griffelbensfrakturor

C

caspar

Har nu fått pållen opererad i båda fram pga griffelbensfrakturor.
Det är två och en halv vecka sedan. Han har fortfarande boxvila pga att han inte kan gå i sjukhage. byggde en sådan i lördags men den höll endast 1 timme, sen låg den i 10 bitar. Hur lång tid tar det innan hästen är helt återställd efter griffelbensfrakturor? Någon som har erfarenhet?

Sv: griffelbensfrakturor

Min gamla avelsmärr, en 23 årig islandshäst har en utläkt sådan på ena frambenet.
Den ledde till gaffelbandsproblem och kroniska problem. Hon rids aldrig, tåler det inte. Mår väldigt dåligt av att stå på stall, då stannar väl blodcirkulationen och hon blir stelare än papa Dee :D

Men ute dygnet runt och mkt mat så mår hon bra, sista veckorna i dräktigheten kan det bli problem likså om hon får gå i en för liten hage (då går hon inte utan står still och surar)

Sv: griffelbensfrakturor

Normalt kan man börja träna hästen 5-6 veckor efter operation.
När operationssåren läkt brukar hästen få börja skrittas.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 121
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 375
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare