Så hon är även elak när du ska hoppa upp på henne?
Är det bara när du rider henne som hon inte gör något elakt? <- Är det så illa så skulle jag låta hästen vila från ridningen i väntan på att reder ut situationen, bit för bit, steg för steg. Det verkar som du har mycket att nysta i.
Det tar TID att lära känna en häst och det kan ta tiiiiid att få förtroende ifall hästen känner obehag.
*
Hur långt har hon kommit i sin utbiildning som ridhäst?
Vet du att detta börjar låta precis som en varmblodsmärr som stod en bit ifrån mitt ställe. Hon var minst sagt otrevlig mot sin ägare, och ägaren ville inte se verkligheten eftersom hon inte viste hur hon skulle bära sig åt för att få hästen på bättre humör.
Hon hade liksom vant sig vid situationen och trodde att alla hästar skulle vara så. Jag var där och hälsade på och såg hur fruktansvärt illa både hon och hästen mådde. Dom hade kommit in i en ond cirkel. Hon kunde inte ens leda sin häst från hagen utan lät henne gå fritt eftersom hon högg mot henne.
Efter mycket övertalning så fick hon hjälp, till att börja med med enkla övningar så att hon kunde leda sin häst och lyfta hennes ben utan att behöva slåss för sitt liv. Hästen kunde inte lyfta ett bakben ordentligt och blev arg. Ägaren trodde att det berodde på att hästen inte gillade henne. Men det gjorde det inte. Hästen hade både allvarligt bettfel, flera gamla skador både bak och fram, samt en muskelvärk som gjorde att hon nästan inte gick att ta på.
Equiterapeuten som behandlade henne fick knappt närma sig till en början. Men under behandligen så såg man tydligt hur hästens ögon mjuknade. Den började gäspa och slappna av.
Det var så rörande att vi grät allihopa.

Tänk så fruktansvärt jobigt hon hade haft och ingen hade förstått henne.
Det var flera "bitar" i hennes pusel som ändrades, men det viktigaste var nog att ägaren kom till insikt och fick hjälp att lära sig hur hon skulle bära sig åt för att hästen skulle må bättre.
Hästen blir aldrig en "frisk"ridhäst men hon vill ha den kvar iallfall, trots att hon inte rider.
Nu tror jag inte att din häst är så här illa vid, men jag hoppas att jag genom detta kan få dig att börja fundera lite kring din häst. Betrakta din häst. Hur ser hon ut?
Är hon lycklig, ledsen, förtvivlad, arg ?