Grönt kort?

S

Sacramento_Song

En dum fråga kanske men jag har inte så stor koll på det eftersom jag inte brukar tävla.

Måste man ha grönt kort för en lokal hopptävling? :confused: :o

Sv: Grönt kort?

En lokaltävling på häst kräver:
Ryttarlicens för lokalnivå, grönt kort och vaccinationsintyg.
Tävlar du ponny krävs det även mätintyg.

Men är du under 13 år så kan du gå på någon annans gröna kort, men det året då man fyller 13 måste man ha eget.

Det är dels ett teoritskt prov där man ska svara på frågor. Man får dock ha TR till sin hjälp men då gäller det ju att man vet hur man ska använda detta och det är ju inte alltid så lätt att tyda allt som står där heller. Man ska ha 12 av 15 rätt har jag för mig.

Sedan är det ett praktiskt prov då ska man lasta, visa häst vid hand, linda ben och göra ett ridprov (visa att man kan kontrollera hästen i skritt, trav o galopp).

Jag skulle ta mitt Gröna Kort för 4 år sedan snart, då hade jag precis fyllt 13 år.
Hade 11 av 15 rätt och var därför tvungen att göra om mitt prov vid ett senare tillfälle
ang. den teoretiska delen. Jag tyckte att TR var och fortfarande på vissa bitar kan vara lite svårt att tolka, krävs även lite träning för att man ska kunna slå i det och hitta ordentligt.

Det praktiska provet klarade jag dock utan bekymmer.

För grönt kort så behöver man inte lasta. Du ska kunna beskriva hur man lastar och dom risker som kan finnas !
Du behöver inte linda ben heller. Du ska däremot visa någon av dom säkerhetsregler som gäller vid hästhantering.

Vi behövde bara göra teorin, resten bedömde ridinstruktörerna om vi kunde göra eller inte. Antar att jag hade lite fördel av att redan ha en egen häst.

Sedan är det som sagt att kunna tolka TR. Man får slå i TR och söka efter svaren så är man vad vid prov i skolan är det en barnlek :D

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
717
Senast: Fetaost
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka