ju hästens naturliga liv. Jag tycker inte att det är fel. Vissa tycker mina hästar är lagom, andra tycker de är tjocka. Om det nu är så, att man ska kunna räkna revbenen på hästarna för att få godkänt blir jag f- :devil:

Kan tänka att mycket av det här är åsikter. Så finns det hästar som gärna lägger på lättare än andra. Men för min del vill jag inte höra att jag ska dra ner till 2 kg hö o 2 kg halm för här syns då inga revben alls på pållarna. Många åsikter finns om hur jag sköter mina hästar, men när andras hästar går på "bete" till mitten av november månad....vem säger till då??

Lena

På ett sätt kan jag hålla med dig. Jag vet inte hur det är med andra raser, men i islandshästvärlden råder på sina håll lite tjockhäst-hysteri. Folk från ett närbeläget stall tycker alltid att hästarna hos oss är "för tjocka" - medan deras egna ser ut som ett raserat tältläger och i mina ögon inte är ridbara...

Fast min pålla är inget att snacka om. Och jag har veterinärorder på att banta henne.

mandalaki

Men hallå,, vänta lite nu...jag antar att det var mig och mina källor du menade också...Jag har aldrig skrivit att jag tror på den här källan....jag vet att hästar kan bli feta av grovfoder,,, saken var den att jag ville försöka undersöka HUR vet. mm. har fått fram ett sådant här utlägg för fetma....Så blanda inte in mig i det här, tack :smirk:

hmm.. nej ja mena ingen speciell.. du hänvisade till en källa som du redovisade för o därmed är det ju källan man kritiserar och inte dig! det är ju inte ditt fel att de skriver så tokigt.. men ja tror inte att man kan dra slutsatser av vad de kom fram till genom att bara läsa den lilla delen.. tror som de som komenterade källan innan att det nog bara var en liten del och att det måste finnas andra faktorer för att det ska stämma.. samt att det inte stämmer på alla...

Ja, jag vet att det eventuellt bli ämnesomsättningsfel om hästen är alltför fet, särskilt på shettisar o även islandshästar. Det är jag litet rädd för, för det det drabbade min första häst. Det gick inte att rädda honom.

Men samtidigt ska man inte gå o svälta hästarna heller. Om energin gör dem feta, bra, då kan jag försöka finna ett bra hö för dem.

Lena

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama