Griffelbensskada..någon mer?

FamPont

Trådstartare
Var iväg och röntgade Cawazakis ben på atg-kliniken i Örebro i måndags, som befarat var det en fraktur på griffelbenet. :cry: Uppkommet av en spark i hagen.

Så säsongen är slut för oss redan nu tyvärr, hade ju siktet inställt på YR för-EM i tjeckien nu i augusti, men det viktiga är ju så klart att han blir bra igen. Det kommer ju alltid fler tävlingar!

Nu till frågan, är det någon här som haft en häst med samma skada? (Speciellt intressant ju om hästen varit en distanshäst) Vore lugnande att få veta ungefär hur lång tid det tagit och hur hästen är idag.

Sv: Griffelbensskada..någon mer?

Näää vad tråkigt. Jag sitter precis i samma båt som du med Musse. Han blev sparkad i hagen 15:e maj, var rejält halt och ömmade på utsidan av benet. Jag väntade lite med att röntga eftersom jag trodde hältan skulle gå över men det gjorde den ju inte. Hans fraktur är av sick-sack-variant så veterinären säger att på 3-4 månader med hagvila ska det vara helt läkt och frakturen fixerar sig själv och inte ska kunna läka ihop fel utan prognoserna är super på att han blir helt återställd. Nu går han här i sommarhagen och är smällfet, har tappat alla muskler och är fortfarande lite halt. Det har ju nu gått nästan 2,5 månad så jag ser en ände på det, ska ner och röntga i mitten av september och då hoppas jag att det är läkt och att vi kan börja rida igen. Jag har hört många som haft både frakturer och helt avsparkade griffelben och det har blivit helt återställt så vi ska nog ha gott hopp att våra hästar blir återställda. Hur såg hans fraktur ut? Vad fick du för konvalecentråd och läkningstid? J

Alla jag har stött på med griffelbensskador har blivit återställda, hade f.eks en travare som fick det avsparkat förra sommaren, har sprungit in ca 200 000:- sedan dess... :)
Griffelbenet är ju som du kanske vet en tillbakabildning från tiden när hästarna hade 5 tår och numera har det ju ingen direkt viktig funktion, så det brukar gå bra!! Lycka till

Mitt sto bröt griffelbenen förra året ( tror vi), oxå i hagen. Vi hittade henne med skrapsår, & blockhalt ( på ett annat ben), men med ett litet sår & svullnad placerad lägligt för griffelbensskada på andra bakbenet.
Veterinären ville först operera bort biten som var av, det var ca 1- 1,5 cm längs ner. En rak & fin fraktur. ( Svårt att avgöra storlek från röntgenplåten, men vad jag tror..) Jag frågade om det kunde gå bra utan operation, & ja visst, men det skulle ta längre tid. Men men, det spelade inte mig ngn roll, så hem & viiila.
Hon fick gå i hagen, men var bandagerad, först dygnet runt, i ca 2 veckor, sedan ute i hagen ytterligare två veckor. Sedan fortsatt hagvila ca 1 månad till, innan återbesök.
Hon visade inte ngn hälta alls under denna tiden,, & anledningen att vi åkte iväg från första början var att hon inte ville stödja på ett annat ben, där hade hon fått en rejäl " lårkaka" ( v b).
Hon hade ett liten skrapsår, placerat på insidan, strax över kotan, h b, & en liten svullnad, därav att det blev en röntgen där oxå.
På återbesöket, så var det ingen skillnad på frakturen, hade inte läkt ihop, men inte flyttat sig heller. Och fortfarande så besvärades hon inte alls. Vet sa då, att möjligen har denna fraktur funnits där redan innan, & av en händelse hittade vi den nu.
Hästen är igångsatt efter det, & har gått sin första ritt, en 50 km tävling i år.
Hon har inte ngnsin visat bekymmer där, ingen svullnad, eller ömhet eller annat.

Humelibumlan- Jo tänkte lägga den där men eftersom jag ville veta på just distanshästar me likadana skador så la ja den på distansens forum, fast dom flytta den åt mig nu så!

Karlina- Hans fraktur var ganska liten, och benet var inte helt av, utan den går lite snett nedåt där griffelbenet är som bredast.
Jag fick aldrig någon direkt konvalecenttid eller läkningstid, utan veterinären sa bara att ja skulle ge honom penicilin i 10 dar, så ska vi tebax den 15 augusti och röntga igen för att se om det har börjat läkt av sig själv eller om vi beslutar oss för att operera. Det enda han sa var att han skulle gå att tävla igen nästa säsong.

Arabis- Det lilla skrapsåret du beskriver,, placerat på insidan och en liten svullnad var exakt det Cw hade, fast på ett av frambenen. Kan säga det att sparken fick han för 4 veckor sen och visade inte hälta förrän förra veckan. Han gick alltså en godkänd 8 mil på Lag-SM med denna fraktur. Visserligen trodde inte veterinären att han då besvärades av det, men ändå, hade ja vetat skulle jag ju aldrig ha startat!
Men va skönt att ditt sto är igång och tävlar igen, då finns det hopp för oss oxå!

Jag har en kompis som också tävlade sitt sto när griffelbenet var av och hältan kom först senare, det kan nog starka hästar göra som har hög smärtgräns! Han såg ju så fin ut på Sörmlandsritten så det kunde man aldrig tro att han hade en fraktur då.

Musses ben var inte heller helt av utan det var bara en spricka. Operation diskuterade vi aldrig. Varför fick du penicillin? Var det för sårskadan eller för att frakturen ska läka fortare? Jag har börjat ge Musse Glucosamin, och Steel Joint som också är bra för skelettet får han redan, jag hoppas det snabbar på det lite.

Ja precis, det ger ja för såret han hade, så att det inte blir någon infektion inför en eventuell operation.
Och det är ganska skönt att han heller inte behövde boxvila, utan kan gå i lösdriften som vanligt, fast själv, för annars skulle nog mina unga vilddjur jaga runt honom!

Vi får hålla tummarna att de båda är tillbaka nästa säsong! Jag har ju som tur är fler hästar att tävla och rida men man saknar honom ändå, han är liksom nr 1 på något vis....... Jag har funderat på att sätta honom och Karlina i en mindre hage några veckor nu innan EM, henne för att minska min oro att hon ska bli skadad nu och honom för att inte de andra ska jaga med honom, de springer rätt bra ibland. Får se efter helgen och Rimboritten, går det inte bra där kanske jag får en häst mindre i hagen, haha, (hoppas inte Eija läser detta).

Jo jag har en sån häst...

Lös benbit på griffelbenet samt gaffelbandsskada ca 1/3 del.. DW hoppade ner i diket i slutet av mars. Var halt då men sedan oren ett tag. Tog det lugnt lite och sedan på som vanligt igen. Det enda som var synligt var en liten bula på vid gaffelbandet. Trodde det rörde sig om en blödning i senskidan och trodde det skulle vara ok och utläkt. Visade sig senare inte vara så alls. Distanshästarna ÄR mer tåliga och klagar tyvärr inte när man så önskar att de gjorde det... Suck.

Åkte till MK för att få en ordentlig genomgång efter konstiga svar av en annan vet. På MK säger de att visserligen går det att få op på benbiten men gaffelbandet är ju väsentligt skadat. Dessutom har han en nybildning/knöl vid patellan vilken stör patellans laterala ligament. Som om detta inte vore nog så har han även fått spatt. För att spä på det ytterligare så var han halt på alla fyra i alla böjda leder - borrelia. Har fått personlighetsförändringar med ( borrelia ?). Eftersom han normalt är en väldigt orolig och känslig häst så har detta blivit extremt. Nu skakar han som ett asplöv vid minsta lilla. Så DW får snart beta på Evergreen. DW tillbringar sin sista tid som sällskapshäst till ett sto som är är omåttligt kär i och blir mycket ompysslad hos en kompis. :cry:

En häst i mitt stall fick sitt griffelben bort-operera inne på kliniken i Örebro för några veckor sedan. Hon har haft boxvila sedan dess och gått på promenader 2 gånger om dagen, nu är hon ute i sjukhage.

Jag har varit inne med min häst i Örebro X antal gånger u, så blev lite nyfiken. Vilken veterinär hade du? PM:a! :)

Desert_Wind- Stackare! Även fast Cw´s skada är relativt liten så känns det hopplöst, just nu iaf... bara att hoppas att det inte döljer sig något mer som i ditt fall... Dom upptäckte också att han hade en lite lösbenbit, precis där han fått sparken.

molnskimmer- Har PM:at!

De griffelbensfrakturer jag varit med om och hört talas om genom bekanta, de är åtskilliga vid detta laget. Bara i vårat stall har vi genom åren haft ca 5-7 st, dessa har avlöpt väl utan komplikationer och hästarna har varit besvärsfria sen dess.

En bekant till mig, här fick dotterns hopp ponny griffelbenet avsparkat. Detta gav en mindre komplikation genom att en benbit gick lös, därför krävdes en operation för att ta bort flisan. Även här blev ponnyn återställd utan komplikationer, griffelbenet har inte så stor funktion att den ställer till med vida problem men är smärtsam för hästen under pågående skada.

Ja jag vet inte vad jag ska säga, var inne och röntgade Musse igår igen, det är nu tre månader sedan frakturen uppkom och jag tyckte han blivit väldigt halt sista veckan och bokade därför en akuttid hos veterinären tidigare än planerat återbesök. Frakturen var helt utläkt, däremot har han ådragit sig en ny skada, ledbandsskada i kotan + en benbit som lossnat i kotsenskidan, alltså när han gått i hagen 3 månader och skrotat och börjar bli frisk, så fixar han till en ny skada som tar 3-4 månader att läka ut, det är så deprimerande. Vet. trodde att han vrickat sig ordentligt och vridit benet, trampat igenom kotan så ledbandet sträckts ut, kanske på en sten eller något har det blivit tvärstopp när han sprungit. Dessutom ska han få både smärtstillande, antiinflammatoriskt så det blir kaos i stallet och massa extra jobb när han ska isoleras både i hage och box när man har tävlingshästar också, vore ju inte kul att åka dit för doping. Känns ganska hopplöst.

Stackare!
Själv kom jag just hem från vårat besök på kliniken...skulle röntga för att kolla om penicilinen hade gjort någon verkan och om det skulle vara nödvändigt att operera bort den lösa benbiten som fanns!
Blev lite förvånad när veterinären sa att den lösa benbiten var borta (kroppen hade "ätit" upp den! ;) ) och läkningen var i full gång...! Verkligen en lättnad! Så nu ska han stå i en liten hage i 4 veckor och sen ska vi tillbaka och se hur det ser ut, men vet. var hoppfull och trodde att ja nog skulle kunna sätta igång honom om 4 veckor...!

Liknande trådar

Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 669
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 444
Senast: Nethril
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·
F
Hästvård Blir så jäkla trött och less på en av mina hästar. Har haft honom i ett år och jag har knappt kunnat rida på honom. Det hela började...
Svar
14
· Visningar
3 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka