Grönsaker

L

lala

Jag tycker man ger hästarna så mycket tillskott av alla sorters vitaminer m.m.
Jag har funderat på en sak; kan det inte vara bra att ge hästen olika grönsaker så får den vitaminer därifrån? :P

Sv: Grönsaker

det kanske man kan, men jag tänker bara på allt jobb det innebär att få hem + förvara en massa frukt, känns enklare med tillskott

Ja, men om hästen egentligen inte har någon brist kan man väl ge den någon grönsak då och då? :P

Jag tycker att man skulle kunna ge extra grönsaker och frukt till hästarna. I ett stall där jag var förut fick hästarna alltid en massa frukt och grönsaker i fodret och det var mycket uppskattat.
Dessutom tycker jag att det är betydligt mycket naturligare att ge frukt och grönsaker men det kan ju bli dyrare i längden eftersom det möglar ju ganska snabt och så..:bump:

Det blir nog i längden klart mycket dyrare att ge hästen de vitamin och mineraltillskott den behöver via frukt och grönsaker, samt svårt och kunna räkna och kolla så den får i sig allt den behöver. Dessutom
blir det väldigt svårt om man ska förvara frukten också så att den inte möglar. Dessutom är det individuellt vad hästarna tycker om också. Men lite frukt eller grönsaker kan man väll ge dem ibland, om inte annat som "godis".

Jag tror faktiskt att de allra flesta hästar klarar sig alldeles utmärkt utan alla de vitamintillskott som deras ägare proppar i dem. En bra normal foderstat täcker nog de flesta behov.

Men ge gärna en morot då och då ändå, om pålle vill ha det!

vi ger alltid våra hästar morötter i fodret.
men dom får även vitafor solid som innehåller mineraler o vitaminerdet tycker jag är tillräckligt.
havren o betforen får man inte glömma att den oxå inne håller nyttiga ämnen

Pollan får alltid 4-8 morötter varje dag tillsammans med betforn, men det är den ända "frukt" hon får.
Kan bli ngt äpple ibland också men inte ofta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
494
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka