Grodor/paddor i massor på vägen!!

kopparberg

Trådstartare
Varma höstar när det regnar och är mörkt, så är asfaltsvägarna där jag bor översållade med grodor/paddor! :crazy:
Ngn som vet varför? Det är halvdöda paddor som körts över, utmosade stendöda paddor och x antal som fortfarande lever. I hundratals stundtals! :crazy:

Ngn som vet varför de ger sig upp på vägen under just de förhållandena?

Jag har frågat denna fråga två ggr förut på forumet, men båda gångerna har forumet kollapsat, så jag har inte hunnit få svar! Få se vad som händer nu, blir jag skuld till Bukefaloskollaps?! :angel:

Sv: Grodor/paddor i massor på vägen!!

Jag vet inte varför de envisas med att hoppa upp på vägen. Brukar få köra slalom hem när jag kör hem på kvällen. Kan det vara för att det är lite varmare på vägbanan?

Kan det vara blivande prinsar? Som väntar på att bli kyssta?

Dom börjar alltid att vandra vid regn. Varför vet jag faktiskt inte.

Vet inte om det har att göra med att asfalten håller värmen längre än omgivande terräng.

Den frågan har jag också undrat över... Jag hatar att köra över de stackrarna så min bil går aningen vingligt när jag ska till stallet... :o :p

Men tror du inte att det är för att vägbanan är varmare än "terängen" och de söker sig dit därför??

Clintan skrev:
Vet inte om det har att göra med att asfalten håller värmen längre än omgivande terräng.
Fast där vi bor har vi ingen asfalt på vägarna, en liten enskild väg. De verkar inte spela någon roll för vi har också paddor i 100tal, precis enligt trådskaparens beskrivning! Våra vägar är verkkar bestå av sand liknande preparat, man ser iallafall inte sten och likn.

Vägbanan är mörkare än omgivande terräng och ackumulerar solvärmen därför samlas groddisarna på vägarna i slutet av sommaren.

Jag tänkte just fråga om det råkar vara så att du är bosatt nånstans längs gråbovägen, för herrejistanes vad det hoppar över den vägen när det regnar!

Precis som en del andra kör jag lite vingligt när de små liven kommer skuttande. :crazy:

Oj! Jag har inte sett en enda groda. Undrar om jag har mosat alla eller om de har haft vett att hålla sig undan när jag är ute på vägen?

hehe, du har nog haft tur!
De brukar dyka upp när det är sånt där riktigt pissregn, men forfarande ganska varmt ute. Var nog en vecka sedan sist jag kryssade mellan paddorna...

Dropdead skrev:
Jag tänkte just fråga om det råkar vara så att du är bosatt nånstans längs gråbovägen, för herrejistanes vad det hoppar över den vägen när det regnar!

Precis som en del andra kör jag lite vingligt när de små liven kommer skuttande. :crazy:

Huuua ja*brrrr*

Glömmer nog aldrig första gången jag råkade ut för det fenomenet, på Rågårdsvägen, en tvärväg till Gråbovägen.

Det duggregnade och hela vägen rörde sig av alla grodorna :crazy:

Det påminner mig lite om den där filmen (åååh, vad heter den nu igen?) när det trillar paddor från skyn. Det där bibliska budskapet man inte riktigt fattar om man inte läst bibeln. :angel:

...Fast istället hoppar paddorna över vägen. :p

I Tyskland sätter de upp skydd vid vägarna (ser ut som pyttesmå vindskydd) och har tunnlar under vägen. Därför har jag trott att det är förflyttningen som är hela grejen. De vill över på andra sidan, och om det inte finns skydd och tunnlar korsar de vägen. Men de kanske egentligen bara vill upp på vägen?

Då hade du fått gråta oavbrutet i höst! :D
Jag försöker väja så gott det går, men jag har efter att ha haft ihjäl den 100 första blivit avtrubbad. Eller hur man uttrycker det?!

Jag får intrycket att de vill upp på vägen.
Det finns "gångtunnlar för grodor" även i Sverige. Ngn tågbana som byggdes för ngt år sedan hade i ritningarna "tunnel för övergång av grod och övriga kräldjur". :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka