• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 153
W

wingil

Sitter och tittar på sadlar på olika annonssidor och börjar fundera på griffinsadlar.. de ser jävligt bekväma och fräscha ut de jag hittat på annonser och bra priser..

är de något att ha? hur pass hållbara? hur sköter man syntetsadlar? hur är de i bomstl? normala eller små i stl? för och nackdelar?

andra tips på ekonomiskt bra sadlar? :) alla modeller :p

Sv: Griffin?

de enda jag kan säga är att griffin sadlarna är sköna :love:
lätt skötta :love:
och slits inte så mkt
en kompis har en hoppsadel.
använd ca 2-3 ggr i veckan i 5 år.
ser NY ut!

Tycker att dom är ganska sköna (fast det beror ju på vad man jämför med ;) )
Och det är ju en fördel att de formar sig efter hästen.

Tycker att dom är ganska sköna (fast det beror ju på vad man jämför med ;))
Och det är ju en fördel att de formar sig efter hästen.
I stallet, med totalt sex hästar så är det tre av dom som går med Griffin sadlar just nu och en som funderar på/vill skaffa!

Griffin är väldigt bra sadlar, lätta, formar sig bra efter hästen och sköna att sitta i, ullstoppade och omstoppningsbara. 10 års bomgaranti och tre år på övrigt material (hööks ger bara ett år men tillverkaren ger tre år) vilket är bättre garantier än många betydligt dyrare märken. En griffin är väldigt lättskött, torka av med en trasa om den blir smutsig bara!

Vet inte vad den normala ligger på för vidd men den vida ligger runt 95 grader och den extra vida ca 105, sedan är bommen relativt flexibel.

Tack för alla svar :) !! Mailat några nu som säljer för att se om de finns kvar. En hopp 17" och en dressyr 17.5" är jag på jakt efter :D så hoppas jag får svar snart.. för just nu rider jag i lånad sadel.. sån där billig 1000kr sadel från hööks med gula sömmar.. ni vet? den är ÄCKLIG!

Kan ju tillägga att haflinger/cob dressyr är rak i bommen, även Robert Whitaker hopp är rak. HB sadlarna är lite mer svängda. HB har ju cutback = extra plats för manken.

*blev nu förvirrad* så vilka modeller ligger bäst då på hannoveranare med lite manke? :)

Sålänge hästen inte har jättemarkerad manke så funkar nog vilken griffin som helst men HB modellerna är byggda för att passa just halvblodshästar. Du kan läsa mer på hööks eller på www.thorowgood.com Du kan även hitta en utförlig beskrivning på hur du mäter ut rätt bomvidd till din häst på både hööks och thorowgoods hemsidor.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Bison
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 139
Senast: ufot
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 646
Senast: Kristall10
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • 12 kvm utbyggnad?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur