Grisepass hos unghäst?

I

izza

Hjälp! Jag har en unghäst, har ridit honom förra året lite under sommaren, han har sedan fått stå fram till nu pga graviditet hos mig. :o
Har nu satt igång honom, det går bra, han lyssnar på framåt och stanna, kan även gå på volten. Men.. så fort vi ökar takten från skritt så är det bara grisepass. Kan inte få honom i någon annan gångart, galopp kan han i en rejäl uppförsbacke annars går det inte. :cry:
Min fråga är nu, ska jag låta honom grisepassa och ha en glad häst som går framåt eller ska jag försöka göra något åt det hela? Min tanke är annars att jag rider honom, ca 4 g/vecka, ut i skogen 3 av 4 gånger, springa över bla skogsstigar och se om traven kommer. 1 gång i paddock där jag gör ungefär samma sak. Eller vad har ni för råd? :confused:

Sv: Grisepass hos unghäst?

Ett råd är att longera honom med cavalettibommar på marken....bland annat...för att hjälpa honom hitta traven...har mer tips men måste kila nu...

Sv: Grisepass hos unghäst?

Jag har en sådan som jag red in för några år sedan, provade ALLT (ridning i ojämn terräng, longering med bommar, tunga boots, tunga skor OCH boots osv) Sen slutade jag bekymmra mig över traven och började koncentrera mig på tölten, kan tillägga att förutom problemet med att hon inte kunde trava (travade heller ALDRIG i hagen) var hon mycket okoplicerad i inridning, fattade snabbt alla hjälper och så. Jag kortade upp henne och red kort tölt (alternativet var ju att rida henne lång i grisepass) och från den "jobbiga" korta tölten hoppade hon till slut ned i trav. Det tog några månader....Galopp är också himla bra. Idag travar hon oftare när man rider än när hon springer i hagen, på långturer när hon springer i hjorden travar hon ibland men inte alltid, som handhäst grisepassar hon oftast. Hon har däremt en jättefin tölt. Det konstga med henne är att hon inte är stel på något sätt, mjuk både i rygg och hals och med fin framåtbjudning. Definitivt en av de underligaste hästar jag någonsin ridit in.

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 841
Senast: banani
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025