Grinig häst!

N

nallemaja69

Min ettåriga nordis har börjat bli riktigt grinig när det dax att gå in på kvällen, han vet då att det är matdax.. Även morgonen när man ska ge mat så ä han sån.
Lägger öronen bakåt så fort man kommer i närheten.. Men har aldrig gjort nåt gjort nåt.
Shettiskompisen brukar få sig en omgång av honom innan innan det är dax att gå in på kvällen...

Har aldig varit med om hästar som har varit sådana..
Är det någon som kanske har en teori varför :confused: ?Och kanske har ett bra förslag på vad jag ska göra för att han ska se lite trevligare ut när det är matdax??
:crazy:

Sv: Grinig häst!

Hejsan!

Jag har en häst som är på ett liknande sätt, lägger dock aldrig öronen bakåt åt mig. Att han dänger hagkompisen är hans sätt att visa sin rang, att det är han som ska ha mat först. Var bara noga med att han inte försöker bossa med dig då får du säga åt honom på skarpen omedelbart. Min häst var så bråkig från början när jag la ut hö i hagen, kunde flyga på hagkompisen fast jag stog farligt nära. Jag löste det så att jag tog med mig ridspöet ut när jag skulle ge lunch hö och gjorde han nåt när jag höll på med höet så åkte han sig på en smäll, låter kanske hemskt, men med det så sa jag att jag var högst i rang och han fick snällt vänta på sitt hö. Idag är han alltid lugn när jag fodrar för han vet att håller han sig inte på mattan så kör jag iväg honom, behöver bara stampa lite med foten eller hmm'a lite så skärper han sig.

Jag tror att din häst håller på att testa gränserna lite, hävda sig, vill kolla sin status i flocken och där ingår du. Så var noga med att visa att du är flockledaren och inte han så kommer det att gå bra.

Får din häst tillräkligt med mat? han kanske är super hungrig och blir då extra grinig.

Kanske har han tråkigt och höjdpunkten på dagarna är att få mat och blir då extra ivrig när det är matdags.

Hej o tack för ditt svar..

Jo det är nog så att han testar rangordningen. :smirk:

Angående mat, så står dom på fri tillgång med hö i hagen hela dagarna så hungrig är han nog inte... Men desto mer sugen på det som kommer i krubban:d ....

Du kan ju testa att inte ge dem mat direkt när de kommer in utan vänta ett tag, vet inte om det fungerar men men det är kanske värt ett försök! Jag har själv en ettåring och han testar både mig och de andra hästarna ibland, så det kan vara det också!

Hur mycket grovfoder får dina hästar?
Tycker det låter som en typiskt, hungrig häst med ont i magen eller åtminstone stora hungerkänslor.

Jag skulel stå kvar i boxen tills han står normalt med öronen frammåt.DÅ lägger jag i maten och hästen ska stå kvar tills jag säger varsegod.
TId och tålamod krävs det att man står 1 timme tills han förstår att aha står jag stilla och är glad får jag maten så är det de som krävs=)

Jag håller med det morotsbiten säger. En anledning till att din häst ser ut så där kan vara att den vid nåt tillfälle har strukit öronen bakåt å hotat-boxkompisen, förbipasserande eller det kan vara vad som helst helt av en slump, (det är egentligen inte problemet) å så har du kommit med mat just då-världens belöning!! Detta har säkert pågått under en tid utan att du helt har varit medveten om att du faktiskt har förstärkt det där beteendet. Din häst vet ju inte dina intentioner med utfodringen utan har bara börjar koppla ihop ett beteende med en belöning.

Jag tycker ABSOLUT inte du ska använda spö!! För det första är detta något som du faktiskt har tränat hästen till utan att du vet om det å för det andra så kommer inte bestraffningen att ha någon effekt. Bestraffning kan föra med sig sk "biverkningar" som man inte är medveten om eller framkalla nya problem. Det dåliga med straff är att det bara talar om vad hästen INTE ska göra och det ger inga förslag eller alternativ på vad den ska göra ist.

Har du problem i och med matsituationen kan du bara lösa det i och med matsituationer. Sätt upp ett stopp i boxdörren så du kan stå "säkert" utanför boxen med hästens mat men att du samtidigt kan ge hästen små givor av maten. Hästen ska se och vara helt medveten om att det är matdax, det är det som är hela grejen. Sen väntar du ut hästen, vänta på en positiv signal, det minsta lilla du kan se å så belöna. Det får som sagt ta den tid det tar, hästen kan inte se ut som ett åskmoln hur länge som helst. Detta måste du göra vid varje fodring tills detta beteende har förändrats. Kom ihåg det är ju bara själv beteendet isig som är dåligt, inte hästen =) Det är viktigt att du gör något åt detta eftersom steget över till att verkligen göra slag i saken å bita eller liknande inte är långt när detta väl börjat.

Låt heller ingen annan fodra din häst utan att den personen också göra denna procedur. Iaf under den period som du håller på att "träna" om hästen.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 041
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 958
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama