Sv: Groomens kostnader?
Jag har hittills varit medhjälpare till flera olika ryttare, men inte på så många tävlingar än.
Vem som skall stå för vad beror delvis på vad ryttaren har för uppfattning och erfarenhet av sporten.
Jag har haft en som till och med frågade mig INNAN vad jag ville äta.
Och en som förväntade sig att jag skulle betala allting själv, eftersom hon gjorde mig en tjänst.
Personligen tycker jag att ryttaren inte skall bekosta allt själv. Visst, känner ryttaren att den vill och kanske har budgeterat för det, så tackar jag ju inte nej.
Men samtidigt så är jag inget proffs ännu, utan vill ut på tävlingar och lära mig mer. Alltså kan jag lika gärna stå för till exempel min mat, eftersom jag skulle ha gjort det ändå. Dessutom betalar jag min egen resa, om personen inte har vägen förbi där jag bor.
Huruvida vem som skall betala när ryttaren rider medhjälparens häst, tycker jag beror på varför det är så. Har medhjälparen av någon anledning inte möjlighet att rida hästen, så skall medhjälparen betala mest. Men om medhjälparen lånar ut hästen till ryttaren, för att ryttaren vill testa distansritt, så skall ryttaren betala mest.
Slutligen vill jag tacka de ryttare som varit snälla och haft mig med på tävlingar.