Groomens kostnader?

S

Stopek

Om man nu inte finns inom samma familj, och med det samma ekonomi ryttare, häst och groom, vem tycker du har ansvar att bekosta vad?

Vad det gäller groomens kostnader, som transport till tävlingen, boende, restaurangmat och matsäck efter banan, vem av groom och ryttare anser du skall bekosta det?

Kan det till och med vara så att groomen ibland skall bekosta del av tävlandet? T.ex. om ryttaren tävlar groomes häst.

Vore intressant att se vad groomar och ryttare anser om frågan.

Hälsning Maja

Sv: Groomens kostnader?

Nu brukar jag ju ha mina föräldrar eller pojkvän att köra mig för det mesta. Men om någon annan skulle förlja med så skulle jag nog fråga om det var ok att den personen betalade sitt boende eller iallafall en del av det. Sedan skulle jag kunna tänka mig att betala någon måltid om det handlade om mer än en resdag. Men är det bara över dagen så brukar jag säga till att de får ordna mat själva.

Transportkostnader, uppstallning anmälan och dyl betalar jag eftersom det bara är jag som tävlar hästen. Skulle jag ha ytterligare en ryttare som tävlade med min pålle, så hade denna person fått stå för kostnaderna vid sina egna tävlingar. Men jag skulle inte kräva något när det är jag som rider och tävlar!

Intressant. Hoppas jag får höra från många. Intressant att se om det finns något "gängse" sätt att göra på.

Nu menade jag groomens transportkostnader till tävlingsplats inte hästens.

Hälsning Maja

Sett från en person som både rider och groomar:

Jag tycker absolut att ryttaren skall stå för alla kostnader för groomen oavsett om det är familj, bästa kompis stallkompis eller annan person. Denna person följer med för att hjälpa ryttaren.

Säg nu att den tilltänkta groomen bor 15 mil bort. Tar tåg/ bil buss elller så för att komma o hjälpa till med packningen. Åker med till tävlingen, hjälper till där och bor med teamet. Som alla vet så är det dyrt att bo borta, äta borta och transportera sig.

Jag tycker att mat till teamet skall vara ordning och klart till tävlingsdagen så att teamet hinner äta. Det är JOBBIGT att grooma och lätt hänt att man sätter ryttare/häst före sig själv, o svimmar när hästen är målbesiktigad.... ( har hänt)

Dessutom tycker jag att groomen förtjänar lite extra när denne fyller år/ till jul.

Uppskatta din groom, annars kan du få ställa ut hinkar själv.

Tack till U**** , du är bäst! :)

Jag har ju oftast bara familjemedlemmar m. som groomar men ibland följer även en av mina närmaste vänner med, å då behöver hon bara betala va det kostar att åka hem till mig! och ibland en del av boendet!
All mat, dagen innan å på själva tävlingsdagen står jag för, för oavsett om groomen är familjemedlem lr annan så vill jag ju att groomen ska vilja följa m. på fler tävlingar... :smirk:

Har aldrig varit groom och kan ju inte sätta mig in i deras "jobb" men jag vet att mina groomar jobbar hårt före, under och efter tävlingen!
Och det uppskattar jag verkligen!! :bow:

Har oftast med min pappa som groom, och då hjälps vi åt med kostnaderna. En toppenpappa!!! :)

Men om ngn annan följer med så betalar jag självklart allt för groomen.

När jag har groomat har jag fått uppehälle, mat och allt sådant betalt.
Jag har själv betalt fika+ lunch och sådant men det tycker jag är helt OK sådant köper man ju hemma med. men det skall inte innebära ngn merkostnad för groomen, de är ju där och arbetar för att ryttaren skall kunna tävla.

Sedan kan man ju utbyta groomhjälp med varandra och då kanske man gör på annat sätt med kostnader. Kanske groomen betalar för sig men får rida ryttarens häst helt utan kostnad istället för att betala som medryttare... svårt att uttala mig om det för jag har ingen medryttare i dagsläget.

Jag tycker att ryttaren betalar för allt.
Groomen ställer ju upp och gör det möjligt för ryttaren och tävla!
/Cetzy

När jag följer med på tävlingar som groom så brukar ryttaren stå för mat, husrum och resa. Det jag kan betala själv är resan till där ryttaren bor om det är en skälig kostnad.

Själv tycker jag också att ryttaren ska stå för det mesta av kostnaden. Det är ju trots allt ryttaren som ber groomen att följa med på tävlingen.

Självklart så följer jag med på tävlingar för att jag tycker att det är kul.

Ja, det tycktes finnas något "gänse", om det nu inte inte är så att folk som inte gör så blev tysta när de hörde hur andra gör och skämdes för att vara mindre generösa.

Själv tycker jag likadant att ryttaren står för det mesta. Om det inte handlar om tjänster och gentjänster vill säga. Sedan skulle jag kunna tänka mig att betala transport för en häst t.ex. och stå för mina egna groomkostnader om jag t.ex. ber någon att tävla en av mina hästar på en ritt.

Något annat som jag också tycker är skönt är om groomen tar med egen matsäck då jag själv är vetetarian. Det blir så vansinnigt stressigt före tävling med allt packande att om jag skall göra allt själv så är jag slut innan ritten. Fast då handar det egentligen inte om att jag inte vill betala för maten, för det gör jag gärna, utan att jag inte orkar fixa det.

Har någon något bra tips för hur man packar matsäck på enklaste vis? Flera olika tips vore kul att höra. Hur gör ni?

Hälsning Maja

Angående matsäck så räcker det med kexchoklad, bananer och vatten/cola åt mig....vare sig jag rider eller hinkar. ;)

Jag är helt för det där att ryttaren ska stå för allt men samtidigt har man så tunn plånbok att jag gärna också byter tjänster, tex att jag följer med och groomar, nån som sen groomar mig? Jag tycker det är jättekul att grooma också, har inte gjort det på ett tag nu men har låtit kompisar rida mina hästar och jag har groomat själv samt stått för mitt eget uppehälle och i många fall även allt annat, som hästen, resan och anmälningsavgiften. Bara för att det är så kul! Det var förut det. Men nu när man köpt en gård är man inte så rik längre...bu hu!

Camilla

*lånar*

Jag har löst det så att sambon groomar! Och då faller kostnaderna av naturliga skäl under allmänna konkursen i hushållet... ;)
Första tävlingen jag var på så var både min och hans föräldrar med och tittade. Sambon sa efter den tävingen att det hade varit bättre för honom att vara själv, ingen hjälp från dem inte, de krånglade till allt för honom tyckte han.
Fast idag skulle han vilja ha en till med sig, men tyvärr vet jag ingen som kan/vill hjälpa till. :(

Neywaz: när vi åker kan våra groomar hjälpa varandra! :idea: :D

Aj, aj, aj...då hade jag inte ens klarat mig till starten, varken som ryttare eller groom. Det är nog bäst vi packar våra egna matsäckar i sommar om vi nu har oturen att grooma åt varandra. Ja, menar för att någon av oss inte har något att rida på. :smirk:
Hälsning Maja

Oftast åker jag bara över dagen när jag tävlar och då blir det ju inga kostnader för en hinknisse att följa med, förutom en matsäck. De gånger jag har haft övernattning har oftast pappa fått följa med (eftersom jag inte har så många andra som är tillräckligt intresserade) och han brukar hjälpa till med kostnaderna frivilligt. Skulle min pojkvän följa med så skulle jag få betala allt själv, eftersom han aldrig skulle få för sig att lägga en krona på mina tävlingar och min häst. Skulle jag få med mig en kompis någon gång (vilket inte har hänt ännu) så skulle jag fråga om det var ok att de la ett par hundra på boende, eftersom jag inte har så fet plånbok. Men skulle de vara tveksamma, så skulle jag givetvis betala för dem med. Jag tror inte att den kostnaden skulle stoppa dem från att följa med.

Har du tänkt på att din vän i stallet - A**e kan ju hänga på dig och grooma någon gång så kan du följa med henne och grooma på dressyrtävlingar? ;) Jag hjälper gärna till också om jag är hemma och inte rider själv.

Min pojkvänsgroom kommer nog bara hjälpa din groom hitta mc donalds ;) :D :crazy:

Jag har bara varit på en ritt då jag hade groom med mig. Men då plockade jag upp henne på vägen och hade fixat matsäck åt bägge. tillochmed frågat groomen vad hon ville äta för mat. Packade en matsäck till grommen och en till mig. Fungerade perfekt. Jag tycker att man skall betala för groomen eftersom de är där för att hjälpa dig som rider.

Var i väg på övernattnings tävling och groomade för syrran. då stog hon för boende och besin och så delade vi på maten.

Skulle jag grooma för en som rider min häst skulle jag betala alla kostnader. Ryttaren skulle gärna få bidraga med nått men frivilig.

/Linda

Men hon vill inte följa med, vem ska då ta hand om hästarna? Dessutom har hon hjälp på dressyren, hennes föräldrar hjälper henne. Det var med nöd och näppe hon följde med och tittade på valacken när jag skulle köpa honom, hon brukar se allt... Tur och retur stockholm-kramfors på en dag...

Klart grabbarna ska få hamburgare EFTER tävling... Då brukar jag muta med hamburgare!
Sen är sambon rätt billig i drift på tävling, bara en STOR termos kaffe och han är nöjd.

Det löser sig så att min familj groomar åt mig o syrran!
Transport kostnader o bensin ordnar pappa och maten fixar mamma.
Sambon är med ibland oxå och några hästkompisar har följt med som groom o åskådare oxå...kompisaarna brukar ta med sig extra egen matsäck oxå.
Jag brukar hjälpa dom på sina hopp o dressyr tävlingar som hästskötare.
Skulle jag bara ta hjäp från utomstående så skulle jag betala rubbet eller byta tjänster helt klart. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Roheryn
·
Tävling Jag tänkte på där förutsättningarna ändras rätt stort under tävlingens gång. T.ex det är solsken vid första startande och hagelskur för...
Svar
10
· Visningar
2 104
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Distans Jag är i chock! I natt drömde jag att jag red distansritt igen och när jag vaknade kände jag verkligen hur mycket jag saknade att tävla...
Svar
7
· Visningar
2 107
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka