Grisar i stallet?

Sv: Grisar i stallet?

Ingen aning vad de reagerar på, men reagerar, det gör dom. De av grannarnas hästar som tvärvänt o stuckit är de horsemanship tränade westerngänget, verkar stencoola för övrigt. Jag får hem min åring idag. Han är van vid kor. Han kommer gå i hagen jämte grisarna och getterna. Får se hur han reagerar.
 
Sv: Grisar i stallet?

Ingen aning vad de reagerar på, men reagerar, det gör dom. De av grannarnas hästar som tvärvänt o stuckit är de horsemanship tränade westerngänget, verkar stencoola för övrigt. Jag får hem min åring idag. Han är van vid kor. Han kommer gå i hagen jämte grisarna och getterna. Får se hur han reagerar.

Har också stött på detta med att hästar är rädda för eller ogillar grisar. Speciellt vildsvin - som de väl har "anledning" att vara rädda för. Men har också erfarenhet av gårdar som har både hästar och grisar utan problem. Kanske har det att göra med hur vana hästarna är vid grisar eller vad det är för sorts gris? Om de luktar mer eller mindre som vildsvin (enligt hästen)?
 
Sv: Grisar i stallet?

Har också stött på detta med att hästar är rädda för eller ogillar grisar. Speciellt vildsvin - som de väl har "anledning" att vara rädda för. Men har också erfarenhet av gårdar som har både hästar och grisar utan problem. Kanske har det att göra med hur vana hästarna är vid grisar eller vad det är för sorts gris? Om de luktar mer eller mindre som vildsvin (enligt hästen)?

Det är en ren vanesak. Våra hästar här på gården har aldrig varit rädda för grisar och här har funnits både stora grisar av vanlig bondetyp och så minigrisar, och linderödsgrisar och dessutom Fauna som var vildsvinskorsning ( 75% linderöd).

De reagerar inte heller för vildsvin nåt särdeles, kan ju bero på att de sommartid går i stora naturhagar så de är vana vid vilda djur.
 
Sv: Grisar i stallet?

De hade grisar där min pålla stod i somras. Jag har aldrig sett henne så rädd som första gången hon såg dem, men efter ett tag blev de kompisar. Där gick grisarna lösa på gården på dagarna så man lämnade grejer framme på eget bevåg. En dag hängdes min sadel på kanten på en låg ponnybox och då passade de på att käka på sadelgjordsstropparna :p
 
Sv: Grisar i stallet?

Jag hade inte haft några problem med grisar däremot började min häst lukta väldigt mkt getabock (inte en trevlig lukt!) då han stod bredvid getter ett tag i mitt förra stall.
 
Sv: Grisar i stallet?

Hade ett vildsvin i en box i några dagar av olika anledningar.

Hästarna vägrade gå in i stallet. :D Livrädda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 022
Senast: mars
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 957
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 144
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp