Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

vippan

Trådstartare
Har kört fast och hoppas på lite hjälp... :idea: Jag kompletterar sonens matburkar med lite egna puréer och vill då göra lite mer åt gången och frysa in!
Vad kan man mixa och sedan frysa utan att det blir konstigt när man tinar upp det? Det enda jag har gjort mos på är morot, äpple och päron. Skulle vilja utöka med lite andra sorter...
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Jag tycker det mesta går att frysa utan att det blir konstigt, utom potatis. Själv har jag fryst in puré på morot, palsternacka, kålrot, jordärtskocka, avokado, champinjoner, ärtor, majs, blomkål, broccoli, katrinplommon, aprikos och fikon. Fruktpuréerna gjorde jag genom att lägga torkad frukt i blöt och sen mixa.
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Allt går att frysa.... ;) om man låter det tina i kylen under natten är det inte konstig konsistens då man micrar det dagen efter :idea:
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Det går att frysa potatispuré, men då ska det inte vara ren potatispuré.
T.ex om du blandar med palsternacka eller morot osv. går det bra.
Och tinar i kylskåpet under natten, då ska det inte vara någon fara med konsistensen.
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Det är nog så att jag har tinat direkt i micron och då har det blivit så konstigt... det gäller att ha lite framförhållning med andra ord!
Ska handla lite "roliga" saker idag så får vi se hur det blir! :banana:
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Jag brukar köpa färska grönsaker och rotsaker som t.ex morot, broccoli, blomkål, majs, ärtor mm.
Sen kokar jag det mer än om jag ska äta det, sen blandar jag ihop det och mixar till en puré.
Jag brukar fylla muffinsformar av papp (det blir en lagom portion tycker jag) och styckefrysa innan jag lägger ihop dom i en låda eller påse = lätt att ta fram.
Glöm inte att spara vattnet som du kokar grönsakerna i. Dels kanske du vill göra purén lösare eller också så har du jättefin grönsaksbuljong att göra sås på :idea:
Mvh // Scata
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Det var ju smart att göra en mix av olika grönsaker! Det ska jag göra. Fryser du i vanliga typ pappersbullformar? De blir inte uppblötta då eller är det tjockare formar?
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Det var ju smart att göra en mix av olika grönsaker! Det ska jag göra. Fryser du i vanliga typ pappersbullformar? De blir inte uppblötta då eller är det tjockare formar?

Vi fryser in i vanliga muffinsformar, såna i papper tror jag.
Smartast är att ta flera lager. Jag fick ta 2-3 lager för att det inte skulle rinna.
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Jag såg att du redan fått ett svar på detta, men jag tar faktiskt bara en form (i papper). Fast jag gör inte purén så lös, utan det blir nästan som äggröra i konsistensen (fast helt slät förståss).
Den blir ändå lite blötare när man tinar upp den (särskillt om man tinar i micron...).
Min lilleman uppskattar de blandade puréerna bäst, jag gjorde "rena" ibörjan men det gillade han inte. Han är fortfarande skeptisk mot potatismos :crazy:
 
Sv: Grönsaks - fruktpuré som kan frysas

Jag lät frukten stå i blöt i kylen över natten. Antagligen kan man låta det stå kortare tid om man häller på kokande vatten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 248
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Sar
·
F
Trav Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: Framtiden
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 423
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp