Gröna pappaer på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KING88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 219
Sv: Gröna pappaer på avkomman?

;)

Vad jag vet så hittade de aldrig den rätta pappan till hästen. Först kollade man alla halvblodsskimlar, sen skimlar av andra raser, och till sist icke godkända skimmelhingstar som fanns någorlunda nära stoets mamma.

Jag tycker att det är skandal att ingen reagerade när hästen registrerades och insåg att stammen var omöjlig!

Jag har bestämt för mig om att det fortsatte att diskuteras om den här hästens papper i ytterligare nummer av tidningen:confused:

Vilka hästraser registrerar man egentligen i ASVH?

Min pålle är halvblod (pappa)/varmblodig travare (mamma) och har vita papper. Jag trodde att det bara var halvblod som reggades där, men jag har fel? :o

De reggar även halvblogskorsningar men de får inte raskod 04 utan 54 eller 59, just nu minns jag inte exakt.

Det kommer jag inte ihåg, men jag har försökt leta upp stoet i blupdatabasen eftersom jag kommer ihåg hennes uppgivna stam, utan att hitta henne.

Jag får väl banka huvudet i väggen och se om någon info trillar ut:D

Jag vet att siffrorna jag skrivit gäller för hästar med raskod 04=renrasigt halvblod. Hur det är för hästar med andra raskoder vet jag faktiskt inte:confused:

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 grönt papper - löpnummer fr.o.m 1001

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001

Raskod 54 gult papper - löpnummer fr.o.m. 1001

Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 grått papper - löpnummer fr.o.m. 8201

Register avd. III

Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.
Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)

Register avd. IV

Övriga hästar av varmblodstyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och anges.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

Från ASVH

Så om trådskaparens sto har ett löpnummer som börjar på 3 kan den inte ha okänd stam?

Raskod, är det dom första två siffrorna i regnr? För där har hon 00.

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 380
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 277
Senast: MaRomer
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: EoG
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 441
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?