Sv: Griffelbens skada
Med en misstänkt griffelbensfraktur hade jag åkt till vet. direkt! Vet ju inte hur illa det är med din häst, men med facit i hand efter en sån olycka med min häst hade jag inte väntat.
Jag hade en underbar haflinger, Apollo, som gick tillsammans med vår andra ponny i hagen. Under lek blev han sparkad och han fick ett ganska djupt sår på hasen och var rätt så halt. Ringde först bara distriktsvet. som skulle komma ut och sy. Dock visste han inte han inte om han hann komma den dagen. Vi ringde istället till Slöinge där dom rekomenderade att vi skulle komma ner med honom. Och tur var det! Röntgen visade att griffelbenet hade gått av ca 4cm ner från hasen, men det värsta var att det var helt krossat vid leden.
Apollo fick stå kvar i Slöinge i tio dagar för att sedan komma hem med sex veckors ordinerad boxvila tills nästa återbesök. Dock blev han inte så långvarig hemma. Boxvilan ledde till kolik och det var bara att köra ner med honom igen. Så höll det på ett antal gånger tills vet. sa att vi kunde göra en liten sjukhage till honom. Då blev koliken bättre men då blev han halt igen istället. Åkte ner och röntgade ca 4 veckor efter olyckan och ingen läkning hade börjat. Hem igen och återbesök om en månad. Röntgen visade då en liten antydan till läkning där benet varit helt av.
Hem igen och tillbaka om ytterligare 6 veckor. Tyvärr visade röntgen inga possitiva bilder. Benet hade inte läkt något mer, det hade snarare glidit isär uppe vid leden. Stackars Apollo
Vi fick åka hem igen och så skulle vet. diskutera med en kirurg om det skulle gå att operera. Dagen efter ringde de och vi fick inget roligt besked. Det fanns inget att göra. Vi var tvugna att låta Apollo galoppera vidare till dom evigt gröna ängarna...
Oftast brukar väl griffelbensfrakturer läka bra av sig självt. Det går även oftast att operera bort de två tredjedelarna nerifrån men ibland har man en fruktansvärd otur.
Detta är bara min erfarenheter. Hoppas jag inte skrämde upp dig allt för mycket, men som sagt, jag skulle inte väntat med att åka till vet. Hoppas verkligen att allt löser sig!