Grodor/paddor i massor på vägen!!

Sv: Grodor/paddor i massor på vägen!!

Kanon! Äntligen fick jag veta! :D :bow:

När det varit som värst, då kände jag att köttlukten från grodorna drog in i bilen! :crazy: Uäck! Så många var det som låg mosade på vägen!

Hej! :)
Detta fenomen förekommer hos oss också! Ni kulle se min dotter när hon ska förflytta sig till stallet (till fots) som ligger ca. 200 meter från bostaden en mörk och blöt höstkväll! :eek: :eek: :eek:
Jag har också funderat på detta fenomen och min teori är att de passar på att förflytta sig när det är blött. De är väl ganska beroende av att det alltid är fuktig har jag för mig.
Mvh. Camilla

Uäck att gå på dem! :crazy:

De är inte så lite märkliga, de verkar inte rädda för ngnting! :confused:
De knallar rätt mot bilen som kommer mot dem, de flyttar sig inte alls!
Vetja om de är giftiga, så de har instinkten att inget djur ändå vill äta dem?
Lite trist inställning för dem i så fall när det gäller bilar och de sitter mitt på en väg! :D

kopparberg skrev:
Då hade du fått gråta oavbrutet i höst! :D
Jag försöker väja så gott det går, men jag har efter att ha haft ihjäl den 100 första blivit avtrubbad. Eller hur man uttrycker det?!

Dumma Kopparberg, det är ju därför det finns så få prinsar nuförtiden, du har ju haft ihjäl dem alla på grodstadiet :mad:

havreflinga skrev:
I Tyskland sätter de upp skydd vid vägarna (ser ut som pyttesmå vindskydd) och har tunnlar under vägen. Därför har jag trott att det är förflyttningen som är hela grejen. De vill över på andra sidan, och om det inte finns skydd och tunnlar korsar de vägen. Men de kanske egentligen bara vill upp på vägen?

Alltså borde det finnas fler prinsar i Tyskland :idea:

De ska ju gå från sida till sida för att hitta någonstans att bo i vinter, på våren gör de ju samma sak fast då ska de till vattnet och göra fler små söta amfibier

:devil: :devil: :devil:
Men nästa gång kan jag plocka upp ett tjog "prinsar" och komma hem till dig med dem! :idea:
Bara du lovar jag får vara med och kolla när du ska pussa dem! :D

Men det märkliga är att de är ju på vägen i sådana massor när det är regn och mkt varm höst.

Vi har alltid massor med paddor på vägen till stallet o i hagarna. Det har hänt mer än en gång att jag har fått peta ut paddor från under bilen innan jag ens kan köra från stallet. Men ute på asfaltsvägen är det ju bara att köra slalom så gott det går.

Vi har dessa padd-attacker varje år, men häromdagen var första gången nånsin jag sett en skata vara ute o fiska paddbebisar! Det har jag länge undrat över varför det inte är nån som tar dem. Är de kanske den typen av padda vars "kropps-slem" smakar illa? Har ni sett fåglar festa på paddorna nån gång?

Jag har inte sett fåglar äta på paddorna. Men å andra sidan så är det ju när det är mörkt jag sett dem på vägen, och då sover (eller vad de nu gör?!) ju fåglarna. För man ser ju mkt sällan fåglar när det är mörkt.

Men likresterna av paddorna är ju borta om man åker samma väg dagen efter, så ngt måste ju ha käkat upp det?!

Paddor utsöndrar ett sorts gift när man tar i dom. Helt ofarligt för oss men smakar illa. Djur som försöker ta en padda får giftet i munnen och tror att det är farligt och släpper paddan. Väldigt effektivt skydd!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka