Sv: Gröna pappaer på avkomman?
Om jag fått fram alla uppgifter, dvs mer än de som finns på galoppsport.se så är din märr linjeavlad på Ribot på mödernet. En av världens bästa hästar, som lever lite i skymundan av en annan Frederico Tesio uppfödning vid namn Nearco...
Ribot vann 16 av sina 16 starter som förutom främst ett antal stora Italienska löpningar även tog hem Prix de l'Arc de Triomphe två gånger!
Bland avkommorna hittar du helbröderna Ribocco och Ribero uppfödda i USA och sålda till Europa. De vann Irländska Derbyt 1967 och 1968. Två helbröder, två försök, två segrar.
Tom Rolfe är en annan Ribot avkomma. Han sprang på 32 starter in cirka 671.000$. Hans kanske främsta avkomma är Hoist the Flag som i sin tur blev pappa till Alleged som startade 10 gånger och tog 9 segrar och en andraplats. Han förde även vidare "familjetraditionen" att vinna Prix de l'Arc de Triomphe två gånger!
Riboboy som finns bakom din häst vann sju segrar.
Romulus som oxå ligger bakom mödernet på din häst återigen förutsatt att jag fått fram
rätt stam vann sex lopp och var Champion Miler i England.
Det är som sagt var en intressant härstamning och en intressant hingst denna Ribot som lever ett liv i skymundan av många andra storheter.
Looping har jag personligen alltid gillat andra favoriter just nu är de två äntligen i Sverige verkande Jaguar Mail och Alligator Fontaine, men det beror ju lite på vad du vill ha ut av avkomman.