Grimma under transport

I

Isislover

Vilken sorts grimma är bäst när man kör transport? Läder eller "vanlig"?

Sv: Grimma under transport

Jag har fått lära mig att man alltid ska ha lädergrimma. Nylongrimmor kan ge fula skador om olyckan är framme.

Jag använder lädergrimma, om olyckan är framme så går dessa lättare sönder.

Jag vet inte vad ni har för nylongrimmor?
Alla som jag hittills köpt går lätt sönder. För lätt nästan.
Endera går de sönder i sömmarna, annars går metallringar/hakarna sönder.

Tipsa mig gärna om vilka modeller av nylongrimmor som håller bättre än en lädergrimma, jag har aldrig träffat på nån. Möjligen Walsh-grimmorna.

Använder lädergrimma. Vad jag har lärt mej är det inte att lädergrimman nödvändigtvis går sönder snabbare, utan mer att en nylongrimma kan ge fula 'brännsår' vilket inte är lika stor risk med en lädergrimma.

Lädergrimma och alltid ha med sig en kniv när man åker med hästen i transport...så man kan skära av grimman om olyckan är framme...så har jag lärt mig en gång i tiden...

Jag vet inte vad ni har för nylongrimmor?
Alla som jag hittills köpt går lätt sönder. För lätt nästan.
Endera går de sönder i sömmarna, annars går metallringar/hakarna sönder.

Tipsa mig gärna om vilka modeller av nylongrimmor som håller bättre än en lädergrimma, jag har aldrig träffat på nån. Möjligen Walsh-grimmorna.

Sådana har alla nylongrimmor jag haft också betett sig. De är inte alls hållbara.
Hur är det med dyra nylongrimmor, är de kanske starkare? Jag håller mig till den billiga varianten.

Lädergrimma. För att den INTE går sönder. Händer det något är det absolut sista man vill ha en lös häst. Skador blir betydligt värre med lös häst. Grejorna måste hålla.

Håller med där, vill att sakerna ska hålla ifall något händer. Då är det enligt mig bättre att man har en panikhake, en kniv eller något annat så man kan kapa vid behov. En lös häst utan grimma är ett recept för skador, speciellt om du t.ex. kör i diket och hästen kommer ut ur transporten.

Det är hästar som kommit loss och försökt vända. Fastnat i mellanväggen, fått panik. Då har man brutna ben som ett brev på posten. Eller knäckt nacke.

Lädergrimma. För att den INTE går sönder. Händer det något är det absolut sista man vill ha en lös häst. Skador blir betydligt värre med lös häst. Grejorna måste hålla.
Kan bara hålla med, grejorna ska hålla. Precis CK skriver så inte sjutton håller nylongrimmorna. Fast det gör inte heller de lite billigare lädergrimmorna. Så om jag har en bråkig häst brukar jag ta till halsrem för att vara säker på att det verkligen håller.

När det gäller skador av nylongrimmor så har jag bara varit med om att det är grimmor som någon knäppt kroken till käkremmen på fel på, som gett skador. Men har man en lädergrimma med samma funktion (krok på käkremmen) ja då finns det samma skaderisk även med den.

En rejäl ardennergrimma med riktiga spännen och rejält, dubbelsytt läder is da shit. Där får de verkligen sparka sig trötta om de ska ut, och dör förr av utmattning än att de kommer loss :D

Jag kör alltid med lädergrimma av samma anledning som de andra; jag vill inte att grimman ska gå sönder om det händer något.

Håller med er som upplever att det är nylongrimmorna som går sönder. Använder hellre en rejäl lädergrimma.

Tack alla för era svar! En rejäl lädergrimma skall inhandlas. :)

*Kl*

Myter är svåra att ta kål på inom hästerivärlden! ;)

LIA

Jo men visst är det så, på både gott och ont :p

Vissa saker är så inpräntade att man blir lite mörkrädd när man tänker efter... :o:angel:

Gör om, gör rätt :)

Halvt kl

Jag har faktiskt aldrig upplevt att mina nylongrimmor gått sönder vid diverse missöden (i transporten har jag aldrig råkat ut för något, och jag har inte heller några planer på att testa i vetenskapens namn), även om det nu var fler år sedan jag sist hade en ful nylongrimma. :p Läder har jag däremot varit med om smällt direkt vid "rejäla" grejer, samt även när någon glömt att ta loss transportgrimskaftet vid urlastning och hästen backat kraftigt, och det oavsett prisklass på grimman. Och som sagt, till skillnad från vissa andra (eftersom folk i allmänhet brukar vara igelkottar: Jag lägger inte in någon spydig ton i "vissa andra") vill jag som sagt att grimman går sönder lätt om det händer något.

*KL*

Jag har helst lädergrimma i transporten, för att jag inte vill ha ev brännsår av nylongrimma. Men ang hållbarhet så går allt sönder som jag har på min dam :grin: Hon har gjort av med ett antal olika nylongrimmor i olika kvalitet. Men det är ringar och hakar som smäller, inte själva nylonet... Tyvärr var det inte någon skillnad på den (i mina ögon) dyra lädergrimman som inhandlades för 700:-, där small ringen under ganachen i en mindre incident då jag höll fast i grimskaftet runt en bom och hon knyckte till bakåt....

Nu har hon peppar peppar inte gjort några sådanna knyck på sista tiden så jag hoppas hon glömt den ovanan, men just ringar och hakar håller inte emot mycket oavsett om det är en nylon eller lädergrimma enligt mina erfarenheter. (det blir bara dyrare att ersätta lädergrimmorna)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 145
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama