Gröna pappaer på avkomman?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KING88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 219

KING88

Trådstartare
Har ett fbl sto e: Strong Statament - Riboboy hon är inte reggad i ASVH. Hon ska betäckas med godkänd hbl hingst. Måste man regga om henne i Asvh för att få gröna papper på avkomman?

Har även ett sto av hbl typ med vita papper utan stam, om man betäcker henne med godkänd hbl hingst, vad får avkomman för färg på pappret då?

Sv: Gröna pappaer på avkomman?

Avkomma till fullblodsstoet och godkänd halvblodshingst ska ge gröna papper.

Stoet utan stam kan inte ha vita papper, de måste vara gråa. Vita papper ges till hästar efter godkänd hingst men med oklart möderne. Förut gavs de till hästar med okänt möderne, idag måste hästen ha en känd morfar och mormorsfar som är av ras godkända av ASVH för att ge vita papper.

Saknar stoet stam och får avkomma med godkänd hingst får avkomman grå papper.

Jag måste bara röra till det lite för dig :devil:

Gråa papper får dom idag när det finns något som inte är godkänt på moderns sida (stammen är känd), jag ringde och frågade eftersom jag trodde förra årets föl skulle få vita och så damp det ner gråa i brevlådan.

Och nu till det roliga. Mamman till ovanstående fölunge har tre avkommor. Stoet har vita papper.
nr 1 Vita papper
nr 2 Gröna papper
nr 3 Grå papper

Alla är reggade i asvh. :D

Är det mig du ska röra till det för eller trådskaparen?

Den info jag gett är från ASVH.

Jag måste bara röra till det lite för dig :devil:

Gråa papper får dom idag när det finns något som inte är godkänt på moderns sida (stammen är känd), jag ringde och frågade eftersom jag trodde förra årets föl skulle få vita och så damp det ner gråa i brevlådan.

Och nu till det roliga. Mamman till ovanstående fölunge har tre avkommor. Stoet har vita papper.
nr 1 Vita papper
nr 2 Gröna papper
nr 3 Grå papper

Alla är reggade i asvh. :D

Vad är det för stam på mamman?

Alla är godkända hingstar som stått i sverige.

Görel: jag tänkte på dig, jag ringde och frågade asvh och tydligen är det gråa papper nu även om det finns full stam, fast på ej godkänd stam då.

Jag har också kollat upp eftersom jag avlar på ett sto med vita papper. De uppgifter jag fått är att om hästen är efter godkänd hingst och har känd pappa och morfar vilka är av ras som är godkänd av ASVH skall avkomman ha vita papper.
Om däremot stammen är för kort blir det grå papper även om pappa och morfar är godkända.

Info om detta finns även i hästpassen.

Men det är vita papper:confused: Då måste det blivit fel någonstans!

Vad ska du betäcka fullblodet med? Det är ett intresant möderne på din häst!:)

Det är inte riktigt bestämt än! Vi ska åka och titta på Looping:confused:

Vet inget om hennes möderne, berätta gärna om du har lust?!!

Ge gärna förslag på hingst oxå!
Hon ser ut som ett typiskt fbl, lite lågställd med regäl bakkärra, bra skritt men lite sämre trav och galopp,lite markbunden.

Om jag fått fram alla uppgifter, dvs mer än de som finns på galoppsport.se så är din märr linjeavlad på Ribot på mödernet. En av världens bästa hästar, som lever lite i skymundan av en annan Frederico Tesio uppfödning vid namn Nearco...

Ribot vann 16 av sina 16 starter som förutom främst ett antal stora Italienska löpningar även tog hem Prix de l'Arc de Triomphe två gånger!

Bland avkommorna hittar du helbröderna Ribocco och Ribero uppfödda i USA och sålda till Europa. De vann Irländska Derbyt 1967 och 1968. Två helbröder, två försök, två segrar.

Tom Rolfe är en annan Ribot avkomma. Han sprang på 32 starter in cirka 671.000$. Hans kanske främsta avkomma är Hoist the Flag som i sin tur blev pappa till Alleged som startade 10 gånger och tog 9 segrar och en andraplats. Han förde även vidare "familjetraditionen" att vinna Prix de l'Arc de Triomphe två gånger!

Riboboy som finns bakom din häst vann sju segrar.

Romulus som oxå ligger bakom mödernet på din häst återigen förutsatt att jag fått fram rätt stam vann sex lopp och var Champion Miler i England.

Det är som sagt var en intressant härstamning och en intressant hingst denna Ribot som lever ett liv i skymundan av många andra storheter.

Looping har jag personligen alltid gillat andra favoriter just nu är de två äntligen i Sverige verkande Jaguar Mail och Alligator Fontaine, men det beror ju lite på vad du vill ha ut av avkomman.

Vita papper ges aldrig till en häst med okänd stam. Det låter som att det blivit fel någonstans:confused:

Tack för ditt svar. Intressant att veta visste inget om det där. Ja det va rätt stam du hittat!

Vill ha en trevlig efterträdare till mina hästar som börjar bli till åren! Tränar och tävlar på lättare nivå i både dressyr och hopp.
Stoet hoppar trevligt och är väldigt hinderklok, men lite bättre gång önskas på avkomman!

Ja du det måste det värkligen:confused: Kan Asvh göra en sån miss? Visst många pass ska göras, men:confused:

Häromåret var det ju ett stort reportage i Ridsport om hästen som reggats med en stam som var genetiskt omöjlig :angel:

Ingen orsak, Looping låter som ett bra val.

Har stoet ett löpnummer som börjar på 6?

Det har hästar med vita papper, raskod-födelseår.-löpnummer, mitt sto har 04-90-6xxx

Häromåret var det ju ett stort reportage i Ridsport om hästen som reggats med en stam som var genetiskt omöjlig :angel:

Jag minns. Det var jag som ställt frågan till Ridsport om nedärvning av skimmelanlaget efter en hetsig diskussion på en fest och ville bevisa att jag hade rätt. Då reagerade en stoägare som hade en skimmel med bruna föräldrar och insåg att något blivit fel.

Du skulle ju inte vara du vännen om du inte var skyldig till så mycket bus här i världen ;)
Blev inte den hästen av med sina papper på något vis i den vevan eller hur var det nu fallet slutade?

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 380
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 277
Senast: MaRomer
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: EoG
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 441
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?