Grönt blivande(?) distansekipage

B

Binegar

Då min arabvallack har en medfödd deffekt i ett bakben (patellaupphakning) gör det här honom inte till någon häst som "går" att hoppa, träna dressyr eller träna western med. Jag har provat alla tre och är westernryttare i grunden men han känner sig inte riktigt bekväm i något av det här.

Jag har övervägt att göra mig av med honom & hitta mig något annat, men så fick jag upp ögonen för att distans ju faktiskt existerar och eftersom han ju faktiskt trivs som bäst ute & skog och mark, så varför inte?

En vän till mig ska i Juni arrangera en 30 kms bana för skojs skull & jag känner att jag vill ställa upp just för att se om hästen klarar träningen fram till dess & se ifall han tycker det är roligt.

Jag går inte in för att vinna, jag deltar för att äntligen ha något att träna för.

Jag har hittat massor med fin information om distans, men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen, just de här första veckorna, den "lätta månaden". Kollade pulsen igår efter en 2 timmars "normal" runda i skogen med blandad ridning och pulsen vart 64 slag i minuten. Inte så kanon har jag förstått.

Hur börjar jag träna?
Hur mycket skritt & hur mycket trav i början?
Dagen efter träningen, ska han vila då eller borde han ändå få röra lite på sig?
Alla tips är välkommna! Tack för hjälpen!

Sv: Grönt blivande(?) distansekipage

Just det, jag rider just nu (oavsett på banan eller ute) på mitt stångbett, tvådelat & mina delade westerntyglar. Jag hittade bara att sadel & tränsutrustning var fri, så jag antar att det här är okej att tävla på även när man kommer till de lite mer seriösa tävlingarna?

Annars har jag ett full cheek bett & en side pull, där an funkar bäst på side pull.

Tror inte du får tävla med tvådelade tyglar, eftersom de kan användas som drivande. Har du inte klack på skorna måste du ha slutna stigbyglar eller någon form av säkerhetsstigbyglar.

Jag skulle lägga upp träningen genom att succesivt länga trav och galoppass, varva tex 5 min skritt, 5 min trav o 5 min galopp. Långa skritturer och tänk på att inte öka på längd och tempo samtidigt i ett pass. Du känner din häst bäst, så du får testa lite själv hur mycket du kan lägga på. Om hästen har lång utevistelse i stora hagar är det kanske inte lika viktigt att hålla igång varje dag, annars brukar jag lägga in 1 timmes skritt på "vilodagarna" under tex höst, vinter då de inte får tillräckligt med utevistelse (6 timmar/dygn), Om hästen går på bete nöjer jag mig med att träna 4-5 ggr / veckan. Men det är individen som avgör hur du lägger upp träningen!

Ha en dialog med din hovslagare om hur ni på bästa sätt kan ge din häst komfort, kanske den pga sin patellaupphakning behöver "kilas upp" ?

Jag tror mycket på stretching, både för mig och hästen. Träna din egen kondis, kanske du kan ridträna andras hästar? Annars brukar jag jogga, yoga, träna styrketräning och pilates. Dressyr för hästen i den form och nivå den klarar av i ditt fall, försök få den så liksidig som möjligt och tänk på hur du belastar hästen under ridning. Byt sittben i traven efter varje km.
Kommer inte på så mycket mer just nu, men det viktigaste av allt är väl att man ska ha kul:banana:
Lycka till!

Helt ot från tråden, men norpan jag måste fråga!

Hur tusan får man en häst att orka springa en hel dag när den bara är ute 6 timmar/dygn vinter halvåret? För mig känns det som att man måste träna mkt mer!

Mina är ute som minst 16 h/dygn på vintern, och så fort det torkar upp ute så får de vara ute 24 h/dygn!

Våra hästar i stallet springer både 12 och 16mil på tävling men har drygt 6h i hage under höst/vinter. Står på stall hela året, alltså även vår/sommar. Det är inte hagvistelsen som tränar hästen...:angel:

Det går att träna upp hästar att gå längre distanser trots lite utevistelse, det gäller bara att lägga upp träningen rätt. Däremot tycker jag att så mycket utevistelse som möjligt är bäst, så länge fördelarna väger upp nackdelarna. Där jag hade min häst var det nämligen lervälling under höst/vinter så hästarna drog bara på sig mugg och sköra hovar om de stod för länge i hagen.
Min häst gick på sommarbete så länge som möjligt även under tävlingssäsong, han trivdes bäst då.
Vi red ijuförsig aldrig för placering, bara för att ta oss runt. Vill man att ens häst ska pretera max kanske det är skillnad. Man kanske vill ha koll på att hästen får kraftfoder regelbundet och att den ska få vila på box en del av dygnet.

Nej jag vet att det inte är hagvistelsen som tränar hästen :D

Men man vet ju att man som människa blir trött av att bara vara ute länge om man inte är van, och det är detta jag tänker på. Blir inte hästen det med?

Norpan: Ok, jag har väldigt bra hagar, och det är jag väääääldigt glad för!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka