griffelbensfrakturor-dålig prognos

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare caspar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 369
C

caspar

ville kolla om här finns någon som haft eller har häst som aldrig blivit bra efter griffelbensoperation? skriv allt ni vet?

Sv: griffelbensfrakturor-dålig prognos

killen jag har, har nämligen blivit opererad två gånger under 7 månader och är fortfarande inte bra än. ser ut som om han fått ännu en fraktur mitt på stumpen som han har kvar. verkar inte speciellt hoppfullt enligt vet.
därför vill jag höra om här finns någon som varit med om något liknande.

eller har något tips till mig

Min pålla hade griffelbensfraktur, men som tur var inte var så allvarlig. Hon stog 20 veckor och är nu helt återställd med endast några överben (skönhetsfel då).
Hon fick sina frakturor ganska långt ner på griffelbenen så det var som sagt inget allvarligt utan stumparna opererades bort utan större komplikationer.
Sitter din pålles frakturor högt upp mot knät/hasen? Då är det ju allvarligare och svårare att hästen blir bra igen...

Hoppas att det blir bra tillslut!

Min pålla fick sitt riffelben avsparkat för 1½ år sedan. Brottet satt långt upp, nästan precis under knät. Dessutom hade hon ett större sår så veterinären var orolig att det skulle bli inflammerat och ev. benröta som följd.

Vi sprutade henne med pencillin i 10 dagar och hon stod på box i två månader. I början syntes absolut ingen förbättring och hon blev helt apatisk av att stå inne. Men sakta men säkert blev hon bättre. Hon skadades i mars och friskförklarades i augusti. Var inne och röntgade henne i januari i år bara för att kolla så det fortfarande såg bra ut vilket det gjorde.

Så idag har hon kvar ett rejält överben men funkar helt normalt i ridning och så.

Hon var ju jättehalt hela tiden men enligt vet. berodde det på att brottet satt så högt upp. Och eftersom det satt där det satt ville de inte operera utan det fick växa ihop och läka sig själv. Veterinären var inte allt för positiv i början, såg inte så ljust ut men det löste sig till det bästa.

Hoppas iaf att det går bra för er!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka