Griffelbens skada

T

tovahestwite

Nu har min häst fått ytterligare en spark! Vi som just skulle fått operera bort ärrvävnaden som blivit av den andra skadan. Jag hade nästan börjat planera träningen. Men ja, hon har fått gå i flocken. Men hon håller ju på och rangar in sig. Med brodd har ju sparkarna mer effekt.. Så igår stod hon i boxen med blodigt ben, vid hasen. Idag kom vet och titta på henne, griffelbenet kan vara trasigt, så på måndag ska hon till Ultuna.

Vad säger ni? Vet ni något om denna skada? :confused:

Sv: Griffelbens skada

Usch vad tråkigt!!

Hade min häst under sådana omständigheter och han var skadad titt som tätt när han kom in från hagen. Det blev ohållbart att ha en häst med skador hela tiden så jag flyttade och är väldigt noga med vem som släpps in i hans hage! Numera har han en kompis som han har gått med i flera år och har aldrig några skador när han kommer in.

Skönt att han mår bra nu! :)
Jag vill ju helst att tova ska få gå med en flock, hon är ju inte så värst gammal och jag tror att hon fortfarande lär sig av flocken. Men samtidigt, veterinären sa det också: undrar om hon någonsin kommer kunna gå med flock. Vill ju att hon ska kunna springa ut på sommarbete med hela flocken, såklart. Men får se hur det funkar nu.. Är grymt nervös över att släppa ut henne i flocken iaf :crazy:

Med en misstänkt griffelbensfraktur hade jag åkt till vet. direkt! Vet ju inte hur illa det är med din häst, men med facit i hand efter en sån olycka med min häst hade jag inte väntat.

Jag hade en underbar haflinger, Apollo, som gick tillsammans med vår andra ponny i hagen. Under lek blev han sparkad och han fick ett ganska djupt sår på hasen och var rätt så halt. Ringde först bara distriktsvet. som skulle komma ut och sy. Dock visste han inte han inte om han hann komma den dagen. Vi ringde istället till Slöinge där dom rekomenderade att vi skulle komma ner med honom. Och tur var det! Röntgen visade att griffelbenet hade gått av ca 4cm ner från hasen, men det värsta var att det var helt krossat vid leden.
Apollo fick stå kvar i Slöinge i tio dagar för att sedan komma hem med sex veckors ordinerad boxvila tills nästa återbesök. Dock blev han inte så långvarig hemma. Boxvilan ledde till kolik och det var bara att köra ner med honom igen. Så höll det på ett antal gånger tills vet. sa att vi kunde göra en liten sjukhage till honom. Då blev koliken bättre men då blev han halt igen istället. Åkte ner och röntgade ca 4 veckor efter olyckan och ingen läkning hade börjat. Hem igen och återbesök om en månad. Röntgen visade då en liten antydan till läkning där benet varit helt av.
Hem igen och tillbaka om ytterligare 6 veckor. Tyvärr visade röntgen inga possitiva bilder. Benet hade inte läkt något mer, det hade snarare glidit isär uppe vid leden. Stackars Apollo:(
Vi fick åka hem igen och så skulle vet. diskutera med en kirurg om det skulle gå att operera. Dagen efter ringde de och vi fick inget roligt besked. Det fanns inget att göra. Vi var tvugna att låta Apollo galoppera vidare till dom evigt gröna ängarna...

Oftast brukar väl griffelbensfrakturer läka bra av sig självt. Det går även oftast att operera bort de två tredjedelarna nerifrån men ibland har man en fruktansvärd otur.
Detta är bara min erfarenheter. Hoppas jag inte skrämde upp dig allt för mycket, men som sagt, jag skulle inte väntat med att åka till vet. Hoppas verkligen att allt löser sig!

Vi fick ju tid på en gång till röntgen. Så vi väntar på att måndag ska komma bara.. Tills dess har vi fått mediciner och lindar & tvättar hennes ben. Synd att det kom till helgen, kliniken har ju inte öppet då :(

Min förra häst bröt griffelbenet, förmodligen av en spark.

Hon fick ett lite större överben som värmde i ca 2 veckor, ingen hälta med lite öm vid tryck. Åkte in och röntgade och som vi misstänkte var griffelbenet av. Det läkte ihop jättefint men ett litet "överben" blev kvar.

Griffelben är det oftast goda prognoser på, ev operationer är för det mesta okomplicerade.

Min 4-åring kom in från hagen med en griffelbensfraktur, åkte in och röntgade och fick sedan operationstid.
Allt såg bra ut, men sen helt plötsligt var där förbeningar och det var irriterat och vet. gav henne inte bra procent för att överleva alls.
Det visade sig att hon lyckats sparka upp en ny fraktur och benet var bortplockat så högt upp att det inte kunde tas bort mer.
Hon är ohalt nu, och jag har börjat skritta och trava henne vääldigt försiktigt, vi ska se om det håller nu.
Det är fortfarande väldigt ovisst om hur det blir.
Så en enkel griffelbensfraktur blev en mardröm på hittills 6 månaders boxvila.

Hur har det gått för er idag? Hoppas allt ser bra ut!

Hon är numera ohalt båda rakt fram och på böjt spår, var 2 gradigt halt innan.
Den nya frakturen har börjat läka och förbeningen har lugnats och dämpats lite.
Det är väldigt ovisst om hon blir bra, men nu har jag börjat sätta igång henne försiktigt för att se hur förbeningen och läkningen påverkas av ansträngning.
Hoppas att det håller för det är en sjukt bra häst, har aldrig suttit på ngt liknande.

Stackare! Jag hälsade på Tova idag, hon såg lite deppig ut. Blev lite glad när man jag kliade henne bakom öronen... Hörde att griffelbenet var av. Vad sa de mer på kliniken?

mammas häst blev sparkad för två år sedan och fick en griffelbensfraktur...
hon blev sparkade riktigt illa, högt upp nära hasen med bensplitter o allt. så operation gick inte att göra.

hon fick stå gipsad i 6 månader i boxen... sen fick hon gå ut lite med lindade ben och fick vara ute mer o mer succecivt.

hon blev sparkad 2/1-07 och på hösten 2007 kunde vi börja rida igen, och sedan dess har det inte varit några problem alls.

hennes ben ser lite annorlunda ut men hon har inga som helst problem med det.
Men jag har hört att griffelben läker oftast ganska fort, om man inte har sådan otur som vi hade... :cry:

KL

Min häst lyckades sparka sig själv på ena frambenet under lek i hagen och fick en griffelbensfraktur som resultat. Jag såg svullnaden och läget det satt och misstänkte griffelbenet, så vi åkte in till klinik för att bekräfta. Han var aldrig halt, inte ens vid böjprov.

Jag fick ordination att ta det lite lugnt med ridningen några veckor, så jag skrittade och travade lite försiktigt i skogen ca en månad, sen hade det läkt ihop av sig själv. Hästen är helt och fullt igång sen dess, det syns en minimal bulle där frakturen läkt ihop, inget som man lägger märke till om man inte direkt vet vad man letar efter. Jag hade tur som slapp operera, även om en sån operation som flera redan sagt, ofta är mycket okomplicerad.

Tova har en fraktur på bakbenet.. Operation blir så snart som möjligt. Men dom vill att såret ska läka ihop lite. Men undrar om Tova har tålamod till att stå och vänta. Hon blir gaaalen! Vi ska försöka släpa dit ngn bra leksak som verkligen är sysselsättande. Och hon gillar verkligen leksaker, har ni något förslag på en bra leksak?

Tova är jättetrött efter all medicin, imorgon är det sista dosen med Penecellin & Metacam. Är förvånad över hur lätt hon är att ge medicin! Metacamsprutan håller hon på att käka upp, haha. Men oftast ligger hon ner och sover, eller ser deppig ut. Står bara och hänger. Skiner som en sol när man ställer henne i stallgången. I boxen som annars är alldeles för kissig är nu ännu kissigare. Mocka tar åratal för att lyckas få ur all gegga. Jaja, vad gör man inte för pållen sin? :) En gissning på några månaders vila efter operationen + långsam igångsättning. Inte riktigt vad en surskalle till unghäst behövde.

Dom kmr ta bort den lösa biten av gaffelbenet. Risk för att låta det sitta kvar är att det sitter och rör sig hela tiden. Så biten tas bort. Det är ett väldigt fint snitt mellan benet. Nästan som om att någon skulle ha sågat snett igenom. Tova kommer få gå i sjukhage ända tills broddarna har åkt av och det har börjat bli bättre underlag. Säkerheten tar jag först.

har en häst som sparkade av båda sina griffelben fram för två år sedan, blev opererad då och blev helt bra i det ena, men det andra blev helt misslyckat. samma veterinär opererade honom igen och misslyckades än en gång. Och jag kände att jag gillade inte alls denna veterinär. vi höllt på i ca 7 månader och sedan blev han utdömd. Vi skulle boka tid för avlivning på honom då min hovslagare var ute hos oss och han tyckte att jag skulle åka till en av våra duktigaste veterinärer i Sverige för en second opinion. Han höll inte mycket för den första som opererat honom.

Vi åkte till veterinär två och fick en bedömning och han gjorde bedömningen att veterinär ett tagit av för mycket på griffelbenet så den lilla stump som blev kvar låg och gnagde mot skenbenet. Han beslöt sig för att operera. Efter op följde 7 månaders boxvila och sen skulle vi börja promenera honom, och det kan jag säga att vi fick sedera honom var dag vi skulle gå med honom. men nu är han stort sett i full gång, dottern tränar för tränare i dressyr.

Och jag vill bara tala om att vi har aldrig varit så lyckliga och tacksamma för att vet två räddade livet på vår utdömda fina häst.

Men griffelbensfrakturer är alltid inte en bagatell.

Lycka till ni andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur