Gripa från backen? -HJÄLP!!

L

liten82

När jag fick hem Lewa så hade hon inget intresse för leksaker/föremål överhuvudtaget.
Vi har kommit så långt att hon gärna sitter med ett föremål (trasa, apport eller pinne) i munnen och släpper inte förrän jag säger "tack".

Om jag lägger ut föremålet så springer hon även dit och puttar på saken med nosen upprepade gånger.
Hon kommer också med föremål till mej, om jag sätter henne med ngt i munnen och kallar in så kommer hon så fint så :)

Men nu vill jag att hon också ska ta upp den.. Hur att göra?

Hon tar den från min hand vart jag än håller föremålet (nära backen, högs upp osv), men så fort det inte ligger i min hand så bara puttar hon.
Om jag försöker vänta ut henne så ledsnar hon och går och lägger sej.

Ska jag börja lägga föremålet i handen på golvet för att sedan succesivt ta bort handen?
Andra förslag?

Eftersom att hon inte gärna jagar saker så hjälps det inte att dra föremålet i ex. snöre- har testat.

Hon tycker att det är jätteskojj när jag tar fram klickern och ett föremål, då vill hon gärna vara med och "leka", så det sitter helt enkelt i att hon inte förstår vad det är hon ska göra!??!

Nu har vi inte tränat på det här så himla länge, men jag är rädd för att om jag fortsätter att belöna att hon bara puttar på föremålet så fastnar vi där i momentet och det blir bara svårare att komma längre!

Så, någon som har tips?!

Sv: Gripa från backen? -HJÄLP!!

jag klickade allt intresse för föremålet lääänge, dvs även att hon använde tassarna och bara duttade med nosen. sedan väntade jag. tappade hon intresse började vi om igen med att klicka intresse. för mig är intresse a och o. är de tillräckligt intresserade kan man också snart räkna med att de börjar testa med olika beteenden. fast kanske vågar hon inte än?

ps ska uppf verkligen avla på tiken?

jag klickade allt intresse för föremålet lääänge, dvs även att hon använde tassarna och bara duttade med nosen. sedan väntade jag. tappade hon intresse började vi om igen med att klicka intresse. för mig är intresse a och o. är de tillräckligt intresserade kan man också snart räkna med att de börjar testa med olika beteenden. fast kanske vågar hon inte än?

ps ska uppf verkligen avla på tiken?

Jo, jag får nog fortsätta så.
Och fortsätta att träna in "ta den" som jag ger som kommando nu när hon ska gripa, så kanske hon till slut förstår att "ta den" gäller även om den ligger på backen!
Hon har redan haft 2 kullar med jättetrevliga valpar.
Den ena kullen är runt 2år nu och alla valpar är jättetrevliga och de flesta har visat upp "framtassarna" på lydnads och bruks planen!

Hon har redan haft 2 kullar med jättetrevliga valpar.
Den ena kullen är runt 2år nu och alla valpar är jättetrevliga och de flesta har visat upp "framtassarna" på lydnads och bruks planen!

Jag undrade detsamma i en tidigare tråd, men där svarade du aldrig. Kanske inte såg..

Hur som helst, jag tycker det är lite märkligt att uppfödaren väljer att avla på henne eftersom hon verkar ha så lite arbetsvilja. Med tanke vad det är för ras ändå. Men tur då att valparna blivit lyckade ändå, det känns dock lite som en chansning när man väljer en sådan tik.

Kul att det går bättre med föremålen!!:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag undrade detsamma i en tidigare tråd, men där svarade du aldrig. Kanske inte såg..

Hur som helst, jag tycker det är lite märkligt att uppfödaren väljer att avla på henne eftersom hon verkar ha så lite arbetsvilja. Med tanke vad det är för ras ändå. Men tur då att valparna blivit lyckade ändå, det känns dock lite som en chansning när man väljer en sådan tik.

Kul att det går bättre med föremålen!!:)

Anledningen till att hon inte har något föremålsintresse är nog att ingen någonsin har lekt/tränat det med henne.
Däremot har hon jobbat som vallhund och är en mycket duktig sådan :)
Sedan HAR hon arbetslust och är smart som få, det är bara det att hon fram tills nu inte vetat om hur skojj det är att träna ;)
Sen finns det andra faktorer som jag tror spelar in också!

Jag förstår vad du menar! Men jag har fått uppfattningen att det inte bara är föremålsintresset som brister, utan annat också?
Men det är klart, det finns ju massor av faktorer som avgör, precis som du säger. Skönt att höra att hon är en bra vallhund iaf!;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka