"Grodögon" = glosögon?

Sv: "Grodögon" = glosögon?

Ibland tycker jag att sk utåtstående ögon kan minska ganska betydligt när/om hästen ifråga faller till ro och blir trygg i sig själv.
När dom är spända tycks det mig som om de spärrar upp ögonen mer, och på det viset förstärker "grodögonen"...

Förmodligen handlade det om något helt annat i Naffas fall, det låter som en mkt spännande o svårlöst gåta.:D

Läskigt, men intressant! ;) Säg till om du får svar på gåtan någon gång.

Hästen ifråga hade utstående ögon, och man såg lite ögonvitor. Men när jag jämför bilderna på honom med bilden i den här tråden så ser det inte likadant ut. Den hästen jag tittade på blottade ögonvitorna rätt mycket (mer än "normalt") när han rörde på ögonen, men inte särskilt mycket när han bara blickade rakt fram.

Ska höra med ägaren om det finns någon förstorad sköldkörtel, men jag kan inte påstå att jag kände nåt suspekt själv. Hästen är inte mager, men matfixerad, tja... Det är en ponny! ;)

Min hingst, (shetland) har utstående ögon och visar ögonvitorna. Ungefär på samma sätt som ovanstående förklarar.

Han har inget tiger-anlag (han är ju shettis;)) Inga konstiga knölar...
Lägger in en bild så får ni "scanna av" honom:laugh

23714808.jpg

nähä, funka inte...:confused:
provar igen då

23714808.jpg

blidde bara en liten bild ju

Hur stor är bilden på din dator? Antal pixlar?

storlek 2.17 mB... ? Totalt ovetande, vad innebär det då?

Hästen ifråga hade utstående ögon, och man såg lite ögonvitor. Men när jag jämför bilderna på honom med bilden i den här tråden så ser det inte likadant ut. Den hästen jag tittade på blottade ögonvitorna rätt mycket (mer än "normalt") när han rörde på ögonen, men inte särskilt mycket när han bara blickade rakt fram.
Det behöver ju inte bero på utstående ögon utan kan lika gärna orsakas av en "liten iris"...
SÅ hade mitt hbl-sto, visade mycket ögonvitor bara för att iris var liten.

Visst, fast hans ögon stod verkligen ut, utan tvekan.

inte alls samma sak

utstående ögon är utstående ögon och inget annat

Glosögon är när senhinnan är opigmenterad, om jag minns rätt.
Och glasöga när hela ögat är blått.

Enligt boken "hästens färger" så betyder ordet glosögd, att ögonen står ut ur ögonhålan, har alltså inget med pigment att göra;)

Enligt boken "hästens färger" så betyder ordet glosögd, att ögonen står ut ur ögonhålan, har alltså inget med pigment att göra;)

Så är det, men lik förbaskat är glosögd enligt svensk färgterminologi (SH´s nomenklatur) lika med vit bindhinna (senhinna).

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
612
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 825
Senast: 13579vas
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
643
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka