Sv: Grisepass
..::*Ida*::.. skrev:
Hehe okej jag får väl försöka filma när jag rider så får ni säga om det är grisepass eller vanlig tölt.
Men hästen jag rider har väldigt fina gångarter och när jag töltar sitter jag väldigt still. Så det kanske är tölt?
Ja eller så har du en häst som min. Mina instruktörer rider hästen i tölt med vinkellyft i bästa fall, men när jag sitter upp så grisepassar han glatt.
Min häst är en lurendrejare av hög nivå, flera väldigt duktiga ryttare har tyckt att han töltat när han gått i ren grisepass...
Filma på du! Du kan förmodligen se skillnaden själv så du kanske inte ens behöver oss för att bedöma det hela. Passtakt är det lättaste att se.
När jag hade ägt min häst i 2 veckor tyckte jag han gick jättefint i tölt med ryggaktion och allt. Skritt, trav och galopp var inga problem tyckte jag (möjligen lite 5-gångs-taktig i hörnen när jag galopperade) så jag var jättenöjd och kallade ut mina okunniga föräldrar och deras digitalkamera. Efter en videosekvens och ca 10 foton när vi red på ridbanan i det jag ansåg vara välbalanserad tölt, trav och skritt så ringde jag tränaren vi har i stallet i smått panik för att få hjälp...
Första lektionen är etsad i mitt minne för alltid. Jag försökte förtvivlat (=slitande i innertygel) få pålle att gå på en prydlig högervolt i tölt. Hästen gick i ren grisepass, visserligen åt höger men det var mest för att han är så snäll och svängde när det kom något i vägen. Tempot hade jag ingen som helst kontroll över.
Från detta har min tränare lyckats skapa en någorlunda balanserad ryttare som åtminstone kan styra sin häst dit hon vill någorlunda i det tempo hon vill... I bästa fall lyckas vi skapa något som kan kallas tölt också.
Wow säger jag bara - det har hänt en del på 1,5 år!