Griffelbensfraktur???

Piamaria

Trådstartare
Har försökt leta bland gamla inlägg men hittar inte riktigt det jag letar efter. Stallkompisens häst kom in med ett blodigt framben i förra veckan. Han hade slagit i på insida fram. Benet blev omgående svullet, hårt och det såg ganska fult ut. Svullnaden gick inte ned vid utevistelse eller om benet var lindat. Hästen ömmade något vid palpering men var och är fullständigt ohalt. Då svullnaden tilltog så satte en distiktsveterinär in Finadyn och det har hästen svarat på. Svullnaden har gått ner ganska rejält, värmen över skadan är i stort sett borta. Blir tjockare under natten men vid intag från hage så ser benet rätt ok ut. Det finns flera bulor och konturstörningar på benet, någon dm under carpus och fram mot skenan. Nu funderar vi på om det "bara" var en lymfangit? Eller har hästen sopat i griffelbenet?? Ska den sättas igång igen då den ju inte är halt eller är det möjligt att en griffelbensfraktur inte ger hälta alls??? Inte ens på böjt spår?? Någon som har erfarenhet av detta?? Denna häst har varit väldigt olycksdrabbad och jag vet att matten får tokspader om det är klinikdags igen!!:cry:

Sv: Griffelbensfraktur???

Man kan ju inte säkert säga att hästen inte drabbats av en fraktur utan rtg, men det finns inget i det du beskriver som talar emot att det "bara" är en lymfangit.

Jag åkte in och röntgade av samma skäl. Min blödde inte men hade en liten reva där hon slagit på sej. Svullen helt ohalt osv. Det är omöjligt att säga om det är griffelben utan röntgen.
Det var inte griffelben på min och då vet man det - skönt. Men tyvärr blir det nog klinikdags igen om hon vill vara säker. Är det en fraktur kan det skada senan om hästen sätts igång. Jag hade min på box i avvaktan röntgen. Röntgen är i o f s inte så dyrt.

Man kan ju inte säkert säga att hästen inte drabbats av en fraktur utan rtg, men det finns inget i det du beskriver som talar emot att det "bara" är en lymfangit.

Jo jag tycker det finns något som talar emot faktiskt och det är att hästen enligt ts blev svullen "omgående". Det blir de inte vid lymfangit av sår.

Min häst var inte konstant halt när hon hade frakturen. Först var hon halt - sen gick det över nån vecka eller två sen blev hon halt igen.
Jag var övertygad om att det var en hovöld som kom tillbaka, men det var det ju inte.
Dock har jag för mig om att benet var väldigt tjockt hela tiden, förutom när det varit lindat...

Tack, vad bra med svar!!! Det var just det där att benet svullnade så omgående som gjorde att vi blev fundersamma! Men - å andra sidan har ju hästen svarat väldigt bra på Finadyne. Går svullnaden verkligen ner om något är brutet??? Jag tror inte att det är kostnaden som i detta fall skrämmer ägaren utan det faktum att hästen råkat illa ut så många gånger......

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 398
Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 466
Hästvård Har fått en knepig reaktion på min nya häst. Var en hel del circus i samband med lastningen när vi var och hämtade henne (=ville inte...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025