Sv: Grisepass

Det är när hästen inte riktigt töltar eller travar. Vet ej hundra hur det ser ut och om all grisepass ser likadan ut, men känner gör man att det inte är tölt...

Det är inte säkert att man känner skillnad.

Grisepass är... Som flygande pass fast utan sväv, långsammare och inte önskvärt ;) Äsch, jag förklarar inget bra men samma sidas ben rör sig samtidigt.

Men :confused: Vad är den stora skillnaden på tölt och grisepass då?

Här ser man tydligt att det är grisepass ( samma sidas ben kommer att landa ungefär samtidigt, vilket är lätt hänt om hästen är på framdelen )

oktoberfoto07.jpg

Hmm.. Så grisepass är som tölt fast med svävmoment? :bump:

Nej utan svävmoment, tänk dig en kamel som springer så vet du vad grisepass är...
173%20-%20Kamel%20bei%20Lager.jpg

Nej, grisepass är som PASS men utan svävmoment! ;) (tölten saknar svävmoment då MINST ett ben är i marken hela tiden) Samma sidas benbpar rör sig parallellt till skillnad från i traven för där rör sig benen lateralt. (höger fram och vänster bak går ner samtidigt osv.)

Tölt ligger så att säga mitt emellan pass och trav på skalan, den är fyrtaktig till skilnnad från passen och traven som är tvåtaktig och hästen rör benen i samma ordning som när den skrittar!

Ungefär ALLT ;)

Tölt är för det första inte tvåtaktigt. För det andra har tölt inte något svävmoment. För det tredje går benen lika som i skritt i tölt, och det gör de inte i pass.

Det finns jättebra gångartsskolor, tror de finns länkade någonstans här på buke. Leta lite så kanske du hittar något, jättebra och nyttigt :)

Lena Lennartsson har en otroligt bra sida där man kan se och lära om gångarterna. Kan ej adressen riktigt men sök på landsberga islandshästar så kommer du dit.

Tölt = 4-taktig gångart, minst 1 ben i marken hela tiden. Även kallad "flygande skritt".

Pass = 2-taktig gångart med svävmoment. Höger sida i - sväv - vänster sida i osv... Känns väldigt studsigt för ryttare, som "slängtrav" (ifall du ridit travhästar, typ som monté), med en bra passhäst går det ungefär lika fort som galopprace.

Grisepass = icke önskvärd gångart som hästen ägnar sig åt istället för ren tölt. Det går ungefär lika fort som trav och är en gångart utan det sväv-moment som finns i ren pass. Grisepass kan vara ganska bekvämt och man vaggar då som ryttare från sida till sida medan man i tölten sitter tämligen stilla. Fast detta ska man inte ta som en absolut sanning. På min häst sitter man tämligen stilla i grisepass och rör sig aningens mer i tölt, fast mjukare liksom. Känslan är svår att beskriva.

Hehe okej jag får väl försöka filma när jag rider så får ni säga om det är grisepass eller vanlig tölt.

Men hästen jag rider har väldigt fina gångarter och när jag töltar sitter jag väldigt still. Så det kanske är tölt? :) :bump:

..::*Ida*::.. skrev:
Hehe okej jag får väl försöka filma när jag rider så får ni säga om det är grisepass eller vanlig tölt.

Men hästen jag rider har väldigt fina gångarter och när jag töltar sitter jag väldigt still. Så det kanske är tölt? :) :bump:

Ja eller så har du en häst som min. Mina instruktörer rider hästen i tölt med vinkellyft i bästa fall, men när jag sitter upp så grisepassar han glatt. :angel: :D Min häst är en lurendrejare av hög nivå, flera väldigt duktiga ryttare har tyckt att han töltat när han gått i ren grisepass...

Filma på du! Du kan förmodligen se skillnaden själv så du kanske inte ens behöver oss för att bedöma det hela. Passtakt är det lättaste att se.

När jag hade ägt min häst i 2 veckor tyckte jag han gick jättefint i tölt med ryggaktion och allt. Skritt, trav och galopp var inga problem tyckte jag (möjligen lite 5-gångs-taktig i hörnen när jag galopperade) så jag var jättenöjd och kallade ut mina okunniga föräldrar och deras digitalkamera. Efter en videosekvens och ca 10 foton när vi red på ridbanan i det jag ansåg vara välbalanserad tölt, trav och skritt så ringde jag tränaren vi har i stallet i smått panik för att få hjälp...:D Första lektionen är etsad i mitt minne för alltid. Jag försökte förtvivlat (=slitande i innertygel) få pålle att gå på en prydlig högervolt i tölt. Hästen gick i ren grisepass, visserligen åt höger men det var mest för att han är så snäll och svängde när det kom något i vägen. Tempot hade jag ingen som helst kontroll över.

Från detta har min tränare lyckats skapa en någorlunda balanserad ryttare som åtminstone kan styra sin häst dit hon vill någorlunda i det tempo hon vill... I bästa fall lyckas vi skapa något som kan kallas tölt också.:angel: Wow säger jag bara - det har hänt en del på 1,5 år!:bow: ;)

Skrauti skrev:
Nej utan svävmoment, tänk dig en kamel som springer så vet du vad grisepass är...
173%20-%20Kamel%20bei%20Lager.jpg

Då vet jag en häst som går nästan likadant! Min kusins 25åriga isis är ofta så och det behövs någon som kan för att kunna få henne att tölta.
Jag har töltat på henne ett par steg, men det var tillräckligt för mig att känna mig nöjd.

Men då måste jag fråga en sak till;

Är det bara 5-gångare som kan gå i grisepass? Har för mig att tölten också kan bli grisepass? :confused:

Freyr skrev:
nej, även rena fyrgångare kan gå i grisepass.

/Malin

Okej, läste nämligen i en tidning att om hästen inte gick i ren pass så var det grisepass.. :confused:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
280
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka