Griffelbensfraktur

Linnea_1987

Trådstartare
Har idag varit in på kliniken med våran pålle där de efter röntgen och div andra undersökningar konstaterat att han har en fraktur på griffelbenet. "Spetsen" ligger ca 0,5 cm från sitt normala läge och därför har veterinären ordinerat operation. Nu till mina funderingar:

Finns det någon som kan berätta ang sina erfarenheter av en operation av ett griffelben? Hur gick de tillväga? Sövdes hästen ner? Hur lång tid tog det? osv.

Behöver mest bara stilla mina funderingar och nyfikenhet :)

Sv: Griffelbensfraktur

Just hur det går till har jag inga erfarenheter om, men har hört om flera tävlande travhästar som kommit tillbaka i fullt tävlingsskick efter griffelbensbrott. Ett ganska okomplicerat ingrepp med bra prognos så länge det är på nedre delen av benet.

Min fick större delen av griffelbenet bortopererat.
De sövs och det är en relativt enkel operation.
De flesta blir fullt återställda och konvalecensen brukar gå bra.
Annat blev det för min :(

Våran ponny opererades för en griffelbensfraktur i mars förra året. I början av maj var vi på återbesök och började sedan att sätta igång honom.

Det här är vår erfarenhet:

Första besöket - konstaterad fraktur och vi åkte hem med en återbesökstid för att då kontrollera om operation var nödvändig eller om frakturen börjat läka ihop av sig själv. Han gick då i liten sjukhagen.
Andra besöket efter 14 dagar - fortfarande halt och beslut att operation ska genomföras. Fick en operationstid som var en vecka senare.
Operation - åkte in med ponnyn på morgonen och han sövdes, opererades under dagen. Veterinären ringde och sa att det gått bra. Benbiten hade börjat åka och hade sannolikt börjat att trycka på gaffelbandet om inte operationen genomförts. Hämtade honom dagen efter.
Hemma igen - två veckors boxvila och sedan fyra veckor i liten sjukhage.
Återbesök - efter ca sex veckor återbesök och ohalt häst som blir friskförklarad.
Igångsättning - enligt schema på sex veckor

Sammanlagd tid för operation och igångsättning, början av mars till juni.

Nu är ponnyn helt återställd. Ärrbildningen syns och känns nästan inte.

Vid sårläkningen fick han elektroterapi på såret och jag tror att det gjorde att såret/ärret blev så följsamt fort.

Senast ändrad av en moderator:

hej:)

för en vecka sedan åkte jag med min ponny till veterinärkliniken för att få reda på vad det var för fel på honom, och det visade sig vara en fraktur på griffelbenet. vi har fått tid om en vecka för operation. vi ska komma till kliniken på morgonen (utan skor) och då ska han få lite förberedande mediciner (som jag förstod det) och sedan ska han sövas ner och bli opererad. jag ska stanna kvar där under dagen och sedan ta med honom hem på eftermiddagen.:)

som jag har förstått det efter första besöket ska han vila i sex-åtta veckor efteråt och jag antar att det är ett återbesök någonstans under den tiden. efter vilan är det långsam igångsättning ( under ca. två månader).

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv inga erfarenheter, men jag har mina vänners.

Första hästen lyckades bryta det på sig själv i boxen. Åkte in och opererades. Skulle sättas igång efter konvalecens och allt sånt. Men, den var inte fräsch och fick ett överben som blev aktivt.
Det hela slutade med en operation till och åtta månaders konvalecens innan allt var okej och hästen faktiskt fick sättas igång.
Samma sak har nu hänt min andra kompis, precis samma historia som ovan.

Sen känner jag till operationer som har lyckats också, helt utan komplikationer.

Jag har inget svar på dina frågor men jag hade en häst för 10 år sedan som opererats för en fraktur på griffelbenet när hon var relativt ung. Hon var pigg och fräsch och reds och tävlade i hoppning utan komplikationer. Har sedan hört att hon blev 24 år och fick vara pigg och fräsch hela livet:)

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 005
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar