Grodor/paddor och dammfråga

Asa_S

Trådstartare
Vi har en groda eller padda boende under en planka bredvid trädgårdslandet (åtminstone hade vi det tills vi startade gräsklipparen) och eftersom de äter sniglar (väl?) slog det mig plötsligt att vi kanske borde planera in en damm och ett grodskydd vid trädgårdslandet när vi nu utökar det. Det blir tyvärr inte plats för någon stor damm men idealet hade ändå varit att kombinera det med ankor och gödselvatten till trädgårdslandet. Vår förra ankdamm som bestod av en grop fodrad med presenning gillades av grodor/paddor men inte av ankorna. Stördes inte av lukt från den men eftersom denna damm hamnar lite närmare uteplatsen vore det bra om den inte stinker... tror tyvärr inte vi kan fixa rinnande vatten. Räcker det att gräva en grop och klä med betong tro eller spricker den under vintern även om man tömmer den (vi har tjäle)? Hur liten kan man göra den utan att den blir för liten tror ni? Om man gör den i betong och planterar en pil bredvid, kommer rötterna då att ta sönder betongen?

Sv: Grodor/paddor och dammfråga

Betong är nog vanskligt det tenderar att börja läcka. Det finns ju mängder av små trädgårdsdammar man kan köpa färdiga (i plast), man kan även klä kanterna på sin grop med dammduk eller lera (om man har tillgång på det). För att få syresättning i vattnet och motverka lukt så är det lämpligt med en pump som pumpar runt vattnet den kan man fiska upp på vintern så den inte fryser. Det är bra om dammen är skuggad för då växer den inte igen av alger och liknande.
Om det känns lite mycket kan man ju alltid ställa ut lite fågelbad eller gjuta ett lite störrefågelbad som man sedan tömmer och vänder uppochned på inför vintern så det inte fryser. Paddor gillar hålor och lövhögar att krypa in i. Att ha paddor i trädgården tyder också på att man har en frisk trädgård utan stora mängder kemikalier eller andra konstigheter.

Såg något trädgårdsprogram på tv där en tant hade anlagt en trädgårdsdamm med hjälp av lastbilspressenning eller vad det heter (sådant de sveper om lastbilarna istället för riktiga väggar).

Tack för era svar! Gick ut och tittade kritiskt på mina tilltänkta platser och insåg plötsligt att ingen av dem egentligen var tillräckligt bra, så damm av ankdammsstorlek får nog anstå. Tyvärr har vi nog skrämt bort paddan med gräsklipparen för vi har inte sett den på ett tag och senaste skörden jordgubbar var rätt snigeläten så nu är jag verkligen angelägen om att få till åtminstone någon sorts padd-pöl med boende i trädgårdslandet. Lutar starkt åt att antingen gjuta eller ev försöka hitta någon barnpool i gjuten plast och försöka få till någon hydda i mitten för att skydda från rovdjur...

Höns tror jag käkar snigelbarn på våren. Annars får du börja plocka sniglarna för hand (med något på handen) valfri avlivningsmetod finnes. Det finns en uppsjö av metoder att ha ihjäl fanskapen.

Höns bajsar överallt ;)
Paddor är trevliga trädgärdsdjur och snigelätare - och de kan blir VÄLDIGT gamla; 35-40 år.

Lite OT kanske men jag måste fråga.

Käkar paddor de här sniglarna med skal också?

Vi har 100-tals av dem i trädgården nämligen...... :crazy:

Lite OT kanske men jag måste fråga.

Käkar paddor de här sniglarna med skal också?

Vi har 100-tals av dem i trädgården nämligen...... :crazy:

Såna sniglar är ju bra. Det är bara den spanska skogssnigeln (och korsningar med den) som äter upp allt grönt.

På vilket sätt är de bra?
Och är du säker på att de inte äter på blad de också?

För de klättrar massor i min häck, och jag tvivlar ju på att det är för att de inte äter mina blad....

Jag VET att de med skal äter blad.

Jag har massor massor i min trädgård och absolut inga andra sniglar. Sallad, bönor och mangold är illa åtgågna.

De är fina, men det är inte roligt när det är sniglar precis överallt. Det krasar när man trampar på dem :(

Jag har gott om grodor och dessutom ett par stora vackra kopparödlior. Förhoppningsvis äter de sniglarna.

Jo de äter också växter (men vissa lever på döda djur/växter) men de äter inte upp allt, som spanska skogssnigeln gör.

Jo de äter också växter (men vissa lever på döda djur/växter) men de äter inte upp allt, som spanska skogssnigeln gör.
Har man flera hundra i trädgården så äter de kanske inte allt, men alldeles för mycket för min smak... ;)

Någon som vet hur man får bort dem? Vi har massa skog precis utanför som de jättegärna får flytta ut till ;)

Om man kan locka till sig igelkottar så äter de väl sniglar. På tal om ekologiska system och balans är det konstigt att inte djur som äter sniglar blir vanligare med tanke på utbudet. Jag har en känsla av att jag oftare såg igelkottar när jag var liten än nu.

Eller kanske man kan bära bort sniglarna?

Igelkottar är nog inte möjligt här tyvärr. Vi har stängsel runt om hela tomten.. Annars hade jag gärna haft dem här :D

Vi har extremt mycket grodor/paddor. Du kan få typ 20 av mig så kanske nån vill bo kvar i din trädgård ;)

Vi har faktiskt en del (mini) paddor här redan ;) De stora ser man någongång, men väldigt sällan tyvärr...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka