Grönt Kort!

Spralice

Trådstartare
Hej !

Jag är en tjej på 13 år som funderar lite på att ta Grönt Kort!
Men jag har lite frågor, som jag funderar över :confused: :

1.Finns det ngn åldersgräns på Grönt kort?
2. Gör man det privat eller tsm med några?
3. Man har ju dte för att man ska kunna tävla lokalt, men finns det annat man kan ha det till oxå ?
4. Nu om jag vill tävla lokalt är det bara att åka ut och tävla eller är det fler saker man behöver?
5.Vad innebär Grönt Kort?, vad får man göra?

Jag skulle va enormt tacksam om ni svarade på dessa frågorna...

Mvh Alice :)

Sv: Grönt Kort!

När jag tog grönt kort tog jag det på min ridskola. så vi var väl en grupp på 10, de som var under tolv år fick inte göra skriftligt prov utan förhördes muntligt.
Så enklast är ju, tycker iaf jag, att vända sig till ridskolan/ ridföreningen närmast sig sälv.

Sv: Grönt Kort!

1.Finns det ngn åldersgräns på Grönt kort?
Ja, man måste vara 13 år för att få ta grönt kort själv. Är man yngre än 13 år får i stället en vuxen person i ens närhet ta kortet och sedan följa med när man tävlar.

2. Gör man det privat eller tsm med några?
Det vanligaste är nog att man går en kurs (anordnad av ens ridklubb) tillsammans med kanske ett tiotal andra personer. Man träffas vid några tillfällen och går igenom alltihop tillsammans. Sedan gör man proven en och en, var för sig.

3. Man har ju dte för att man ska kunna tävla lokalt, men finns det annat man kan ha det till oxå ?
Nej, mig veterligen är det bara för tävlingar det gäller. Men inte bara för lokala tävlingar utan för alla tävlingar från lokala och uppåt.

4. Nu om jag vill tävla lokalt är det bara att åka ut och tävla eller är det fler saker man behöver?
Det här är jag inte bombsäker på, men jag tror att följande gäller (det får du dock reda på när du tar kortet om inte annat):
- Ryttaren måste ha grönt kort och ryttarlicens.
- Ponnyn måste ha ett mätintyg, ett intyg på att den är chip- eller frysmärkt och ett vaccinationsintyg.

5.Vad innebär Grönt Kort?, vad får man göra?
Grönt kort innebär väl i princip att du har visat att du vet vad som gäller på en tävlingsplats och vet vad TR (tävlingsreglementen) är och innebär. För att få kortet måste man göra både ett praktiskt och ett teoretiskt prov. Vid det teoretiska provet får man ha TR till hjälp och det består nästan bara av "ringa in rätt alternativ"-frågor. När det gäller det praktiska provet ska man dels göra ett ridprov (där man visar att man kan sadla, tränsa, rida hästen i samtliga gångarter etc.) och dels också kunna visa häst för hand (som man får göra under veterinärbesiktningarna på tävlingsplatser) och även redogöra för hur man lastar en häst på ett säkert sätt.

(Jag hoppas att jag har förstått frågorna rätt nu.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hej jag är en tjej på 13 år som inte har grönt kort och jag undrar om jag kan tävla lokalt på min mammas gröna kort eller om jag måste...
Svar
5
· Visningar
891
Senast: caradan
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka